اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

تکایای آسیب‌دیده از سیل نوشهر آماده سوگواری اباعبدالله حسین (ع)

خبرگزاری فارس: مساجد و تکایای آسیب دیده نوشهر برای برپایی مراسم عزاداری امام حسین (ع) آماده شده‌اند.

تکایای آسیب‌دیده از سیل نوشهر آماده سوگواری اباعبدالله حسین (ع)

به گزارش خبرگزاری فارس از نوشهر، وقوع سیل چند روز گذشته در نوشهر که موجب تخریب و آسیب‌دیدگی بسیاری از ساختمان‌ها و منازل مسکونی مردم نوشهر شد شرایط بسیار سخت و دشواری را برای شهروندان نوشهری رقم زد.

در این بین مساجد و تکایا نیز از آسیب‌های سیل در امان نماندند و دچار خسارت شدند.

اکنون با توجه به آغاز ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان اباعبدالله ‌الحسین (ع) و یاران با وفایش مساجد و تکایایی که در نوشهر دچار خسارات ناشی از سیل شده بودند از گل و لای پاک‌سازی و شست‌وشو شدند و آماده برگزاری مناسک ایام ماه محرم‌الحرام شدند.

عضو هیئت امنای مسجد امام رضا (ع) نوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در نوشهر گفت: سه روز است که در حال پاک‌سازی و شست‌وشوی این مسجد هستیم تا آن را برای ایام محرم آماده کنیم.

دین‌الله شیخ‌الاسلامی افزود: ساعتی پس از وقوع سیل و فروکش کردن آب 30 نفر کارگر را به این مسجد آوردیم و اقدام به تمیز کردن مسجد و معابر مقابل آن کردیم و تمامی هزینه‌ها نیز با کمک مردمی و هیئت امنا تأمین شد.

وی عنوان کرد: با کمک خودروی آتش‌نشانی شهرداری پول کجور و نوشهر و همکاری اعضای هیئت امنا، این مسجد اکنون برای برگزاری مراسم ایام محرم آماده شده است.

شیخ‌الاسلامی به خسارات وارده ناشی از سیل به مسجد امام رضا(ع) نوشهر اشاره کرد و اظهار داشت: سیل 600 متر فرش و چهار باند صوتی، بخاری‌ها و لوازم پذیرایی را از بین برد و بیش از 25 میلیون تومان خسارت به این مسجد وارد کرد.

وی ادامه داد: همچنین همه لوازم دفتر مؤسسه خیریه این مسجد که در راه کمک به مستضعفان تأسیس شده بود از بین رفت و بیش از 2 میلیون تومان به آن خسارت وارد شد.

شیخ الاسلامی عنوان کرد: صندوق قرض‌الحسنه که دارای 600 نفر عضو است دچار سیل‌زدگی شدید شد و اسباب و اثاثیه آن در سیل نابود شد و بیش از 3 میلیون تومان در این بخش به ما خسارت وارد شد.

عضو هیئت امنای مسجد امام رضا (ع) نوشهر در انتقاد به عملکرد مسئولان گفت: مسجد خانه خدا است پس مسئولان باید در این باره کمک‌های اولیه و لازم را انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: پلی که در نزدیکی این مسجد قرار دارد عامل اصلی ورود سیل به داخل شهر و بروز این همه خسارات است چراکه ارتفاع این پل بسیار کم است و سیلی که انواع و اقسام املاح، چوب و درخت را در خود دارد نمی‌تواند از زیر پل عبور کند و در نتیجه باعث انسداد زیر پل و تغییر برای سیل به سمت شهر می‌شود.

عضو هیئت امنای تکیه حضرت قاسم‌(ع) نوشهر نیز به خبرنگار فارس در نوشهر گفت: سیل خسارت سنگینی به این تکیه وارد کرد و این مکان در زیر گل و لای شدید قرار گرفته بود.

سید حسین جعفرزاده افزود: تمام فرش‌ها، موکت و سیستم صوتی کامل از بین رفت و دیوارهای تکیه هم دچار آسیب شدند.

وی اظهار داشت: طی روزهای گذشته با کمک‌های مردمی و اعضای هیئت امنا فضای داخلی تکیه حضرت قاسم (ع) نوشهر از گل و لای پاک‌سازی و شست‌وشو شد و اکنون این تکیه همچون سال‌های گذشته آماده برگزاری مراسم ایام ماه محرم است و مردم متدین، ولایتمدار و عاشورایی می‌توانند در لیالی محرم به عبادت و عزاداری بپردازند.

جعفرزاده تصریح کرد: فرش‌ها و موکت‌هایی که الان برای لیالی محرم در این مسجد پهن شده همه با کمک مردمی تهیه شده و یا افراد از منازل خود به این مکان آورده‌اند تا در دهه محرم مشکلی نداشته باشیم.

در ادامه این گزارش مردمی، جعفر بسطامی یکی از شهروندان نوشهری ساکن روستای خیرسر درباره مشکلات این روستا پس از وقوع سیل گفت: سیل باعث تخریب کامل و از بین رفتن پل ارتباطی مردم روستای خیرسر نوشهر با مرکز شهر شد و همچنان نیز این مشکل به قوت خود باقی است.

وی افزود: تخریب این پول ارتباط 80 خانوار این روستا را با مرکز شهر نوشهر قطع کرد و اهالی برای دسترسی به شهر باید با خودرو مسیر طولانی و خراب را از دل جنگل طی کنند تا به شهر برسند.

بسطامی تصریح کرد: تخریب این پل همچنین باعث شد حدود 60 نفر از دانش‌آموزان این روستا به مدرسه نروند.

به گفته وی قطعی تلفن و کمبود آب شرب از دیگر مشکلات ناشی از خسارات سیل در روستای خیرسر نوشهر است.

دهیار روستای خیرسر نوشهر نیز اظهار داشت: حدود 11 منزل مسکونی بر اثر سیل در این روستا خسارت دیدند و بیش از 20 میلیون تومان خسارت دربرداشت. 

وی درباره وضعیت امدادرسانی به این روستا افزود: برخی اداره‌ها همکاری کامل را در این باره ندارند و این موجب تشدید مشکلات مردم می‌شود.

علی سرداری عنوان کرد: لوله‌گازی که برای گازرسانی موقت به این روستا تعبیه شده است اکنون با وجود افزایش سرما جوابگوی نیازهای مردم این منطقه نیست و آب شرب نیز با افت فشار زیاد روبه‌رو است.

وی در ادامه به تخریب پل مواصلاتی این روستا اشاره کرد و گفت: برای احداث پل جدید حتماً نیاز به گوشواره برای پل است تا در سیل احتمالی بعدی پایه‌های آن از بین نرود و در کنار آن نیز باید به ایجاد دیواره‌های محکم و اصولی سیل‌بند هم توجه شود که در غیر این صورت احداث پل فایده‌ای ندارد.

انتهای پیام/86003/م/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول