اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

فلسطین الیوم بررسی کرد

اهداف اعلام نشده حمله اسرائیل به غزه و سناریوی فرارو

خبرگزاری فارس: پایگاه خبری فلسطین الیوم در مقاله‌ای به بررسی اهداف و نگرانی‌های رژیم صهیونیستی و همچنین سناریوهای این رژیم در حمله به نوار غزه پرداخته است.

اهداف اعلام نشده حمله اسرائیل به غزه و سناریوی فرارو

به گزارش فارس، پایگاه خبری فلسطین‌الیوم در تحلیلی در مورد حمله رژیم صهیونیستی به غزه نوشت که اسرائیل برای بازیابی اعتبار از دست رفته و تحکیم توان بازدارندگی اش وارد جنگ با غزه شده اما پژوهش مرکز مطالعات اطلس در غزه نشان می دهد که ممکن است اوضاع به زیان اسرائیل تمام شود. بر اساس پژوهش این مرکز که توسط عبدالرحمن شهاب اسیر آزاد شده فلسطینی اداره می شود،

موارد ذیل می تواند اوضاع را به زیان اسرائیل تمام کند:

الف: تداوم شلیک موشک‌ها در چارچوب تعداد مشخص و کم ناشدنی

ب: استمرار نبرد به مدت بیش از دو هفته به صورت کژدار و مریض

ج: سرگردان ساختن اسرائیلی ها از طریق عدم تخطی مقاومت از چارچوبی که بهانه ورود به مرحله بعدی جنگ را در اختیار اسرائیل قرار دهد

کارشناسان صهیونیست: ترور شهید جعبری می تواند کل منطقه را شعله ور سازد

همچنین دخالت مصر – با حمایت آمریکا – اسرائیل را از اقدام احمقانه‌اش نجات می دهد و نردبانی را در اختیار این رژیم می گذارد تا بتواند از درخت بلندی که به بالای آن رفته، پایین بیاید. این امر که بسان راهکاری میانه، بخشی از رؤیاهای اسرائیل و آرزوهای مقاومت را محقق می سازد، می تواند به ضرر و زیان اسرائیل نیز منجر گردد. بر اساس پژوهش این مرکز، مسأله ترور فرمانده شهید «احمد جعبری» مدتی قبل از سوی رئیس بخش اطلاعاتی اسرائیل مطرح شده اما به این خاطر که امکان شعله ور ساختن آتشی بزرگ در خاورمیانه را به همراه داشت، جنون‌آمیز خوانده شده بود، حال معلوم نیست که چه عاملی کابینه اشغالگر اسرائیل را به تصویب و اجرای این ایده واداشته است؟ بنیامین نتانیاهو نخست وزیررژیم اشغالگر قدس اعلام کرده که به عواقب خوب یا بد این عملیات توجهی نخواهد کرد.

اهداف اعلام شده اسرائیل از ترور شهید جعبری

بر اساس پژوهش مرکز اطلس، اهداف اعلام شده ترور شهید جعبری عبارتند از:

1- ترمیم اعتبار ارتش اسرائیل که در سالهای اخیر زیان فراوانی دیده است

2- تحکیم توان بازدارندگی ارتش اسرائیل

3- نابودی توان موشکی جنبشهای مقاومت در نوار غزه بخصوص موشکهای دوربرد

4- وارد آوردن ضربه ای دردناک بر پیکر حماس با هدف کوتاه آمدن در برابر اشغالگران و کنترل اقدامات گروههای مقاومت علیه اسرائیل.   

اهداف اعلام نشده

به باور مرکز اطلس، اهداف اعلام نشده عملیات نظامی اسرائیل عبارتند از:

1- آزمایش ماهیت رابطه اسرائیل و مصر پس از انقلاب و میزان تداوم این روابط در پرتو ماجراجویی های اسرائیل

2- شناخت ماهیت رابطه مصر به رهبری محمد مرسی با  جنبش حماس

3- فرستادن پیامهایی به ایران و حزب الله مبنی بر قدرت برتر اسرائیل و آمادگی این رژیم برای در نظر گرفتن خطرات یک جنگ گسترده

4- حذف ایده نوار امنیتی در مرزهای نوار غزه با اسرائیل و جایگزینی آن با معادله جدیدی که عدم حمله علیه نیروهای اشغالگر از درون سرزمین‌های اشغالی را تضمین کند.

بر اساس پژوهش این مرکز، اسرائیل همچنان امیدوار است که جنبش حماس برای حفظ حکومت خود در غزه، وادار به کنترل فعالیت گروههای مقاومت شود، روحیه و اعتماد به نفس این گروهها را از آنها سلب کند و توانایی آنها برای شرکت در نبردهای آتی علیه اسرائیل را کاهش دهد.

نگرانی‌های اسرائیل

مرکز اطلس در این پژوهش به نگرانی های تازه اسرائیل نیز اشاره کرده، زیرا روند حوادث در دو روز اخیر، تغییرات قابل توجهی را به خود دیده است. این نگرانی ها عبارتند از:

1- متشنج شدن روابط شکننده با مصر و یا حتی بروز یک رویارویی واقعی بین مصر و اسرائیل

2- غافلگیر شدن اسرائیل از رهگذر واکنشهایی که منجر به شعله ور شدن کل منطقه گردد

3- اوجگیری حوادث و منجر شدن آن به یک خروش مردمی در کشورهای عربی و اسلامی

4- فروپاشی طرح تشکیلات خودگردان در کرانه باختری برای کنترل مقاومت که می تواند به یک قیام مردمی تبدیل شده و باعث حرکت هزاران تن از اهالی کرانه باختری به سمت شهرکها یا مناطق اشغالی سال 1948 گردد

5- بدترین کابوس برای اسرائیلی ها این است که حوادث جاری، باعث از سرگیری حملات شهادت طلبانه در داخل اراضی 1948 یا علیه اهداف اسرائیلی در خارج از فلسطین گردد

6- اوجگیری اقدامات مقاومت بر ضد اهداف اسرائیلی در صحرای سینا از طریق پرتاب موشک یا سایر عملیاتهای رزمی

7- حفظ یا حتی توسعه توان موشکی مبارزان نوار غزه

در صورت ناکامی حملات هوایی، حمله زمینی آغاز خواهد شد

در این پژوهش در خصوص پیش‌بینی های اسرائیل آمده است که پس از ناکامی طرحهای سابق اسرائیل، دولت اشغالگر صهیونیست امیدوار است که حملات هوایی مثمر ثمر بوده و مقاومت را وادار به عقب نشینی سازد. بر اساس پژوهش مذکور، اگر این هدف محقق نشود احتمال می رود که تجاوز اسرائیل وارد مرحله دوم یعنی حمله زمینی شود که اسرائیلی ها آن را «انتخاب بین بد و بدتر» می نامند. در این صورت، حمله زمینی از همان آغاز، شدید خواهد بود زیرا اسرائیلی ها از جنگ لبنان و جنگ اخیر غزه این درس را گرفته اند که نبرد زمینی باید از همان لحظه نخست نه به صورت تدریجی که با شدت تمام آغاز شود و آنقدر سریع باشد که یک هفته ای تمام شود.

نقطه پایانی جنگ

در این پژوهش آمده است که اسرائیلی ها تصوّر روشنی از چگونگی پایان جنگی که آغاز کرده اند، ندارند و بر اساس طرحهای خود به دنبال این هستند که جامعه بین‌الملل به مصر فشار بیاورد تا این کشور، حماس و گروههای مقاومت در نوار غزه را وادار به آتش بس مورد نظر اسرائیل، سازد. بر اساس پژوهش مرکز اطلس، چندین سناریو برای پایان جنگ به نفع اسرائیل وجود دارد و رؤیای بزرگ اسرائیل در شرایط کنونی این است که حماس ضمن پذیرش آتش بس، اعلام کند که معادله به سود اسرائیل تغییر کرده و باید مسأله آتش بس به گروههای مقاومت تحمیل شود، دست آخر اینکه خود حماس هم باید به صورت خودکار از هرگونه عملیات علیه اهداف اسرائیلی در درون خط سبز دست بردارد. بدین ترتیب است که باراک و نتانیاهو قادر خواهند بود اعلام کنند که اهداف حمله به غزه، محقق شده است.

اما اگر سناریوی نخست محقق نشود، سناریوی دوم این است که همه چیز زیر و رو شده و مرحله دوم یعنی نبرد زمینی آغاز گردد تا فشار بر فلسطینی‌ها افزون شود. بر اساس این پژوهش، اگر سناریوی شماره 2 رخ دهد حمایت جامعه بین‌الملل از عملیات اسرائیل، کاهش یافته و تلفات اسرائیلی‌ها بخصوص در جبهه داخلی رو به فزونی خواهد رفت. در این صورت، باراک و نتانیاهو از آینده سیاسی خود نگران خواهند شد، زیرا چندی بعد، انتخابات پارلمانی در اسرائیل برگزار خواهد شد، همچنین در این صورت، نشانه های ترس و نگرانی اسرائیلی‌ها کم کم نمایان شده و دستاورد نخست اشغالگران یعنی ترور شهید جعبری، تحت الشعاع قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول