اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

«حسین رویوران» در گفت‌وگو با فارس مطرح کرد

معادله جدید مقاومت فلسطین در منطقه/ریزش آرای نتانیاهو

خبرگزاری فارس: کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه با اشاره به استفاده مقاومت فلسطین از امکانات جدید و غیرمنتظره در رویارویی با رژیم صهیونیستی تاکید کرد که مقاومت معادله جدیدی را در رویارویی با رژیم صهیونیستی بوجود آورد.

معادله جدید مقاومت فلسطین در منطقه/ریزش آرای نتانیاهو

«حسین رویوران» کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌و گو با خبرنگار بین الملل فارس با اشاره به حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه در راستای بهره برداری انتخاباتی گفت: حوادث کنونی یک نیاز انتخاباتی برای رژیم صهیونیستی است،به عبارتی احزاب راست گرای رژیم صهیونیستی مثل «لیکود» و «اسرائیل بیتنا» در شرایط امنیتی، بیشتر رای می آورند زیرا شعارهایشان افراطی است و فقط در شرایط امنیتی شرایط پیروزی افراد افراطی مهیا می‌شود لذا دولت فعلی رژیم صهیونیستی تلاش کرد با شروع این دور جدید خشونت‌ها آرای بیشتری در انتخاباتی که اوایل بهمن ماه برگزار می شود، بدست آورد.

رویوران درباره استفاده مقاومت از امکانات جدید و حیرت رژیم صهیونیستی تاکید کرد: استفاده مقاومت در غزه از امکانات جدید هم در انهدام یک خودروی نظامی رژیم صهیونیستی در نزدیکی «خان یونس»و هم در هدف قرار دادن تاسیسات برق در جنوب «تل آویو» باعث شگفتی صهیونیست‌ها شد.این امکانات قبلا توسط مقاومت مورد استفاده قرار نگرفته بود. رژیم صهیونیستی تصور نمی کرد که مقاومت از چنین امکاناتی برخوردار شده باشد. به همین دلیل رژیم صهیونیستی معادله و برنامه جدیدی را به مرحله اجرا درآورد و آن هم ترور رهبران فلسطینی است و تلاش کرد که امنیت رهبران را در مقابل امنیت تل آویو قرار دهد. ترور « احمد الجعبری» فرمانده گردان های عزالدین قسام در همین زمینه صورت گرفت.

تغییر معادلات توسط مقاومت فلسطین

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به تغییر معادلات توسط مقاومت فلسطین گفت:رژیم صهیونیستی تلاش کرد ترور «اسماعیل هنیه»و «محمود الزهار» و نیز ترور دیگر رهبران حماس را در راستای معادله امنیت رهبران در مقابل امنیت تل آویو قرار دهد. بنابراین مقاومت مجبور شد به افزایش تنش توسط اسرائیل پاسخ بدهد و شهرهای«بئر السبع»،«اشکول»،«تل آویو»، «اسدود» ، «عسقلان» و دیگر شهرها را مورد حمله موشکی خود قرار داد و عملا مقاومت یک معادله جدیدی بوجود آورد یعنی امنیت غزه در مقابل امنیت قدس و تل آویو است.

وی تاکید کرد: برای رژیم صهیونیستی پذیرش این معادله جدید بسیار سخت است .معادله ای که حزب الله در جنگ ۳۳ روزه نتوانست بوجود بیاورد و امنیت بیروت در مقابل امنیت «حیفا»بود. در آن موقع و در جنگ 2006 حزب الله تل آویو را مورد هدف قرار نداد. نیمی از جمعیت رژیم صهیونیستی در تل آویو است و هدف قرار دادن این شهر تحول بسیار مهمی به شمار می رود.

رویوران با اشاره به سرگردانی صهیونیست‌ها برای مقابله با مقاومت کرد: در هر صورت مقاومت فلسطینی معادله جدیدی بوجود آورده و رژیم صهیونیستی چاره‌ای جز ادامه حملات نظامی ندارد.اسرائیل تا کنون ششصد تا هفتصد نقطه را بمباران کرده که فقط شاید بیست نقطه نظامی یا دولتی بود بقیه همه غیرنظامی بود و مردم را مورد حمله قرار داده است.این خود نشان می دهد که تحولات جدید رژیم صهیونیستی را سردرگم کرده است و این رژیم دچار مشکل اساسی شده است.

ریزش آرای نتانیاهو

وی با اشاره به ریزش آرای «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی به علت حمله به نوار غزه و تحولات جدیدی که رخ داده، تصریح کرد: نتانیاهو این عملیات نظامی را انجام داد که رای انتخاباتی بیشتری بیاورد اما برعکس شد با این چالشی که برای رژیم صهیونیستی بوجود آمده است احتمال ریزش آرایش بسیار بالاست به ویژه اینکه تا انتخابات دو ماه بیشتر زمان وجود ندارد و در این مدت احتمال ریزش های آرا بیشتر است.

بیداری اسلامی در مصر ماهیت ضد صهیونیستی دارد

رویوران با اشاره به اقدامات مصر در رابطه با تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه گفت: در ارتباط با مصر  و اظهارت «محمد مرسی»رئیس جمهور و نیز سفر «هشام قندیل»نخست وزیر این کشور به غزه، بحث فلسطین نشان داد که در کنار ایمان و اراده سلاح برتر می تواند معادله جدید ایجاد کند. شعار و حمایت و بیانیه و غیره هیچ تغییری در معادله ایجاد نمی کند و کاری که نظام حاکم بر مصر انجام داد اقدامات نمایشی است البته رژیم صهیونیستی اکنون به گونه ای عمل کرد که شرایط منطقه به نفع مقاومت پیش برود.

وی پیرامون ماهیت ضد صهیونیستی بیداری اسلامی نیز گفت: بیداری اسلامی در مصر خود ماهیت ضد صهیونیستی دارد و ما دیدیم که مردم مصر به سفارت رژیم صهیونیستی در قاهره حمله کردند،16 بار خط لوله صادرات گاز به این رژیم را منفجر کردند،عملیات ایلات رخ داد .گرایش ضد صهیونیستی در مصر وجود داشته است و با حمله اخیر رژیم صهیونیستی به غزه اقدامات ضد صهیونیستی نهادینه می شود یعنی بیداری اسلامی کاملا گرایش و جهت ضد صهیونیستی پیدا می کند. در حالی که قبلا خیلی ها تلاش کردند این بیداری اسلامی در مصر را با استفاده از ابزارهایی مهار کنند به گونه ای معاهده «کمپ دیوید» را قبول داشته باشد، رژیم صهیونیستی را قبول داشته باشد و با این رژیم مبادله سفیر بکند و مسائلی از این قبیل که در این مدت اخیر اتفاق افتاده است اما همین اقدامات زیر سئوال رفته و شفاف سازی سیاسی بیشتری اکنون دارد صورت می گیرد.

مصری ها خواستار لغو معاهده کمپ دیوید هستند

رویوران با اشاره به معاهده صلح کمپ دیوید میان مصر و رژیم صهیونیستی تصریح کرد: مردم مصر خواستار لغو کمپ دیوید هستند و اگر اراده ای در این زمینه وجود داشته باشد این اقدام شدنی است.اگر چه دولت مصر باید هزینه بپردازد ولی دولت می تواند این تصمیم را عملی کند و هزینه هایش را نیز بپردازد ولی دولت مصر تلاش می کند به گونه ای موضع بگیرد که حداقل هزینه را بپردازد.

ناکامی در مهار مقاومت و کنترل رویکرد بیداری اسلامی

کارشناس مسائل سیاسی در پاسخ به این پرسش که رژیم صهیونیستی به جز هدف انتخاباتی چه اهداف دیگری از حمله به نوار غزه دارد، گفت: هدف رژیم صهیونیستی از حمله به نوار غزه این بود که هم مقاومت را مهار کند و هم آرای انتخاباتی بدست بیاورد و هم رویکرد نظام حاکم بر منطقه و بیداری اسلامی را در اختیار بگیرد و جهت آن را مشخص کند، چون خیلی بر این باور بودند که بیداری اسلامی رخ داده و رژیم صهیونیستی نمی تواند به غزه حمله کند این رژیم می خواست ثابت کند که در شرایط جدید نیز می تواند به غزه حمله کندو مصر هم هیچ کاری نمی تواند بکند.اما اتفاقی که افتاد خلاف این را ثابت کرد.

 

افزایش تضاد در منطقه تهدیدی بالقوه برای اسرائیل

رویوران افزود: اگر چه دولت مصر نسبت به مردمش در حمایت از فلسطین بسیار عقب‌تر است اما در شرایط کنونی ناچار شد که سفیر خودش را از تل آویو فرابخواند و سفیر رژیم صهیونیستی را نیز از خاک مصر اخراج کند،نخست وزیرش را به نوار غزه بفرستد،از سوی دیگر تظاهرات در مصر علیه رژیم صهیونیستی بسیار گسترده است. همه اینها نشان می دهد که عملا حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه ، جهت گیری و رویکرد مردم در تضاد با رژیم صهیونیستی را نهادینه و تقویت می‌کند و اگر هم برخی در مصر و دیگر کشورها وجود داشته باشند که بخواهند حرکت علیه رژیم صهیونیستی را به گونه ای تحت کنترل دربیاورد و مسائلی نظیر پذیرش کمپ دیوید یا رابطه با اسرائیل را مطرح می کنند و با این جهت گیری‌ها جریان ضد صهیونیستی کند می‌شد اما با حمله به غزه چنین حرکتی و جریان علیه رژیم صهیونیستی دارد تند می شود. افزایش تضاد علیه رژیم صهیونیستی در منطقه تهدید بالقوه بزرگی برای رژیم صهیونیستی به شمار می رود.

وی در پایان با شاره به از بین رفتن فاصله مخالفت دولت و مردم مصر با رژیم صهیونیستی، تاکید کرد: دولت مصر تلاش می کند با فاصله بسیار بیشتری در مخالفت با رژیم صهیونیستی حرکت بکند و نه آنکه جلودار مردم باشد،اما حادثه‌ای نظیر حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه فاصله میان دولت و مردم مصر را پر می کند و دولت را وادار به برداشتن گام های سریعتری می کند و حمله به غزه دارد این مساله را تسریع می کند.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول