اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک مسئول وزارت بهداشت:

رشد تعداد بیماران دیابت در کشور / وجود 550 میلیون دیابتی در دنیا

خبرگزاری فارس: کارشناس ارشد غدد و متابولیک مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت و درمان هشدار داد بیماری دیابت و افراد مبتلا به این بیماری در کشور رو به رشد است.

رشد تعداد بیماران دیابت در کشور / وجود 550 میلیون دیابتی در دنیا

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری علیرضا مهدوی پیش از ظهر امروز در مراسمی به مناسبت روز جهانی دیابت در معاونت بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در ساری اظهار داشت: دیابت نوع دو علامتی ندارند و این بیماری به نوعی دروغگو هست.

وی با اشاره به بررسی‌‌های انجام شده در جهان خاطرنشان کرد: حدود 550 میلیون نفر بیمار دیابتی در جهان طی دهه اخیر شناسایی شدند که شاید تا 10 سال دیگر این رقم از 550 میلیون نفر بگذرد.

این مسئول مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت و درمان با اعلام اینکه 80 درصد بیماران مبتلا به دیابت در کشورهای با درآمد پایین و متوسط زندگی می‌کنند، تصریح کرد: 80 درصد مراقبت کشورهای توسعه یافته برای کنترل بیماری دیابت است.

وی با بیان اینکه بعضی از کشورهای جهان 25 درصد بودجه بهداشتی درمانی را صرف دیابت می‌کنند، خاطرنشان کرد: در سال 2011 حدود 4.6 میلیون مرگ دیابتی در جهان ثبت شد.

مهدوی شهرنشینی و کم‌تحرکی را عامل اصلی ابتلا به بیماری دیابت عنوان کرد و بیان داشت: بیماری دیابت در کشورهای پیشرفته مختص سالمندان است ولی در کشورهای در حال توسعه این بیماری افراد فعال جامعه را نیز مبتلا کرده است.

وی با اعلام اینکه جمعیت کشور ما جوان است و ابتلای بیماری دیابت در کشورهای در حال توسعه افراد 40 تا 60 سال را در برگرفت و کشور ما نیز جزء کشورهای در حال توسعه است، گفت: در کشور ما در آینده شاهد افزایش چشمگیر بیماری دیابت هستیم.

این مسئول وزارت بهداشت و درمان در حوزه بیماری‌های غیرواگیر با اعلام اینکه برنامه کنترل بیماری دیابت در کشور از سال 83 اجرایی شد، بیان داشت: این برنامه به صورت آزمایشی در کشور اجرا شده بود.

مهدوی شروع شناسایی افراد دیابتی در روستاهای کشور را از سال 1378 عنوان کرد و بیان داشت: در بررسی انجام شده در بین روستاییانی که با ما همکاری داشتند حدود 200 هزار نفر بیمار دیابتی شناسایی شدند.

وی به برنامه‌های وزارت بهداشت برای شناسایی بیماران دیابتی در تهران و پنج شهر پرجمعیت کشور اشاره کرد و گفت: در بررسی انجام شده، از یک میلیون و 700 هزار مراجعه کننده، 200 هزار نفر دیابتی و 170 هزار نفر نیز «پره دیابتی»(مرحله پیش از دیابت) بودند.

کارشناس ارشد غدد و متابولیک مرکز مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت ودرمان با اعلام اینکه بسیاری از برنامه‌های وزارت بهداشت ودرمان برای کنترل بیمارها با اجرای طرح پزشک خانواده در کشور قابل اجرایی شدن است، بیان داشت: با اجرای برنامه پزشک خانواده بیماری دیابت نیز در کشور تحت کنترل قرار می‌گیرد.

این مسئول در ادامه با اشاره به بروز بیماری دیابت در بین زنان باردار بیان داشت: بیماری دیابت دوران بارداری در کشور حدود 4.4 دهم درصد ثبت شد و این بیماری در بین زنان روستایی که حاضر شدند تحت کنترل قرار گیرند حدود 1.17 درصد بود و این تفاوت آماری ممکن است به خاطر نوع بررسی‌ها باشد.

مهدوی در ادامه هزینه درمان بیماری دیابت در کشور را برای هر نفر سالانه حدود 850 دلار اعلام کرد و گفت: تعداد بیماران دیابتی در کشور زیاد است و بری زیر پوشش قراردادن بیمه‌ای بیماران دیابتی نیاز است آمار دقیقی از تعداد بیماران دیابتی کشور شناسایی و ثبت شوند.

انتهای پیام/غ/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول