اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل آتش‌نشانی بجنورد مطرح کرد

دودکش‌های نامناسب علت اصلی گاز گرفتگی در بجنورد

خبرگزاری فارس: مدیرعامل آتش نشانی شهرداری بجنورد گفت: با توجه به سرد شدن هوا مرگ ناشی از مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن عمدتاً در نیمه دوم سال به دلیل استفاده از وسایل گرمایشی افزایش می‌یابد.

دودکش‌های نامناسب علت اصلی گاز گرفتگی در بجنورد

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد به نقل از روابط عمومی آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بجنورد، علی گودرزی اظهار کرد: بنابراین می‌توان با رعایت نکات ایمنی و اطمینان از سلامت این وسایل، زمینه کاهش هر چه بیشتر مرگ ناشی از مسمومیت با این گاز را فراهم کرد.

وی افزود: حمام، کابین وسایل نقلیه‌ و مکان‌های سرپوشیده و فاقد تهویه مناسب شایع‌ترین اماکن گازگرفتگی هستند.

گودرزی تصریح کرد: با عبور دادن یک رشته طناب معمولی و یک وزنه از محل پشت بام تا مبدأ دودکش در داخل اتاق مورد نظر از باز بودن این دودکش‌ها مطمئن شوید، افتادن نخاله‌های ساختمانی به هنگام ساخت و ساز، لانه گزینی پرندگان، انداختن اشیاء مختلف توسط کودکان به داخل دودکش‌ها و گرفتن دوده در داخل دودکش به دلیل ناقص سوختن وسیله گرمایشی از مهم‌ترین دلایل مسدود شدن دودکش‌ها است.

وی اظهار کرد: ضروری است تا شهروندان نسبت به بازبینی مجدد مسیر دودکش‌ها به هنگام نصب وسایل گرمایشی اقدام کنند، در غیر این صورت با مسدود بودن مسیر دودکش، عمل معکوس صورت گرفته و تمامی دود به فضای داخلی منزل نفوذ و جایگزین اکسیژن محل استراحت شده و در نتیجه به دلیل کمبود اکسیژن وسیله گرمایشی شروع به ناقص سوختن می‌کند و در این هنگام با انتشار گاز مونوکسیدکربن افراد حاضر دچار گاز گرفتگی می‌شوند.

مدیرعامل آتش‌نشانی بجنورد یکی دیگر از روش‌های مطمئن شدن از باز بودن مسیر دودکش را روشن کردن شعله کبریت در ابتدای دودکش‌ها دانست و گفت: به این ترتیب که با قرار دادن شعله در ابتدای مسیر در صورت باز بودن مسیر دودکش شعله کبریت به سمت داخل کشیده و در صورت بسته بودن مسیر دودکش شعله هیچ حرکت جانبی از خود ندارد، و اگر شعله کبریت به سمت داخل اتاق متمایل شد جریان باد که خیلی هم خطرناک است به دلایل مختلف به داخل دودکش نفوذ کرده است.

وی از دلایل عمده دمیدن باد به داخل دودکش‌ها را که بسیار خطرناک و از فاکتورهای گاز گرفتگی افراد است را؛ نبود کلاهک H در انتهای دودکش، عدم درزبندی مناسب دودکش‌ها در نمای خارجی ساختمان و عدم فاصله مناسب انتهای دودکش‌ها در بالای پشت بام با دیوارهای جانبی عنوان کرد.

گودرزی تاکید کرد: تمام دودکش‌ها حتماً باید از دیوارهای جانبی حداقل یک متر فاصله داشته باشند، تا از دمیدن باد به داخل دودکش‌ها جلوگیری به عمل آید.

وی تصریح کرد: وجود کلاهک H  با خروجی‌های متعدد نیز باعث می‌شود تا در صورت وزش باد با رعایت دیگر مسائل ایمنی عنوان شده عمل معکوس شکل نگیرد و گازهای حاصل از احتراق نیز از راه‌های متعدد که در کلاهک پیش‌بینی شده است، خارج شود.

انتهای پیام/63001/صا/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول