اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران عنوان کرد

بیماری‌های قلب و عروق علت مرگ 43 درصد مازندرانی‌ها

خبرگزاری فارس: معاون بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان دلایل مرگ و میر در مازندران گفت: 43 درصد مازندرانی‌ها به خاطر بیماری قلب و عروق فوت می‌کنند.

بیماری‌های قلب و عروق علت مرگ 43 درصد مازندرانی‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، محمدرضا میرزایی بعدازظهر امروز در برنامه روز دیابت در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با تاکید بر پرمخاطره بودن بیماری دیابت در صورت عدم توجه کافی به این بیماری خاطرنشان کرد: برای کنترل دیابت باید در حوزه پیشگیری موفق عمل کنیم.

وی تصریح کرد: باید به دنبال برنامه آینده‌نگرانه و راهبردی و کوتاه‌مدت باشیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: بیماری دیابت ترسناک نیست. با کمی ملاحظه این بیماری می‌شود زندگی کرد ولی دانش کنترل و پیشگیری را باید به بیماران انتقال دهیم.

این مسئول تاکید کرد: اگر قرار است در حوزه سلامت کشور اتفاق مناسبی رخ دهد نیاز است مردم همکاری مناسبی با مسئولان بهداشتی و درمانی کشور داشته باشند.

میرزایی اضافه کرد: 20 درصد برنامه حوزه سلامت کشور دست دانشگاه‌ها است و بقیه باید با همت مردم و سایر مسئولان حل و فصل شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به عوامل ایجادکننده دیابت نظیر کم‌تحرکی، استرس و مصرف سیگار بیان داشت: 52 درصد مردم مازندران زیر 10دقیقه ورزش می‌کنند.

وی با اعلام اینکه با انجام حرکات منظم ورزشی و تغذیه مناسب و کنترل استرس به راحتی امکان زندگی بالای 100 سال وجود دارد، بیان داشت: بیشتر مرگ‌هایی که در کشور رخ می‌دهد حاصل بیماری‌های غیرواگیر مثل دیابت، قلب عروق و سرطان‌ها است.

میرزایی در ادامه با بیان دلایل مرگ و میر در مازندران بیان داشت: 43 درصد مازندرانی‌ها به خاطر بیماری قلب و عروق فوت می‌کنند. 14 درصد به خاطر ابتلا به سرطان، 11.5 درصد مرگ و میر در مازندران به دلیل حوادث است و 9 درصد مرگ و میر نیز به علت دیابت است.

این مسئول بهداشتی درمانی مازندران عوامل موثر در سلامت مردم را تغذیه مناسب عنوان کرد و بیان داشت: عادت غذایی مردم مازندران نیاز به اصلاح دارد، چربی‌خوری، پرحجم‌خوری و شیرینی‌خوری در مازندران نیاز به کنترل و حذف دارد.

میرزایی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع استفاده از نمک در غذاها اشاره کرد و گفت: میانگین مصرف نمک در جهان در روز 3 تا 5 گرم است و این در حالی است که در مازندران هر فرد در روز  15 گرم نمک مصرف می‌کند.

وی در ادامه درباره کنترل بسیار ساده و آسان بیماری دیابت خاطرنشان کرد: بیماری دیابت با انجام روزانه نیم ساعت پیاده‌روی کنترل می‌شود.

این مسئول بهداشتی درمانی در ادامه گفت: بیماری دیابت، بیماری مزمن غیرواگیر است و حدود 21.5 درصد جمعیت در معرض دیابت به آزمایشگاه نرفتند.

وی در ادامه به تشریح برنامه‌های معاونت بهداشتی درمانی مازندران برای شناسایی و کنترل بیماری دیابت در این استان اشاره کرد و گفت: در حوزه شهری و روستایی غربا‌ل‌گری در حال انجام است.

این مسئول به خرید یک‌هزار و 200 دستگاه تست قند خون در مازندران اشاره کرد و بیان داشت: بیشتر تاکیدها بر روی آموزش است و نیاز است برای کنترل دیابت گزارش‌گیری و مراقبت‌ها را توسعه دهیم.

میرزایی خواستار تقویت ورزش همگانی در سطح استان و کشور شد و بیان داشت: اماکن عمومی ورزشی استان مازندران با همکاری مردم و مسئولان بهسازی و نوسازی شوند.

وی در پایان گفت: مراقبت‌های مرکز بهداشتی درمان برای کنترل بیماری دیابت در حال انجام است ولی کافی نیست.

انتهای پیام/ب/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول