اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان بسیج رسانه عنوان کرد

توجه به دغدغه‌های صنفی در قانون جامع رسانه‌ها

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان بسیج رسانه گفت: قانون جامع رسانه‌ها دغدغه‌های صنفی فعالان رسانه را برطرف می‌کند.

توجه به دغدغه‌های صنفی در قانون جامع رسانه‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، محمود عاطفی عصر امروز در جمع اصحاب رسانه استان فارس گفت: فقدان نظام یکپارچه‌ای که بتواند مسائل اهالی رسانه را در چارچوب قوانین و مقررات کشور حل کند، به شدت احساس می‌شود.

وی افزود: حدود یک سال است که یک فوریت قانون جامع رسانه‌های کشور در مجلس شورای اسلامی مطرح شده و در کمیسیون فرهنگی در حال بررسی است.

عاطفی ادامه داد: وجود قوانین متعدد و ناهمخوان، ضعف و فقدان قوانین و خارج شدن آنها از موضوعیت در عرصه رسانه، مشکلاتی را ایجاد کرده است.

به گفته وی، این قانون بسیاری از دغدغه‌های صنفی را که به دلیل فقدان ساختار و تشکیلات به وجود آمده مد نظر قرار داده و تغییراتی را در نحوه مدیریت و ساختار رسانه‌ها در کشور مطرح کرده است.

عاطفی بیان کرد: بسیج رسانه سازمانی انقلابی فرهنگی است که بر اساس آرمان‌های انقلاب، امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری با مشارکت تمام نیروهای مومن و متخصص عرصه رسانه فعالیت می‌کند.

وی کمک به تحقق جامعه اسلامی را از جمله اهداف سازمان بسیج رسانه‌ عنوان کرد و گفت: ظرفیت‌سازی در جامعه رسانه‌ای کشور برای جذب حداکثری و تحقق بسیج ده‌ها میلیونی، ایجاد انسجام و تقویت هویت جمعی بین اصحاب رسانه در راستای پاسداری از ارزش‌های انقلاب اسلامی از دیگر اهداف تشکیل این سازمان است.

رئیس سازمان بسیج رسانه تصریح کرد: کمک به تربیت و پرورش کادر تراز انقلاب اسلامی در جامعه رسانه‌ای کشور از جمله محورهای فعالیت سازمان بسیج رسانه‌ای کشور است.

وی در ادامه با برشمردن راهبردهای این سازمان ابراز داشت: کمک به تشکیل، تقویت و توسعه جبهه رسانه‌ای انقلاب در مقابل جبهه فرهنگی معارضان نخستین راهبرد این نهاد است.

عاطفی خاطرنشان کرد: حفظ و گسترش تفکر بسیجی و کمک به نهادینه‌سازی تفکر امر به معروف و نهی از منکر دومین راهبرد بسیج رسانه است.

ترویج فضیلت‌های اسلامی و روحیه مقاومت در اصحاب رسانه و تولید محتوا در راستای نظریه‌پردازی فعالیت رسانه‌ای مبتنی بر جهان‌بینی اسلامی موارد دیگری بود که وی ذیل عنوان راهبردهای بسیج رسانه به آن پرداخت.

وی بیان کرد: امسال مجمع عالی بسیج رسانه کشور میزبان مجامع استانی خواهد بود و در آنجا کمیته‌های تخصصی با حضور مسئولان کشوری و صاحب‌نظران رسانه به آسیب‌شناسی رسانه‌های استان‌ها می‌پردازند.

برگزاری اردوهای زیارتی، سیاحتی و بصیرتی بسیج رسانه

مسئول بسیج رسانه استان فارس نیز در این نشست گفت: برگزاری اردوهای مختلف سیاحتی، زیارتی و بصیرتی در دستور کار بسیج رسانه این استان است.

اسماعیل قزل‌سفلی افزود: مجموعه بسیج رسانه استان فارس به عنوان نخستین سازمان در این حوزه در کشور با توصیه فرمانده سپاه فجر فارس آغاز به کار کرد.

وی افزود: سازمان بسیج رسانه فارس با شتابی بیش از گذشته اهداف خود را محقق کرده است.

قزل‌سفلی تصریح کرد: مجموعه سازمانی بسیج رسانه در کوچه پروانه این شهر تثبیت شد و کدینگ یکپارچه بسیج برای کسانی که سال گذشته پرونده تشکیل دادند، فعال شده و ساماندهی می‌شود.

وی ادامه داد: جذب و سازماندهی نیرو ادامه دارد و کارگاه‌های آموزشی نیز در دستور کار بسیج رسانه فارس است.

ترویج اخلاق رسانه‌ای اصلی‌ترین ماموریت بسیج رسانه

سرپرست خبرگزاری فارس در ‌استان فارس در ادامه این نشست بیان کرد: مقدمه و پیش‌زمینه بسیج، اخلاق است و اگر قرار است اخلاق رسانه‌ای را زیر پا بگذاریم نباید به اسم بسیج رسانه، خون شهدا را پایمال کنیم.

عزیزالله قهرمانی افزود: بسیج رسانه در شرایط جنگ سایبری باید وظایف گسترده‌تری را برای خود تعریف کند.

وی ادامه داد: خبرنگاران خبرگزاری‌ها در سرما و گرما و با وجود موانعی که در این استان برای پرسش و مطالبه‌گری حقوق مردم از مسئولان ایجاد شده است به رسالت خود می‌پردازند.

قهرمانی تصریح کرد: گاهی احساس می‌شود که خبرگزاری‌ها مظلوم واقع شده‌اند به این دلیل که خبر را با مشقت تهیه اما همکاران در رسانه‌های دیگر بدون ذکر منبع آن را استفاده می‌کنند.

وی ابراز داشت: بسیج رسانه می‌تواند مطالبات رسانه را دنبال کند و یکی از این موارد مسائل معیشتی اهالی رسانه و از جمله بیمه این قشر است.

قهرمانی بیمه را حق هر ایرانی مسلمان دانست و اضافه کرد: درگاه سازمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد ثبت سوابق و مسائل دیگر از خبرنگاران و اهالی رسانه اشکالات واهی می‌گیرد و هیچ کس نیز پاسخگوی اهالی رسانه نیست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ریشه لغوی کلمه مسئول که بر مورد سئوال بودن دلالت دارد، اظهار داشت: مقام معظم رهبری بارها به اهالی رسانه توصیه فرموده‌اند که باید به دنبال مطالبات مردم باشند و مسئولان باید توجه کنند آنچه خبرنگار می‌پرسد شخصی نیست بلکه موضوعاتی است که در اذهان عمومی شکل گرفته می‌شود.

بیم آن می‌رود که برخی مطبوعات تعطیل شوند

سردبیر روزنامه خبر جنوب نیز در این نشست گفت: در شیراز روزنامه‌ها با مشکلات کمبود کاغذ، مواد اولیه، جا و مکان و مسائل دیگر عرصه اطلاع‌رسانی درگیر هستند.

محمدتقی زرین‌چنگ تصریح کرد: اگر مشکلات فعلی ادامه پیدا کند بیم آن می‌رود که چند نشریه در فارس تعطیل و یا یا کاهش تیراژ مواجه شوند.

این فعال رسانه‌ای ابراز داشت: استان فارس بعد از تهران دارای بیشترین نشریه در سطح کشور و گستره توزیع برخی نشریات آن بین‌المللی است.

وی افزود: فعالان رسانه‌های نوشتاری بسیجی‌وار فعالیت می‌کنند و هر کدام در دو یا سه شیفت کاری به خدمت‌رسانی مشغول هستند.

افزایش نرخ کاغذ و کاهش یارانه بر مطبوعات فشار می‌آورد

مدیر مسئول روزنامه عصر مردم نیز در این نشست اظهار داشت: در شرایط جنگ نرم انتظار می‌رفت که در راستای حمایت از نشریات به عنوان پیشگامان جبهه مقابله با تهاجم دشمن اقدام شود.

محمد عسلی افزود: به دلیل افزایش نرخ کاغذ و کاهش یک سومی یارانه مطبوعات شرایطی ایجاد شده که به نشریات فشار مضاعفی وارد می‌کند.

وی اضافه کرد: اگر مسئولان نیز مانند نشریات کارنامه فعالیت خود را روزانه در اختیار مردم قرار می‌دادند در قضاوت‌های خود عادلانه‌تر رفتار می‌کردند.

عسلی بیان کرد: بیش از 400 خبرنگار در استان فارس وجود دارد و رسانه‌ها از نظر کمی و کیفی رشد قابل توجهی داشته‌اند که باید این روند مورد حمایت قرار گیرد.

وی بخشی از آرامش و امنیت این استان را مرهون فعالیت اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی رسانه‌های فعال در فارس دانست.

لزوم پرهیز از بوروکراسی سازمانی در بسیج رسانه

مدیرمسئول پایگاه خبری تحلیلی شیرازنا در این نشست گفت: یک تعریف از بسیج مجموعه افراد مومنی است که در راستای آرمان‌های انقلاب، حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری عاشقانه فعالیت می‌کنند و تعریف دیگر برای آن سازمان و رده‌بندی در نظر می‌گیرد.

محمدصالح مفتاح افزود: اگر قبول کنیم که سازمان شدن، عضویت، بررسی میزان فعالیت و رده‌بندی افراد در بسیج ضروری باشد حداقل در بسیج رسانه این ساختار الزام ندارد.

مفتاح ابراز داشت: باید به سمتی برویم که رسانه‌های نوشتاری، پایگاه‌های اطلاع‌رسانی، روزنامه‌های کشوری و محلی و خبرگزاری‌ها همگی در یک راستا، جبهه واحد رسانه‌ای تشکیل دهند.

انتهای پیام/ش/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول