اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تأخیر دو ساله در ابلاغ آیین‌نامه قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان

شرکت‌های دانش‌بنیان همچنان در انتظار حمایت به سر می‌برند

خبرگزاری فارس: پس از گذشت دو سال از تصویب قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، مسئولان به فکر چاره‌اندیشی افتاده‌اند تا پشتیبانی از این شرکت‌ها را از تعلیق خارج کنند.

شرکت‌های دانش‌بنیان همچنان در انتظار حمایت به سر می‌برند

به گزارش خبرگزاری فارس از قم شرکت‌های دانش‌بنیان و تولید محصولات دانش‌بنیان یکی از پایه‌های اساسی اقتصاد مقاومتی است چرا که بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری اقتصاد ما باید مبتنی بر یک اقتصاد دانش بنیان باشد.

با تکیه بر این شرکت‌ها می‌توان نوآوری داشت، محصولات جدید را عرضه کرد و کیفیت محصولات را افزایش داد و به این ترتیب پایه‌های اقتصادی و تولیدی کشور را تقویت کرد. از طریق ایجاد مراکز تحقیق و توسعه می‌توان پایه مستحکم‌تری برای کشور در اقتصاد و تولیدات جهانی ایجاد کرد.

اساس شرکت‌های دانش‌بنیان باید نیروهای متخصص مانند فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، مخترعان، مبتکران، نوآوران و فناوران باشد.

*نیاز جدی شرکت‌های دانش‌بنیان به تسهیلات مالی

شرکت‌های دانش‌بنیان مبتنی بر یک نیاز و تقاضای محسوس در جامعه بوده و فعالیت آنها به تولید ثروت، اشتغال و حل مسئله صنعتی و اجتماعی منجر می‌شود به همین دلیل حمایت و سرمایه‌گذاری در این شرکت‌ها سود فراوانی به همراه دارد.

حسن‌ محمدقاسمی مدیر امور مؤسسات و شرکت‌های دانش‌بنیان پارک علم و فناوری استان قم در خصوص نیازهای شرکت‌های دانش‌بنیان می‌گوید: برخی شرکت‌های دانش‌بنیان تازه تأسیس بوده بنابراین نیاز مبرم و جدی به تسهیلات مالی دارند.

وی خاطر نشان می‌کند: طرح‌های دانش‌بنیان طرح‌های دیر بازده بوده و هزینه تولید و اجرای بالایی دارند بنابراین حمایت‌های مالی نیاز اولیه شرکت‌های دانش‌بنیان است.

*قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان

در ماده 47 برنامه چهارم توسعه حمایت از واحدهای فناور لحاظ شده بود که به طور کامل با ابلاغ آیین‌نامه قابل استفاده بود.

واحدهای فناور تا پایان برنامه چهارم توسعه از امکان استفاده از مزایای قانونی مبتنی بر ماده 47 این برنامه برخوردار بودند و از آیین‌نامه‌ موجود استفاده می‌کردند.

این ماده تسهیلاتی در زمینه مبادلات مالی بین‌المللی، نقل و انتقال ارزها از خارج از کشور به پارک‌ها و از پارک‌ها به خارج از کشور توسط واحدهای فناوری، تسهیلات لازم توسط گمرک ایران و معافیت‌های مالی و عوارض را برای فناوران فراهم می‌کرد.

این ماده در برنامه پنجم توسعه حذف شد و به جای آن، لایحه قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در قالب 13 ماده و شش تبصره در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در پنجم آبان ماه 1389 تصویب شد و در نوزدهم آبان همان سال به تأیید شورای نگهبان رسید ولی متأسفانه آیین‌نامه این قانون هنوز ابلاغ نشده بنابراین تعداد فراوانی از مزایا و حمایت‌هایی که شرکت‌های دانش‌بنیان در برنامه چهارم استفاده می‌کردند اکنون معطل مانده است.

سید محمد طباطبایی رئیس مرکز رشد دانشگاه قم در خصوص این قانون می‌گوید: قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان مورد تأیید مجلس شورای اسلامی قرار گرفته ولی هنوز دستورالعمل اجرایی این قانون از سوی دولت تهیه و ابلاغ نشده است.

مدیر امور مؤسسات و شرکت‌های دانش‌بنیان پارک علم و فناوری استان قم تصریح می‌کند: تسهیلات این قانون شامل معافیت‌های مالیاتی، استفاده از حمایت‌های صندوق توسعه ملی است ولی متأسفانه به دلیل نبود آیین‌نامه هنوز در سطح کشور عملیاتی نشده است.

وی تصریح می‌کند: در این قانون تصریح شده شرکت‌های دانش‌بنیان از چه حمایت‌هایی استفاده می‌کنند ولی هنوز مشخص نشده شرکت دانش‌بنیان باید چه شرایط و ویژگی‌هایی داشته باشد.

*وضعیت اجرای برخی بندهای قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان

معافیت از پرداخت مالیات، عوارض، حقوق گمرکی، سود بازرگانی و عوارض صادراتی به مدت 15 سال یکی از بندهای این قانون بوده این در حالی است که به گفته مدیرکل امور مالیاتی استان قم هنوز قانونی برای اجرای این بند ابلاغ نشده است.

در ماده 9 قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان آمده است: واحدهای پژوهشی و فناوری و مهندسی مستقر در پارک‌های علم و فناوری به منظور انجام مأموریت‌های خود از مزایای قانونی مناطق آزاد در خصوص روابط کار، معافیت‌های مالیاتی و عوارض سرمایه‌گذاری خارجی و مبادلات مالی بین‌المللی برخوردار می‌شوند.

قاسمی در خصوص اجرای این بند می‌گوید: اکنون بسیاری از دستگاه‌های دولتی قانع شدند تا شرکت‌هایی که در پارک‌های علمی و فناوری و مراکز رشد مستقر هستند به عنوان شرکت دانش‌بنیان حمایت‌ شوند.

وی ادامه می‌دهد: شرکت‌هایی که در پارک‌های علم و فناوری هستند توانستند به صورت بسیار محدود از مزایای این قانون در قالب معافیت‌های مالیاتی، عوارض و گمرکات استفاده کنند ولی هنوز حمایت‌های این بند به طور کامل محقق نشده است.

*تأثیر افزایش نرخ ارز و تورم بر فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان

شرکت صنایع الکترونیک و مدار چاپی پارس قم با بیش از 15 سال تجربه از معدود شرکت‌های تولیدکننده بردهای متالیزه در کشور بوده و همواره گام‌های بلندی در راستای توسعه صنعت مدار چاپی در ایران برداشته است.

سعید زمانی مدیر بازرگانی شرکت صنایع الکترونیک و مدار چاپی پارس قم با اشاره به هدفمندی یارانه‌ها می‌گوید: افزایش قیمت‌ها سبب شده تعدادی از محصولات تولیدی این شرکت با زیان به فروش برسد و تعدادی دیگر اصلاً به فروش نرسد.

به گفته رئیس مرکز رشد دانشگاه قم با توجه به افزایش نرخ دلار، ارز و تورم در جامعه مواد اولیه‌ای که شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده می‌کنند مورد تأثیر افزایش قیمت‌ها قرار گرفته و نیاز به سرمایه در گردش بیشتری دارند و به این دلیل باید حمایت مالی بیشتری از این شرکت‌ها صورت گیرد.

وی عنوان می‌دارد: برخی شرکت‌ها تنها از دو تا سه سال سابقه فعالیت برخوردار هستند بنابراین اگر از این شرکت‌ها حمایت بیشتری از سوی مراکز مالی و دولتی صورت نگیرد نمی‌توانند روی پای خود بایستند.

در صورت نداشتن حمایت از این شرکت‌ها امکان ورشکستگی یا کاهش نیروی کار برخی از آنها وجود دارد.

*دستیابی به 20 هزار شرکت دانش‌بنیان در صورت حمایت مالی و قانونی

محمدمهدی نژادنوری معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فارس در سیزدهم شهریور سال جاری اعلام کرده بود: تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان تا پایان برنامه پنجم باید به 20 هزار شرکت برسد، در حالی که در حال حاضر فقط 2 هزار و 700 شرکت دانش‌بنیان فعال هستند.

به گفته مدیر امور مؤسسات و شرکت‌های دانش‌بنیان پارک علم و فناوری استان قم وزارت علوم تمهیداتی اندیشیده که به طور محدود و ناچیز حمایت‌هایی از شرکت‌ها انجام ‌دهد ولی هنوز این حمایت‌ها در حدی نیست که به انتظاری که دولت از شرکت‌های دانش‌بنیان دارد پاسخگو باشیم.

*علت تأخیر قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان

مشکلاتی در سر راه این قانون وجود دارد که مانع اجرایی شدن این قانون شده است ولی با توجه به اهمیت این قانون تأخیر در اجرایی شدن آن به مصلحت نیست و حتی تبعات زیان‌باری به همراه دارد.

محمدقاسمی می‌گوید: اکنون دو دستگاه معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مدعی حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان بوده و از بودجه و اختیارات قانونی در این حوزه برخوردار هستند.

وی تصریح می‌کند: بین این دو نهاد هنوز جمع‌بندی قطعی نشده که کدام یک از این دستگاه‌ها آیین‌نامه را نهایی کنند بنابراین این مشکل سبب تأخیر در اجرای این آیین‌نامه شده است.

پس از گذشت دو سال از عمر لایحه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان مصوبه مجلس هشتم محمدمهدی نژادنوری دبیر شورای «عتف» از تصویب آیین‌نامه این قانون خبر داده است ولی باید منتظر ماند تا چه اندازه وعده‌های مسئولان در خصوص این شرکت‌ها عملی می‌شود.

==================

گزارش: ایمن سادات موسوی‌نژاد

==================

انتهای پیام/78003/ل/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول