اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

کارشناس مسائل استراتژیک در گفت‌وگو با فارس مطرح کرد

حمایت آمریکا از جریان‌های تندرو در منطقه/افول لابی صهیونیستی در آمریکا

خبرگزاری فارس: کارشناس مسائل استراتژیک با اشاره به حمایت آمریکا از گروه ها و جریان های تندور در منطقه تاکید کرد که رویکرد واشگتن در قبال سوریه و اعتراضات در بحرین تغییر می کند.

حمایت آمریکا از جریان‌های تندرو در منطقه/افول لابی صهیونیستی در آمریکا

«امیر الموسوی» کارشناس مسائل استراتژیک در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس با اشاره به نتایج انتخابات آمریکا و تاثیر جنگ گریزی مردم آمریکا گفت: ملت آمریکا وقتی به «باراک اوباما» آری گفت به یک مساله نظر مثبت داد و به مساله دیگر نه.ملت آمریکا به اصلاحات اقتصادی  و اجتماعی که اوباما انجام داد آری گفت و با این کار حمایت خود را از اصلاحات اوباما اعلام کرد. اوباما او پرونده پیچیده ای را از «جورج بوش»همتای سابقش تحویل گرفت. بوش اوضاع اقتصادی و اجتماعی آمریکا را نابود کرد و چهره آمریکا را در جهان کاملا خراب کرد. اوباما توانست برخی چیزهایی که آمریکا در دوران بوش از دست داده بود را به این کشور برگرداند.

الموسوی افزود: مساله دوم مردم آمریکا با این رای دادن به جنگ نه گفتند. زمانی که آمریکایی ها به اوباما رای دادند به جنگ ها و دخالت های نظامی که «میت رامنی»رقیب اوباما  از آن دم می زد نه گفتند. ملت آمریکا موضع خود را در این زمینه به وضوح اعلام کرد.

تاثیر گذاری اقلیت‌های نژادی و مسلمان در آمریکا بیشتر از لابی صهیونیستی

کارشناس مسائل استراتژیک با اشاره به بی تاثیر بودن لابی صهیونیستی و تاثیر گذاری اقلیت های نژادی و از جمله مسلمانان آمریکا در انتخابات آمریکا و پیروزی اوباما تاکید کرد: نکته بسیار مهمی که در این انتخابات شاهد آن بودیم عدم تاثیرگذاری لابی صهیونیستی در جریان انتخابات بود. اقلیت ها ی نژادی مانند اعراب و مسلمانان دارای تاثیر بیشتری از لابی صهیونیستی بر انتخابات آمریکا بودند.این یک تجربه خوب بود که اقلیت های داخل آمریکا و بویژه اقلیت هایی که به حاشیه رانده شده‌اند توانستند بر جریان انتخابات آمریکا تاثیرگذار باشند و ثابت شد که می توان از لابی صهیونیستی عبور کرد.

الموسوی افزود: ما دیدیم که رامنی به تل آویو رفت و حمایت کامل خود را از رژیم صهیونیستی اعلام کرد و به «نتانیاهو»نخست وزیر این رژیم  جایگاه خاصی اختصاص داد گویی وی مشاور امنیت ملی آمریکاست . رامنی با صهیونیست های داخل و خارج از آمریکا همصدا شد،اما اوباما به تل آویو نرفت و از رژیم صهیونیستی به شکل جدی حمایت نکرد،اگر چه وی موضع شرم آوری درباره تامین امنیت رژیم صهیونیستی داشته است اما این امر تاثیر زیادی نداشته است.ما دیدیم که نتانیاهو به صراحت از رامنی حمایت کرد اما این مساله بر جریان انتخابات آمریکا تاثیری نداشته است.جالب اینجاست که اوباما در دور نخست ریاست جمهوری اش به تل آویو سفر نکرد. وی به «قاهره»سفر کرد اما به تل آویو نرفت و ثابت کرد که حمایت از رژیم صهیونیستی در آینده کاخ سفید و تصمیم های سرنوشت ساز هیچ تاثیری ندارد.

تاثیر انتخابات آمریکا بر تحولات خاورمیانه

کارشناس مسائل استراتژیک پیرامون پیامدهای انتخابات آمریکا بر خاورمیانه نیز گفت:سیاست های آمریکا و اوباما در منطقه همچنان ادامه پیدا می‌کند اگر چه ممکن است تغییرات اندکی در این سیاست‌ها شاهد باشیم. آمریکا در عراق همچنان با احتیاط عمل می‌کند و دخالت آشکاری نمی‌کند، برنامه خروج از افغانستان را نیز ادامه می‌دهد. در مورد مساله فلسطین نیز با نرمش برخورد می‌کند و بعید است که اتفاق خاص و بزرگی در این عرصه رخ دهد. تلاش می کند که میان وضعیت فلسطین و امنیت رژیم صهیونیستی توازن ایجاد کند.

الموسوی به سیاست‌های متناقض آمریکا در قبال انقلاب‌های عربی اشاره کرد و گفت: سیاست های متناقض آمریکا در مورد انقلاب های عربی ادامه پیدا می کند، سیاست هایی که به عمد اتخاذ می‌شود تا بتواند پیامدهای انقلاب ها در کشورهای عربی را به سود خود سوق دهد. این سیاست را طی دو سال اخیر از آمریکا شاهد بودیم.

وی به نتایج برعکس انقلاب های عربی اشاره و تصریح کرد: نتایج این انقلاب ها همان چیزی نبود که مردم این کشورها خواستار آن بودند. رهبرانی که از دل این انقلاب ها بیرون آمدند به خواسته های مردم جامه عمل نپوشانده‌اند و در سیاست های خارجی شان به شکل دست و پا شکسته‌ای عمل می کنند. این رهبران را می‌بینیم که به مساله فلسطین توجه چندانی نمی کنند. موضع شان در مورد رژیم صهیونیستی هنوز مشخص نیست و هنوز مشخص نیست که می خواهند با این رژیم ارتباط برقرار کنند یا آنکه سیاست تحریم آن را ادامه می دهند.

الموسوی تردید و دولی رهبران جدید در کشورهای عربی را به سود آمریکا دانست و تاکید کرد: این تردید و دودلی رهبران جدید عرب پیرامون مساله فلسطین به سود طرح های آمریکاست و خاطر رژیم صهیونیستی را نیز آسوده می کند. همچنین آنها برای نزدیک شدن به جمهوری اسلامی ایران نیز تردید دارند و این تردید به سود آمریکاست.

وی به ادامه سلطه آمریکا بر کشورهایی که شاهد انقلاب بودند اشاره کرد و گفت: برخی از کشورهای عربی که شاهد انقلاب بودند موضع تندتری علیه ایران اتخاذ کرده‌اند و این نشان دهنده ادامه سلطه آمریکا بر آنهاست.این اتفاق در یمن و لیبی افتاد. تردید در برقراری روابط با ایران نشان دهنده آن است که آمریکا همچنان بر تصمیم گیری ها در این کشور تاثیرگذار است.اوباما همچنان به حمایت از نظام های حاکم بر کشورهای حوزه خلیج فارس و شمال آفریقا ادامه می دهد و از رویکردهایی که با انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران مخالف هستند حمایت می کند.

حمایت واشنگتن از گروه های تندرو در منطقه

کارشناس مسائل استراتژیک در ادامه به رویکرد آمریکا در حمایت از گروه‌های تندرو اشاره  و تاکید کرد: آمریکا طی سال های اخیر به سمت حمایت از گروه‌های تندور گرایش پیدا کرده تا بتواند برخی نظام ها را حتی اگر سکولار باشند کنار بزند. آمریکا با این گروه ها تماس برقرار کرده است تا بتواند نظام هایی دینی روی کار بیاورد که با ایران و اسلام میانه ‌ای که دارد،مشکل دارند اما روی خط آمریکا حرکت می کنند.

الموسوی تصریح کرد: اکنون ما شاهد قدرت گرفتن خط جریانی تندرو در منطقه هستیم که به طور آشکار توسط سازمان اطلاعات آمریکا و حتی رژیم صهیونیستی مورد حمایت است.زیرا ما می بینیم که مقابله با رژیم صهیونیستی و طرح های آمریکایی-صهیونیستی در منطقه اولویت آنها نیست. لذا من بر این باورم که سیاست اوباما بر این اساس قرار گرفته که به طور مستقیم وارد بحران ها و تغییرات منطقه  نشود،بلکه از طریق برخی دست ها و جریان هایی که به نیابت از کاخ سفید و نیروهای آمریکا فعالیت می کنند و اهداف آمریکا را در منطقه پیش می برند،کار خود را پیش می برد.

وی تاکید کرد:آنچه در سوریه دارد اتفاق می افتد و بسیج شدن جریان های سکولار و مذهبی علیه حزب الله در لبنان بهترین مدرک و دلیل برای این سخن است. در کویت نیز آنچه رخ می دهد در راستای خدمت به این رویکرد است.کویت نیز دارد به این سمت گرایش پیدا می کند و جریان های سلفی و قبیله‌ای تندرو در آن قدرت گرفته اند.

سیاست جدید آمریکا پیرامون بحرین و سوریه

الموسوی در ادامه به تغییر سیاست آمریکا در بحرین و سوریه اشاره کرد و گفت: به احتمال زیاد سیاست آمریکا پیرامون بحرین و سوریه شاهد تغییراتی خواهد بود.احتمالا دولت اوباما به دولت بحرین فشار وارد خواهد آورد تا با مخالفان بحرینی وارد گفت‌وگو شود. امروز می بینیم که اخبار مربوط به بحرین بیشتر پوشش داده می شود این درحالی بود که تا پیش از تحولات بحرین مورد بی توجهی قرار می گرفت. برخی از رسانه‌های غربی شروع کردند به پوشش تحولات بحرین و برخی از سازمان های حقوق بشر بین المللی  نیز وارد خط شدند.

وی درباره ایجاد راه حل سیاسی برای اعتراضات مردمی در بحرین گفت: به نظر من دولت آمریکا به اشتباه خود پیرامون بحرین و جنبش مسالمت آمیز در این کشور پی برده است.زیرا جنبش مردمی در بحرین همچنان با قدرت ادامه دارد. به علت وجود ناوگان پنجم آمریکا در بحرین و احتمال تاثیر جنبش مردمی این کشور بر دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس، دولت آمریکا به سمت ایجاد یک راه حل سیاسی برای بحرین گرایش پیدا کند.

الموسوی در پایان به سیاست آمریکا در خصوص سوریه اشاره کرد و گفت: در مورد سوریه نیز دولت آمریکا چه بسا از نیروهای داخلی و منطقه ای برای فشار بر دولت سوریه استفاده کند بدون آنکه به طور مستقیم در این کشور دخالت کند زیرا سوریه یک کشور معمولی نیست و برگه های حساس و تاثیرگذاری در اختیار دارد که می تواند منافع آمریکا و رژیم صهیونیستی را در منطقه و جهان تحت تاثیر قرار دهد.دولت آمریکا در انتظار پایان نشست های مخالفان در دوحه و ترکیب جدیدی بود که اعلام شد. آمریکا در اوضاع کنونی آمادگی دخالت در پرونده های پیچیده و دشوار را ندارد زیرا اولویتش حل مشکل اقتصادی خودش و اروپاست. آمریکا سعی می کند که از طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای دخالت غیرمستقیم در سوریه استفاده کند و از نقش کشورهایی مثل قطر و عربستان در سوریه حمایت می‌کند و نیز برخی از گروه‌های مخالف در سوریه را مورد حمایت قرار می دهد. آمریکا به این گروه‌ها کمک مالی و تسلیحاتی خواهد کرد البته اگر آنها به واشنگتن تضمین دهند تسلیحات به دست گروه‌های دشمن آمریکا و رژیم صهیونستی در منطقه نمی‌افتد.

انتهای پیام++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول