اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

دستگیری رابطین پالیزبان در کردستان

خبرگزاری فارس: دو نفر از کسانی که با رابطین پالیزبان در منطقه کردستان در ارتباط بودند دستگیر شدند و اعتراف کردند که رابطین پالیزبان افراد واجد شرایط را برای مبارزه با انقلاب اسلامی ایران با حقوق ماهانه 7هزار تومان استخدام می کنند .

دستگیری رابطین پالیزبان در کردستان

رخدادهای 26 آبان 1358

چکیده

رهبر انقلاب امروز در نامه ای خطاب به دانشجویان مسلمان پیرو خط امام دستور آزادی گروگانهای زن و سیاهپوست را صادر کردند . امام خمینی در این نامه تاکید کردند :« ملت شریف ایران اجازه آزادی بقیه را نمی‎دهد. لذا دیگران در بازداشت هستند، تا دولت امریکا به خواست ملت عمل کند.»

امام خمینی همچنین استاندار اصفهان و کارکنان بنیاد مسکن قم را به حضور پذیرفته و به آنان گفتند :« اگر امریکا بریزد و ما را از بین ببرد، به نظرم خیلی چیزی نیست. البته عظیم است، اما از آن عظیم تر شکست در مکتب است.»

رهبر انقلاب امروز همچنین در پیامی خطاب به مردم کردستان تاکید کردند : امروزهر اختلافی به نفع امریکا و دیگر اجانب است. آنان هستند که از اختلاف ما بهره‎گیری می‎کنند و ما را می‎خواهند به اسارت بکشند.

خبر دیگر اینکه شاه سابق تا ده روز دیگر و احتمالا ظرف دو هفته آینده آمریکا را ترک خواهد گفت و به مکزیک خواهد رفت . شبکه تلویزیونی ان بی سی و رادیوی ملی آمریکا با اعلام این خبر به نقل از یک مقام وزارت خارجه آمریکا گفت : وضع مزاجی شاه سابق طوری است که میتواند ظرف دو هفته آینده خاک ایالات متحده را ترک گوید .

دولت سوریه نیز از کلیه کشورهای عرب خواست که از ایران در مبارزه اش علیه آمریکا حمایت کنند .

ابوالحسن بنی صدر وزیر امور اقتصاد و دارایی با انتشار اطلاعیه ای در مورد مسدود شدن دارایی های ایران نوشت : تنها قسمت کوچکی حدود 9درصد از کل ذخایر خارجی ایران در آمریکا وجود دارد که آنهم صرفا بخاطر احتیاجات مربوط به پرداخت های جاری و فوری ایران بوده است .

مهرداد ارفع زاده یکی از اعضای جبهه ملی در جلسه سخنرانی این جبهه ضمن انتقاد از مجلس خبرگان قانون اساسی گفت : مجلس خبرگان از وظایفی که برای آن تعیین شده بود آشکارا منحرف شده است و حتی بعضی از مصوباتش از آنچه که در اصل وکالتشان باشد غیرقانونی است .

نزدیک به ده ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و در پی یک سلسله اقدامات و مذاکرات بر سر تعیین سرنوشت امام موسی صدر که در جریان سفر به لیبی مفقود شده و هنوز از سرنوشت وی اطلاعی در دست نیست سرانجام بین ایران و لیبی روابط سیاسی برقرار شد . مجاهدین خلق[منافقین] در یک تماس تلفنی با روزنامه اطلاعات اعلام کردند : بعد از مسدود شدن ذخائر ارزی ایران توسط غارتگران آمریکایی هیچ راهی جز مصادره تمام سرمایه گذاری ها و سهام آمریکا در ایران باقی نمی ماند .

فرمان امام درباره آزادی زنان و سیاهپوستان گروگان

رهبر انقلاب امروز در نامه ای خطاب به موسوی خوئینی ها و دانشجویان مسلمان پیرو خط امام دستور آزادی گروگانهای زن و سیاهپوست را صادر کردند .

جاسوسان آمریکایی از احترام سیاسی برخوردار نیستند/ تهدیدات آمریکا پشیزی ارزش ندارد

در بخشی از نامه امام خمینی آمده است : « مرکز توطئه و جاسوسی به اسم «سفارت امریکا» و اشخاصی که در آن بر ضد نهضت اسلامی ما توطئه نموده‎اند، از احترام سیاسی بین المللی برخوردار نیستند. تهدیدات و تبلیغات دامنه دار دولت امریکا به قدر پشیزی نزد ملت ما ارزش ندارد. نه تهدید نظامیِ او عاقلانه است؛ و نه تهدید اقتصادیِ او واجد اهمیت.»

آزادی گروگانهای زن و سیاهپوست

در ادامه این نامه آمده است :« برای آنکه اسلام برای زنها حقوق ویژه‎ای قائل است، و سیاهپوستان، که عمری را تحت فشار و ظلم امریکا به سر برده‎اند، و شاید به طور الزام به ایران آمده باشند، نسبت به آنان، در صورتی که جاسوسی آنها ثابت نشده باشد، تخفیف دهید. دانشجویان عزیز، سیاهپوستان و زنانی که جاسوسی آنان معلوم نیست، به وزارت امور خارجه تحویل دهید، که فوراً آنها را از ایران خارج نمایند.»

رهبر انقلاب تاکید کردند :« ملت شریف ایران اجازه آزادی بقیه را نمی‎دهد. لذا دیگران در بازداشت هستند، تا دولت امریکا به خواست ملت عمل کند.»(1)

به دنبال این باشیم که اسلام چه می گوید نه فهم بعضی ها از اسلام

رهبر انقلاب امروز استاندار اصفهان  وکارکنان بنیاد مسکن قم را به حضور پذیرفتند . اهم بیانات امام خمینی در این دیدار عبارت است از :

1- باید همه قشرهایی که مشغول برای خدمتند و خودشان هم می‎گویند برای اسلام است، باید گوششان به این باشد که اسلام چی می‎گوید، ما هم تبع آن باشیم. اما من چه می‎فهمم و از اسلام خودم این را می‎خواهم بفهمم، این میزان نیست.

در نامه امام به دانشجویان پیرو  خط امام آمده است :« برای آنکه اسلام برای زنها حقوق ویژه‎ای قائل است، و سیاهپوستان، که عمری را تحت فشار و ظلم امریکا به سر برده‎اند، و شاید به طور الزام به ایران آمده باشند، نسبت به آنان، در صورتی که جاسوسی آنها ثابت نشده باشد، تخفیف دهید. دانشجویان عزیز، سیاهپوستان و زنانی که جاسوسی آنان معلوم نیست، به وزارت امور خارجه تحویل دهید، که فوراً آنها را از ایران خارج نمایند.»
قرائت مارکسیستی از اسلام/ خطری که برای اسلام وجود دارد

2- هر مسئله‎ای، هر مطلبی، کارشناس لازم دارد. اگر بنا باشد که به کارشناس¬های اسلام ما کاری نداشته باشیم، آنهایی که می‎دانند به قواعد اسلام چه جور باید عمل کرد، و چه جور باید، آنها را ما کار نداشته باشیم، خودمان هر چه به نظرمان رسید، یا فرض کنید آنهایی که از خارج الهام می‎گیرند، و از کمونیست¬ها و از مارکسیست¬ها الهام می‎گیرند، آنها هم نفوذ کنند در بین ما، و هر طوری که آنها می‎خواهند عمل کنند، ما یک وقت بفهمیم که اسلام را می‎خواهند با مارکسیستی منطبق کنند، خوب، این است که خطر برای اسلام دارد.

خطری که از حمله آمریکا عظیمتر است

3- اگر امریکا بریزد و ما را از بین ببرد، به نظرم خیلی چیزی نیست. البته عظیم است، اما از آن عظیم¬تر شکست در مکتب است.(2)

رهبر انقلاب امروز همچنین در پیامی خطاب به مردم کردستان نکاتی را خطاب به آنان تذکر دادند . اهم نکات مطرح در این پیام عبارت است از :

امروز هر اختلافی به نفع آمریکا است

1- امروز هر اختلافی به نفع امریکا و دیگر اجانب است. آنان هستند که از اختلاف ما بهره‎گیری می‎کنند و ما را می‎خواهند به اسارت بکشند. بپاخیزید، و توطئه‎گران را نصیحت کنید؛ و در صورت عدم قبول، از خود برانید و از مناطق خود بیرون کنید؛ یا آنان را گرفته تسلیم مقامات دولتی کنید.

2- از هیأت ویژه می‎خواهم که به مذاکرات خود با کمال حسن نیت ادامه دهند؛ و با شخصیت¬های مذهبی و سیاسی و ملی و سایر قشرها تماس بگیرند، تا تأمین خواسته‎های آنان ـ که خواست ما نیز هست ـ به طور دلخواه بشود؛ و آرامش و امن ـ که از بزرگترین نعمتهای الهی است ـ در منطقه برقرار گردد.

اسلام برای هیچ گروهی حق ویژه ای قرار نداده است

3- اسلامِ بزرگ تمام تبعیضها را محکوم نموده و برای هیچ گروهی ویژگی خاصی قرار نداده؛ و تقوا و تعهدِ به اسلام، تنها کرامت انسانهاست. و در پناه اسلام و جمهوری اسلامی، حق اداره امور داخلی و محلی و رفع هر گونه تبعیض فرهنگی و اقتصادی و سیاسی متعلق به تمام قشرهای ملت است، مِنْ جمله برادران کُرد، که دولت جمهوری اسلامی موظف و متعهد به تأمین آن در اسرع وقت می‎باشد.(3)

حکم امام برای وزرای جدید

رهبر انقلاب امروز در احکام جداگانه ای وزیران جدیدپیشنهادی از سوی شورای انقلاب را منصوب کردند.دکتر حسن حبیبی وزیر فرهنگ ، علوم و آموزش عالی و سخنگوی شورای انقلاب در یک مصاحبه مطبوعاتی اسامی 11تن از وزرایی که از سوی این شورا تعیین شده اند را اعلام کرد .

دکتر حبیبی گفت : وزرای زیر در سمت های خود ابقا شده اند ؛  محمود احمد زاده وزارت صنایع و معادن ، دکتر مصطفی چمران وزارت دفاع ملی ، حسن حبیبی در وزارت فرهنگ و آموزش عالی ، محمد علی رجایی وزیر آموزش و پرورش ، عزت الله سحابی وزیر مشاور و رئیس سازمان برنامه و بودجه ، دکتررضا صدر وزیر بازرگانی ، مهندس محمد یوسف طاهر قزوینی وزیر راه و ترابری ، داریوش فروهر وزیر مشاور ، مهندس علی اکبر معین فر وزیر نفت و ناصر میناچی وزیر ارشاد ملی .

دکتر حبیبی در ادامه گفت : آقایان ابوالحسن بنی صدر به سمت وزیر امور اقتصاد و دارایی و سرپرست وزارت امورخارجه(4) ، دکتر موسی زرگر به سمت وزیر بهداری(5)، دکتر عباس شیبانی به سمت سرپرست وزارت کشاورزی(6)، دکتر حسن عباس پور به سمت وزیر نیرو (7)و مهندس محسن یحیوی بسمت کفیل مسکن و شهرسازی (8) ، هاشمی رفسنجانی به سمت وزارت کشور (9)و مهندس محمد رضا نعمت زاده به سمت وزارت کار (10)انتخاب شده اند .

دکتر حسن عباسپور  در جریان انفجار مرکز حزب جمهوری اسلامی در سرچشمه در روز 7 تیر 1360 همراه با دهها تن از شخصیتهای مذهبی ـ سیاسی کشور به شهادت رسید. انفجار این محل توسط گروهک تروریستی منافقین  منافقین صورت گرفت.
وی در این مصاحبه تاکید کرد : وزارت دادگستری توسط شورایی مرکب از رئیس دیوانعالی کشور ، رئیس دادگاه عالی انتظامی قضات و دادستان کل کشور اداره میشود و نماینده شورای انقلاب در این شورا دکتر بهشتی دبیر اول شورای انقلاب می باشد .

دکتر حبیبی در این مصاحبه نمایندگان شورا را در وزارتخانه ها به این شرح اعلام کرد : آیت الله دکتر بهشتی سرپرست جهاد سازندگی و نماینده شورا در وزارت دادگستری ، آیت الله موسوی اردبیلی سرپرست بنیاد مستضعفان و دیگر نهادهای اجتماعی وابسته به این بنیاد ، آیت الله مهدوی کنی  فقط سرپرستی کمیته های انقلاب .

گفتنی است قبلا رسانه ها خبر داده بودند که آیت الله مهدوی کنی مسئولیت سپاه پاسداران و دادگاه های انقلاب اسلامی را نیز زیر نظر خواهد داشت . (11)

خروج شاه از آمریکا قطعی شد

شاه سابق تا ده روز دیگر و احتمالا ظرف دو هفته آینده آمریکا را ترک خواهد گفت و به مکزیک خواهد رفت . شبکه تلویزیونی ان بی سی و رادیوی ملی آمریکا با اعلام این خبر به نقل از یک مقام وزارت خارجه آمریکا گفت : وضع مزاجی شاه سابق طوری است که میتواند ظرف دو هفته آینده خاک ایالات متحده را ترک گوید .

پنجشنبه گذشته پزشکان معالج شاه سابق گفته بودند به احتمال 50درصد ممکن است یک عمل جراحی دیگر روی گردن محمد رضا پهلوی انجام گیرد و در هر صورت او میتواند ظرف دو یا سه هفته از آمریکا خارج شود . گفته می شود علی رغم تاکید های انورسادات شاه سابق تصمیم گرفته است به خانه ای در کوئرناواکا واقع در 80کیلومتری جنوب مکزیکو سیتی که قبلا سکونت داشته بازگردد .

سادات  دیروز پس از ملاقات با نمایندگان مجلس مصر گفت : دعوت از محمد رضا پهلوی بقوت خود باقی است و هواپیمای اختصاصی آماده است هر آن به نیویورک برود و شاه را به قاهره بیاورد . سادات همچنین از تصمیمات کارتر علیه ایران جانبداری کرد .
دولت مکزیک بار دیگر از دیروز به بسیج زبده ترین افراد پلیس ضد تروریست خود دست زده است تا آنها را به محافظت از خانواده شاه سابق و خود او بگذارد . این عده ظرف امروز و فردا به کوئرناواکا منتقل خواهند شد .

در این میان به گزارش یونایتدپرس، دیپلماتهای ایرانی گفته اند بکار افتادن سرمایه های شاه که از طرق نامشروع بدست آمده است در مکزیک یک عمل غیرقانونی است و آنان در یک دادگاه بین المللی مکزیک را بمحاکمه خواهند کشید .

سادات نیز دیروز پس از ملاقات با نمایندگان مجلس مصر گفت : دعوت از محمد رضا پهلوی بقوت خود باقی است و هواپیمای اختصاصی آماده است هر آن به نیویورک برود و شاه را به قاهره بیاورد . سادات همچنین از تصمیمات کارتر علیه ایران جانبداری کرد . (12)

حمایت سوریه از ایران در مقابل توطئه های آمریکا

دولت سوریه از کلیه کشورهای عرب خواست که از ایران در مبارزه اش علیه آمریکا حمایت کنند . سوریه پیشنهاد کرد این موضوع در دستورکار کنفرانس آینده سران جامعه عرب که در تونس تشکیل میشود قرار بگیرد .

دولت سوریه تاکید کرده است تصمیم آمریکا تهدیدی است عظیم علیه روابط بین المللی انقلاب اسلامی ایران با آرمان فلسطین انقلابی که کمک تحسین برانگیزی به فلسطین کرده و طبیعی است که باید مورد حمایت اعراب قرار بگیرد . (13)

آخرین آمار از دارائی های مسدود شده ایران در آمریکا

ابوالحسن بنی صدر وزیر امور اقتصاد و دارایی با انتشار اطلاعیه ای در مورد مسدود شدن دارایی های ایران در آمریکا توضیحاتی داد . بنی صدر در این اطلاعیه تاکید کرد : پس از اعلام نظر ایران مبنی بر اینکه ایران تصمیم دارد دارایی های خود را از آمریکا خارج کند کارتر دستور به توقیف دارایی های دولت ایران در بانکهای آمریکا و شعب آنها در خارج از آمریکا را صادر کرد .

بنی صدر ادامه داد : تنها قسمت کوچکی حدود 9درصد از کل ذخایر خارجی ایران در آمریکا وجود دارد که آنهم صرفا بخاطر احتیاجات مربوط به پرداخت های جاری و فوری ایران بوده است .

وی ادامه داد : دارایی های ایران در بانک های آمریکایی خارج از آمریکا در دوره های اخیر به سرعت کاهش داده شده است ولی هنوز برای دولت ایران روشن نیست که آمریکا تا چه حد می تواند در مورد دارایی هایی که در بانک های مقیم آمریکایی قرار دارد و اصولا تحت قوانین آمریکا نیست تصمیم بگیرد . (14)

استخدام چریک توسط پالیزبان در غرب کشور

دو نفر از کسانی که با رابطین پالیزبان در منطقه کردستان در ارتباط بودند دستگیر شدند و اعتراف کردند که رابطین پالیزبان افراد واجد شرایط را برای مبارزه با انقلاب اسلامی ایران با حقوق ماهانه 7هزار تومان استخدام می کنند . به گفته یکی از دستگیرشدگان عوامل پالیزبان به روستاهای کردستان رفته و برای او چریک استخدام می کنند . (15)

تحریم داروهای ساخت آمریکا

در پی اعلام جامعه داروسازان مبنی بر تحریم داروهای آمریکایی کانون دستیاران پزشکی تهران نیز ضمن تائید این مطلب و تحریم انواع داروهای آمریکایی از مقامات مسئول درخواست کرد هرچه زودتر لیست کلیه این دارو ها را در اختیار کانون و رسانه های گروهی قرار دهند تا از تجویز آن ها خودداری شود . (16)

جبهه ملی : بعضی مصوبات مجلس خبرگان غیرقانون است !

مهرداد ارفع زاده یکی از اعضای جبهه ملی در جلسه سخنرانی این جبهه ضمن انتقاد از مجلس خبرگان قانون اساسی گفت : مجلس خبرگان از وظایفی که برای آن تعیین شده بود آشکارا منحرف شده است و حتی بعضی از مصوباتش از آنچه که در اصل وکالتشان باشد غیرقانونی است .وی ادامه داد : بعضی از اعضای شورای انقلاب هم با این اصول مخالفند . (17)

بافت اسلامی و انقلابی مجلس خبرگان مانع بزرگی بر سر راه غرب‌گرایان وابسته و مخالفین انقلاب اسلامی به شمار می‌آمد، عناصر ضد انقلاب و گروه‌های منحرف سیاسی تلاش زیادی کردند تا با تحریم این انتخابات و تضعیف آن و حتی مخالفت با مصوبات آن از استمرار فعالیت آن جلوگیری کنند و این مانع بزرگ را از سر راه خود بردارند.  جبهه ملی یکی از گروه ها و جریان هایی بوده که همواره با فعالیت های این مجلس مخالف بود ، دلیل اساسی مخالفت جبهه ملی نیز تصویب اصل مترقی ولایت فقیه در مجلس خبرگان بود .
برقراری روابط سیاسی میان ایران و لیبی

نزدیک به ده ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و در پی یک سلسله اقدامات و مذاکرات بر سر تعیین سرنوشت امام موسی صدر که در جریان سفر به لیبی مفقود شده و هنوز از سرنوشت وی اطلاعی در دست نیست سرانجام بین ایران و لیبی روابط سیاسی برقرار شد .

وزارت خارجه در بیانیه ای اعلام کرد : تصمیم گرفته شد کمیته ای مشترک بمنظور تحقیق درباره چگونگی ناپدید شدن امام موسی صدر که غیبت وی هر دو کشور و مسلمانان جهان را ناراحت ساخته است تشکیل دهند .

وزارت خارجه در این بیانیه تاکید کرده است : تصمیم بر آن است که این کمیته تا کشف حقیقت بصورت کامل بکار خود ادامه دهد . دو دولت همچنین موافقت کرده اند از تاریخ 24آبان روابط سیاسی فی مابین تجدید شود . (18)

مجاهدین خلق : به خواسته های ضد آمریکایی ما توجه کنید !

مجاهدین خلق[منافقین] در یک تماس تلفنی با روزنامه اطلاعات اعلام کرد : بعد از مسدود شدن ذخائر ارزی ایران توسط غارتگران آمریکایی هیچ راهی جز مصادره تمام سرمایه گذاری ها و سهام آمریکا در ایران باقی نمی ماند .

مجاهدین خلق ادامه دادند : گو اینکه برداشت ما از این موارد هیچ تعادلی با انبوه چپاول های امپریالیست ها ندارد ، لکن برای نفی وابستگی ها تنها راه همین است و خدا کند که شورای انقلاب از این تجارب درس گرفته و قدری به خواسته های انقلابی ما علیه امپریالیست ها بذل توجه کند . (19)

تکذیب خبر تعطیلی کنسولگریهای ایران در شهرهای آمریکا

بدنبال پخش خبری مبنی بر تعطیلی کنسولگری ایران در شهرهای نیویورک ، شیکاگو ، سانفرانسیسکو و هوستون در آمریکا مشخص شد تنها کنسولگری ایران در شهر نیویورک تعطیل شده است و سایر کنسولگریها همچنان به کار خود ادامه می دهند . (20)

پی نوشت :

1- صحیفه امام ، جلد 11، صفحه 54

2- صحیفه امام ، جلد 11، صفحه 68

3-  صحیفه امام ، جلد 11، صفحه 55

4-  صحیفه امام ، جلد 11، صفحه 59

5-  صحیفه امام ، جلد 11، صفحه 64

6-  صحیفه امام ، جلد 11، صفحه 61

7-  صحیفه امام ، جلد 11، صفحه 60، دکتر حسن عباسپور  در جریان انفجار مرکز حزب جمهوری اسلامی در سرچشمه در روز 7 تیر 1360 همراه با دهها تن از شخصیتهای مذهبی ـ سیاسی کشور به شهادت رسید. انفجار این محل توسط گروهک تروریستی منافقین  منافقین صورت گرفت.

8-  صحیفه امام ، جلد 11، صفحه 62

9-  صحیفه امام ، جلد 11، صفحه 58

10-  صحیفه امام جلد 11، صفحه 63

11-  اطلاعات ، 26آبان 1358، صفحه 12

12-  اطلاعات ، 26آبان 1358، صفحه 12

13-  اطلاعات ، 26آبان 1358، صفحه 2

14-  اطلاعات ، 26آبان 1358، صفحه 2

15-  اطلاعات ، 26آبان 1358، صفحه 10

16-  اطلاعات ، 26آبان 1358، صفحه 1

17-  اطلاعات ، 26آبان 1358، صفحه 2 ، مجلس خبرگان به پیشنهاد و صلاحدید مستقیم امام خمینی  و آرای مستقیم مردم برای تهیه و تصویب نهایی قانون اساسی تشکیل شد. این مجلس بافت عالمانه و اسلام‌شناسانه‌ای داشت و از علما و دانشمندان اسلامی و شخصیت‌های مذهبی و متدین پیرو خط امام شکل گرفته بود. اصل ولایت فقیه به عنوان رکن و اساس قانون اساسی و نظام اسلامی در همین مجلس و با همت و تأکید عالمان روشنفکری چون شهید بهشتی در قانون اساسی ایران گنجانده شد.از آنجا که بافت اسلامی و انقلابی مجلس خبرگان مانع بزرگی بر سر راه غرب‌گرایان وابسته و مخالفین انقلاب اسلامی به شمار می‌آمد، عناصر ضد انقلاب و گروه‌های منحرف سیاسی تلاش زیادی کردند تا با تحریم این انتخابات و تضعیف آن و حتی مخالفت با مصوبات آن از استمرار فعالیت آن جلوگیری کنند و این مانع بزرگ را از سر راه خود بردارند. اما رهبری امام (ره) و هوشیاری مردم فرصتی برای توطئه‌های دشمنان انقلاب باقی نمی‌‌گذاشت و کار مجلس خبرگان به خوبی پیش رفت. جبهه ملی یکی از گروه ها و جریان هایی بوده که همواره با فعالیت های این مجلس مخالف بود ، دلیل اساسی مخالفت جبهه ملی نیز تصویب اصل مترقی ولایت فقیه در مجلس خبرگان بود .

18- اطلاعات ، 26آبان 1358، صفحه 10

19- اطلاعات ، 26آبان 1358، صفحه 11

20- اطلاعات ، 26آبان 1358، صفحه 12

 

پژوهشگر : روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول