اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری قم:

150 هکتار به وسعت آرامستان بهشت معصومه افزوده شد

خبرگزاری فارس: مدیر عامل سازمان آرامستان‌های شهرداری قم از افزوده شدن 150 هکتار زمین به آرامستان بهشت معصومه خبر داد.

150 هکتار به وسعت آرامستان بهشت معصومه افزوده شد

عبدالحمید وکیلی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در قم با بیان اینکه دفن اموات داخل شهر از سال 85 ممنوع است، بیان کرد: اکنون در آرامستان‌های بزرگی مانند وادی‌السلام، ابوحسین، باغ رضوان، باغ بهشت، شاه ابراهیم، شیخان و آرامستان نو اجازه دفن اموات داده نمی‌شود.

وی افزود: با توجه به مشکلات و معضلاتی که دفن اموات در آرامستان‌های داخل شهر برای شهروندان ایجاد می‌کند دفن اموات در این آرامستان‌ها ممنوع است.

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری قم از دیگر دلایل ممنوعیت دفن اموات در آرامستان‌های سطح شهر را شکایت برخی شهروندان به‌ دلیل مجاورت با آرامستان‌ها عنوان کرد و بیان داشت: شکایات متعددی به منظور جلوگیری از دفن اموات در آرامستان‌های داخل شهر به سازمان آرامستان‌های شهرداری قم ارسال می‌شد که به همین دلیل با هماهنگی به عمل آمده جلوی دفن اموات در آرامستان‌های داخل شهر گرفته شد.

وی ادامه داد: پس از جلوگیری از دفن اموات در آرامستان‌های سطح شهر و متروکه شدن فضای این آرامستان‌ها، بخشی از برنامه‌ریزی‌های عمرانی به ساماندهی آرامستان‌های سطح شهر اختصاص یافت.

وکیلی با بیان اینکه از آرامستان‌های سطح شهر به صورت فرهنگی بهره‌برداری می‌شود تصریح کرد: در نقشه شهری پیش‌بینی شده که آرامستان وادی‌السلام و آرامستان نو به باغ مزار تبدیل شود و اقدامات فرهنگی در این مکان‌ها صورت گیرد.

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری قم از ساماندهی آرامستان وادی‌السلام خبر داد و گفت: عملیات ساماندهی این آرامستان طبق نقشه زیباسازی شهری در حال انجام است.

وی با ابراز بی‌اطلاعی از علت طولانی شدن پروسه انجام این پروژه در آرامستان وادی‌السلام بیان کرد: امور عمرانی این آرامستان با استانداری است و شهرداری در این زمینه دخالتی ندارد.

وکیلی ادامه داد: نقشه‌های آرامستان نو نیز در حال طراحی است که پس از به پایان رسیدن عملیات اجرایی این آرامستان انجام خواهد شد.

وی افزود: در تلاشیم همگام با ساماندهی آرامستان نو خانه‌های مسکونی که اطراف این آرامستان قرار داشته و به آرامستان تبدیل شده است را ساماندهی کنیم.

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری قم با اشاره به دفن اموات در برخی امام‌زادگان سطح شهر بیان کرد: با وجود اینکه باید از صحن امام‌زادگان برای اقدامات فرهنگی استفاده شود ولی اداره اوقاف و امور خیریه مجوز دفن اموات را صادر می‌کند.

وی از فراهم شدن زیرساخت‌ها و سهولت دفن اموات در آرامستان بهشت معصومه خبر داد و گفت: مراحل غسل، کفن و صدور مجوز دفن و دیگر اقدامات لازم برای دفن اموات در کوتاه‌ترین زمان انجام می‌شود.

*اجازه نمی‌دهیم اموات در قم مکانیزه شست‌وشو شوند

وکیلی در ادامه به سیستم مکانیزه شست‌و‌شوی اموات در بهشت رضا شهر مشهد اشاره و ابراز داشت: قمی‌ها برای اموات حرمت بسیاری قائل هستند و به همین دلیل تعصب فراوانی نسبت به این موضوع دارند.

وی بیان کرد: هر چند این موضوع در شهر مشهد هم مورد استقبال قرار نگرفت ولی اجازه شست‌و‌شوی اموات به صورت مکانیزه در قم صادر نشد.

وکیلی در ادامه سخنان خود به کمبود فضا برای دفن اموات در آرامستان بهشت معصومه اشاره و ابراز کرد: تنها چهار هکتار زمین برای دفن اموات در این آرامستان باقی مانده است.

وی اضافه کرد: با توجه به نبود فضای خالی برای دفن اموات در این آرامستان 150 هکتار زمین اطراف آرامستان بهشت معصومه از بنیاد مسکن خریداری شد.

انتهای پیام/78005/ل/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول