اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

تنها اعلامیه بدون بسم الله امام

خبرگزاری فارس: در پیام مهم امام خمینی آمده است : از قرار اطلاع نمایندگان ویژه کارتر در راه ایران هستند و تصمیم دارند به قم آمده و با اینجانب ملاقات نمایند. لهذا لازم می‎دانم متذکر شوم دولت امریکا که با نگهداری شاه، اعلام مخالفت آشکار با ایران را نموده است ، لذا ملاقات با من به هیچ وجه برای نمایندگان ویژه ممکن نیست .

تنها اعلامیه بدون بسم الله امام

رخدادهای 16آبان 1358

چکیده

رهبر انقلاب امروز در پیامی بدون بسم الله اعلام کردند با نمایندگان کارتر که برای مذاکره در مورد تسخیر لانه جاسوسی به ایران می آینده دیدار نخواهند کرد و آنان را به حضور نخواهندپذیرفت . ایشان همچنین به شورای انقلاب و نیز مسئولان مربوطه تاکید کردند حق دیدار با این هیئت را ندارند .

امام خمینی همچنین در دیدار با دانشجویان دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان و گروه فنی آماده سفر به کردستان فرمودند : آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند . ایشان در مورد هشدار برخی گروهها که آمریکا قصد حمله نظامی به ایران دارد تاکید کردند : آمریکا جرات این کار را ندارد ، نترسید و نترسانید ، [می گویند] اگر چنانچه امریکا بخواهد دخالت نظامی بکند ما چه خواهیم کرد، اصلاً این «اگر»ش را هم نباید بگویند.

رهبر انقلاب امروز همچنین به پیشنهاد شورای انقلاب وزیران جدید را منصوب و نیز تعداد دیگری از وزیران سابق را ابقا کردند .

مهندس مهدی بازرگان نخست وزیر سابق امروز در سخنرانی خداحافظی که از رادیو و تلویزیون پخش شد گفت : در تمام مراحل زندگی چه در دوران تحصیل ایران ، چه دوران تحصیل خارج ، چه دوران خدمات اداری ، چه دوران مبارزه و هرجا که بودیم ما گام به گام و سنگر به سنگر جلو رفتیم و غیر از این راهی و وسیله ای بلد نبودم ، حالا خیلی متاسفم و عذر میخواهم چون بشر بودم و راهی جز این بلد نبودم !

شاپور بختیار آخرین نخست وزیر شاه ضمن مصاحبه ای در پاریس از آمریکا خواست ایران را از لحاظ اقتصادی مورد محاصره قرار دهد .

از مریوان نیز گزارش شده که افراد مسلح در این شهر بسوی گروه های مردمی که با ماموران انتظامی همکاری می کنند آتش گشودند . در این حمله یک نفر به شهادت رسید .

خبر دیگر اینکه مذاکره شرکت ملی گاز ایران با مقامات شوروی برای افزایش قیمت گاز صادراتی به این کشور همچنان ادامه دارد و انتظار می رود در قراردادی که دو سال پیش در این زمینه امضا شده است تجدید نظر شود . گفتنی است قیمت بین المللی گاز حدود چهار برابر مبلغ دریافتی از شوروی است .

کورت والدهایم دبیرکل سازمان ملل متحد از امام خمینی درخواست کرد برای نجات گروگان های آمریکایی اقدام کنند .

جان کانالی نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز خواستار قطع رابطه این کشور با ایران شد . وی گفت : باید ایران را تحریم نفتی کنیم ! واشنگتن نباید تا این اندازه حقیر باشد و مورد تمسخر قرار گیرد.

شورای انقلاب نیز در دومین اطلاعیه خود پس از استعفای دولت موقت طرح ضربتی خود برای اداره کشور را اعلام کرد . همچنین به دنبال انتشار برخی از اخبار مبنی بر اینکه ایران قصد دارد از صدور نفت به آمریکا خودداری کرده و این کشور را تحریم کند نرخ نفت و بنزین در آمریکا به شدت افزایش یافت .

اعلامیه بدون بسم الله امام نمایندگان کارتر را برگرداند

رهبر انقلاب امروز در پیامی به شورای انقلاب اسلامی و مسئولان دولتی بر رد ملاقات نمایندگان اعزامی کارتر رئیس جمهور آمریکا تاکید کردند .در پیام مهم امام خمینی آمده است : از قرار اطلاع نمایندگان ویژه کارتر در راه ایران هستند و تصمیم دارند به قم آمده و با اینجانب ملاقات نمایند. لهذا لازم می‎دانم متذکر شوم دولت امریکا که با نگهداری شاه، اعلام مخالفت آشکار با ایران را نموده است و از طرفی دیگر آنطور که گفته شده است سفارت امریکا در ایران محل جاسوسی دشمنان ما علیه نهضت مقدس اسلامی است، لذا ملاقات با من به هیچ وجه برای نمایندگان ویژه ممکن نیست .در بخش دیگری از این پیام تاکید کردند : اعضای شورای انقلاب اسلامی و نیز مقامات مسئول حق ملاقات با نمایندگان کارتر را ندارند .

شرط امام برای مذاکره با آمریکا

امام خمینی در پایان اعلام کردند : اگر چنانچه امریکا، شاه مخلوع ـ این دشمن شماره یک ملت عزیز ما ـ را به ایران تحویل دهد و دست از جاسوسی بر ضد نهضت ما بردارد، راه مذاکره در موضوع بعضی از روابطی که به نفع ملت است باز می‎باشد . (1)

پس از تسخیر لانه جاسوسی امریکا توسط دانشجویان مسلمان پیرو خط امام، جیمی کارتر رئیس جمهوری امریکا (احتمالاً با هماهنگی عوامل داخلی و بخصوص چند عضو کابینه دولت موقت «رمزی کلارک» و «ویلیام میلر» را برای ملاقات با امام خمینی به ایران اعزام داشت. نمایندگان اعزامی در حالیکه به ترکیه رسیده بودند و خود را برای سفر به ایران آماده می‎کردند، پیام فوق‎الذکر حضرت امام صادر شد و آنان بدون اخذ نتیجه به امریکا باز گشتند.

آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند

رهبر انقلاب امروز دانشجویان دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان و گروه فنی آماده سفر به کردستان را به حضور پذیرفتند . اهم بیانات امام در این دیدار عبارت است از :

1- الآن مرکز فساد امریکا را جوانها رفته‎اند گرفته‎اند، و امریکاییهایی هم که در آنجا بوده گرفتند، و آن لانه فساد را به دست آوردند و امریکا هم هیچ غلطی نمی‎تواند بکند، و جوانها هم مطمئن باشند که امریکا هیچ غلطی نمی‎تواند بکند.

مگر آمریکا می تواند دخالت نظامی بکند

2- بیخود صحبت اینکه اگر دخالت نظامی [کند]، مگر امریکا می‎تواند دخالت نظامی در این مملکت بکند؟امکان برایش ندارد. تمام دنیا توجهشان الآن به اینجاست. مگر امریکا می‎تواند مقابل همه دنیا بایستد و دخالت نظامی بکند؟ غلط می‎کند دخالت نظامی بکند.

نترسید ، نترسانید / اگرش را هم نگوئید

3- نترسید، نترسانید. همین تعبیری که جوانهای ما از روی احساسات جوانی کردند که اگر چنانچه امریکا بخواهد دخالت نظامی بکند ما چه خواهیم کرد، اصلاً این «اگر»ش را هم نباید بگویند. امریکا عاجز از این است که دخالت نظامی در اینجاها بکند. اینها یک مسائلی در پیششان است، یک مطالبی در پیششان است که روی آن مطالب گرفتاریهایی دارند، نمی‎توانند این کارها را بکنند. اگر آنها می‎توانستند دخالت نظامی بکنند، شاه را نگه می‎داشتند.

امام خمینی :الآن مرکز فساد امریکا را جوانها رفته‎اند گرفته‎اند، و امریکاییهایی هم که در آنجا بوده گرفتند، و آن لانه فساد را به دست آوردند و امریکا هم هیچ غلطی نمی‎تواند بکند، و جوانها هم مطمئن باشند که امریکا هیچ غلطی نمی‎تواند بکند.

می خواهند ایران را با دنیا طرف کنند

4- دیشب به ما اطلاع دادند که زمزمه است در تبریز و در تهران و در بعضی جاهای دیگر که یک تظاهراتی بکنند برای پشتیبانی از آقای مهندس بازرگان. خوب همین قضیه را آنها خواستند ـ حالا نمی‎دانم موفق بشوند یا نه. خواستند که یک همچو چیزی درست بکنند، بعد کم‎کم این را بکشانندش به یک جایی که مثلاً سفارت عراق هست بریزند بشکنند. سفارت ـ فرض کنید که ـ افغانستان هست، بریزند بشکنند که مملکت ایران را مواجه کنند با همه ممالک. آن شیاطین یک همچو نقشه‎هایی دارند. جوانهای ما باید بیدار بشوند که تحت تأثیر اینها واقع نشوند.

می خواهند نشان دهند کشور هرج و مرج است و نیاز به قیم دارد !

5-  امروز هم الآن توطئه هست، برای اینکه از حسن نیت جوانهای ما، از صفای سَریره جوانهای ما استفاده سوء بکنند. فرض کنید بیخ گوش آنها بخوانند که خوب انگلیس هم مثل امریکا، چه فرقی می‎کند! بریزند آنجا را خراب کنند. خوب، عراق هم مثل آنجا، چه فرقی می‎کند، بریزند آنجا را هم بگیرند. فرانسه هم مثل آنها، که ما را معرفی بکنند که نه تنها قضیه روی موازین نیست، قضیه روی هرج و مرج است. اینها می‎خواهند ما را معرفی کنند که ما مملکتمان هرج و مرج و درهم و برهم و هر که هر کاری دلش می‎خواهد بکند، تا به دنیا بفهمانند به اینکه یک مملکتی است که محتاج به قَیم است. قَیمش هم کی است؟ آقای کارتر.

اصل مترقی ولایت فقیه...

6- یکی از اموری که توطئه در آن هست این است که راجع به این قانون اساسی مردم را سرد کنند. از آنها بپرسید، خوب این قانون اساسی که شما می‎گویید که قانونی است ارتجاعی، کدام یکی از این موادش ارتجاعی است؟ اولی که دست رویش می‎گذارند، دست می‎گذارند، روی ولایت فقیه. اول، دست آنجا می‎گذارند، برای اینکه این یک طرح اسلامی است و آنها از اسلام می‎ترسند. آنها اسلام را ارتجاع می‎دانند. آنها جرأت نمی‎کنند کلمه اسلام [را] بگویند ارتجاعی است. می‎گویند که اینها می‎خواهند ما را به هزار و چهار صد سال پیش برگردانند. این همان تعبیر دیگر است، منتها کلمه اسلام را نمی‎گویند.

7- آن قدر به ولایت فقیه، اثرِ مترقی‎بار است که در سایر این موادی که شما ملاحظه می‎کنید، معلوم نیست مثل آنجا باشد. یک نفر آدمی که همه جهات اخلاقیش و دیانتیش و ملی بودنش و علم و عملش ثابت است پیش ملت، و خود ملت این را تعیین می‎کنند، این نظارت می‎کند بر اینکه مبادا خیانت بشود.

امام خمینی:یکی از اموری که توطئه در آن هست این است که راجع به این قانون اساسی مردم را سرد کنند. از آنها بپرسید، خوب این قانون اساسی که شما می‎گویید که قانونی است ارتجاعی، کدام یکی از این موادش ارتجاعی است؟ اولی که دست رویش می‎گذارند، دست می‎گذارند، روی ولایت فقیه. اول، دست آنجا می‎گذارند، برای اینکه این یک طرح اسلامی است و آنها از اسلام می‎ترسند. آنها اسلام را ارتجاع می‎دانند. آنها جرأت نمی‎کنند کلمه اسلام [را] بگویند ارتجاعی است. می‎گویند که اینها می‎خواهند ما را به هزار و چهار صد سال پیش برگردانند. این همان تعبیر دیگر است، منتها کلمه اسلام را نمی‎گویند.

8- بیدار بشوند ملت. و بیدار بشوند جوانهای ما. توجه داشته باشند به اینکه امریکا با سرنیزه نمی‎آید به میدان شما. با قلم می‎آید به میدان شما. (2)

نصب وزیران جدید با حکم امام

رهبر انقلاب امروز در احکام جداگانه ای طبق پیشنهاد شورای انقلاب تعدادی از وزیران را ابقا و تعداد دیگری را نیز منصوب نمودند .بر اساس این احکام ناصر میناچی به سمت وزیر ارشاد ملی(3) ، مصطفی چمران به سمت وزیر دفاع ملی (4)عزت الله سحابی به سمت وزیر مشاور و سرپرست سازمان برنامه و بودجه(5) ، دکتر حسن حبیبی به سمت وزیر فرهنگ و آموزش عالی(6) ، علی اکبر معین فر به سمت وزیر نفت (7)، داریوش فروهر به سمت وزیر مشاور (8)، دکتر محمود احمد زاده هروی به سمت وزیرصنایع و معادن(9)، یوسف طاهری قزوینی به سمت وزیر راه و ترابری (10)، دکتر رضا صدر به سمت وزیر بازرگانی (11)و محمد علی رجایی(12) به سمت وزیر آموزش و پرورش منصوب شدند .

در خواست دبیرکل سازمان ملل از رهبر انقلاب

کورت والدهایم دبیرکل سازمان ملل متحد از امام خمینی درخواست کرد برای نجات گروگان های آمریکایی اقدام کنند . سخنگوی سازمان ملل در این زمینه گفت این تقاضای دبیرکل زمانی صورت گرفت که آیت الله خمینی درخواست های پایان دادن به اشغال سفارت آمریکا را رد کرد .

والدهایم در دیدار با رئیس هیئت نمایندگی ایران در سازمان ملل درخواست کرد امام خمینی انعطاف بیشتری نشان دهند . (13)نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز خواستار قطع رابطه این کشور با ایران شد . جان کانالی نامزد حزب جمهوری خواه اعلام کرد آمریکا باید تمامی مناسبات دیپلماتیک خود با ایران را در صورت عدم تضمین امنیت دیپلماتهای آمریکایی توسط دولت ایران قطع کند . وی گفت : باید ایران را تحریم نفتی کنیم ! واشنگتن نباید تا این اندازه حقیر باشد و مورد تمسخر قرار گیرد.(14)

طرح ضربتی شورای انقلاب برای اداره کشور

شورای انقلاب در دومین اطلاعیه خود پس از استعفای دولت موقت طرح ضربتی خود برای اداره کشور را اعلام کرد .برگزاری همه پرسی درباره قانون اساسی و انجام انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای ملی ، استفاده هر چه بیشتر از عناصر مومن به انقلاب در اداره کشور ، پاکسازی موسسات و وزارتخانه ها از عناصر فاسد ، تهیه و اجرای طرح های مناسب و ضربتی برای بهسازی زندگی محرومان ، برداشتن گام های موثر در راه سامان بخشیدن به مسئله کشاورزی ، حل مشکل زمین برای روستائیان و مبارزه با فئودالی ، همبستگی بیشتر با کشورهای اسلامی و ملل مستضعف جهان از جمله مواردی است که در این اطلاعیه به آنها اشاره شده است . (15)

اگر بار گران بودیم رفتیم / وظایفی که امام بر عهده ما گذاشته بود

عصر امروز مهندس بازرگان نخست وزیر سابق در آخرین پیام خود مسائل مهم مملکتی را تحلیل کرد .بازرگان در این پیام تاکید کرد : اگر بار گران بودیم رفتیم ، حوالت با خدا کردیم و رفتیم .

سخنگوی دانشجویان مسلمان پیرو خط امام مستقر در سفارت آمریکا: اسلام امام اسلام در متن است و هرگز برای توجیه خود حاضر نیست که از مکاتب دیگر استفاده کند ، امام خمینی را نباید تنها از دیدگاه ایدئولوژیک دید ، امام انسجام اخلاقی ، عملی و ایدئولوژیک و سیاسی هفتاد هشتاد ساله است ، ما اگر فقط ضد آمریکایی باشیم مجرد و تنها می شویم ، خط امام بهترین نمود و عینیت اسلام است ، امام یک فرد نیست بلکه یک جریان است که از قلب توده ها سرچشمه گرفته است .

نخست وزیر سابق گفت : امام در فرمان نخست وزیری با ما ماموریت داد تا مقدمات انتقال از رژیم طاغوت به حالت کمال مطلوب نهایی جمهوری کامل اسلامی را فراهم آوریم و خود ما هم یک چیز به آن اضافه کردیم و آن تدارک و تهیه انقلاب نهایی و مطلوب بود ، با تاسیس پست وزیر مشاور در طرح های انقلاب این ماموریت را به خودمان دادیم که با استفاده از نظریات مردم و متخصصین و مطلعین با فرصت و فراغت و با مطالعه صحیح و کامل در امور اقتصادی ، آموزش و فرهنگ ، امور اجتماعی ، امور سیاسی ، نظامی ، اداری و غیره در این مدت دوران انتقال ، مطالعات لازم بشود که طرح های مفید برای دولت آینده عرضه گردد تا اگر خواستند استفاده کنند و یا تکمیل نمایند .

انتظاری که مردم از ما داشتند و نشد

بازرگان گفت : مردم از ما انتظار داشتند همه مشکلاتی که در طول 2500سال نظام طاغوتی ایجاد شده بود به طرفه العینی برطرف کنیم .وی ادامه داد : بین سازندگی و انتقام تضاد وجود دارد ، وقتی بخواهند که حساب های گذشته تسویه بشود و انتقام گیری بشودو آن حالت انقلابی پاکسازی صورت بگیرد این دو عمل با هم جور نمی آیند .

من همیشه گام به گام حرکت کردم / راهی جز این بلد نبودم

بازرگان در توضیح ناکامی های دولت موقت گفت: در هر حال متاسفانه ما نه بال داشتیم که پرواز کنیم ، نه پیغمبر خدا بودیم که معراج کنیم و نه طی الارض بلد بودیم ...در تمام مراحل زندگی چه در دوران تحصیل ایران ، چه دوران تحصیل خارج ، چه دوران خدمات اداری ، چه دوران مبارزه و هرجا که بودیم ما گام به گام و سنگر به سنگر جلو رفتیم و غیر از این راهی و وسیله ای بلد نبودم ، حالا خیلی متاسفم و عذر میخواهم چون بشر بودم و راهی جز این بلد نبودم !

ابلیس کی گذاشت که ما بندگی کنیم /تعدد مراکز تصمیم گیری مشکل اصلی

نخست وزیر سابق همچنین با اشاره به مخالفت ها و مزاحمت های دشمنان از چپ ها تا دشمنان خارجی گفت : ابلیس کی گذاشت که ما بندگی کنیم و البته عامیانه می گویم کی شد که بی سرخر زندگی کنیم !بازرگان تعدد مراکز تصمیم گیری را مشکل دیگری دانست که در نه ماه گذشته دولت موقت با آن دست به گریبان بوده است .

مشکل قانون اساسی و حاکمیت طبقاتی !

وی در ادامه ضمن انتقاد از قانون اساسی تدوین شده در مجلس خبرگان قانون اساسی گفت : بیم آن می رود که این قانون اساسی به چند قطبی شدن کشور بینجامد و کسی در این کشور تکلیف خود را نداند ، ما با این نگرانی بزرگ خداحافظی می کنیم که مملکت بعد از تصویب قانون اساسی باز هم دچار هرج و مرج و بی تکلیفی باشد و حاکمیت طبقاتی ولو طبقه روحانی در کشور حکمفرما شود .

استعفا به خاطر تسخیر سفارت آمریکا نبود / در اعتراض به آمریکا پیش قدم بودیم

بازرگان در ادامه این که استعفای دولت موقت به مسائل بعد از تسخیر سفارت آمریکا مربوط است اشاره کرده و آن را شدیدا تکذیب کرد و گفت : از مدتها قبل تصمیم به استعفا داشتیم . وی گفت : در اعتراض به عمل آمریکا در پذیرش شاه سابق دولت پیش قدم بود .

تا به حال با صدها وزیر و سفیر دیدار داشتیم / نیازی نبود اطلاع بدهیم

بازرگان در پاسخ به این سوال که چرا دیدار با برژینسکی به اطلاع امام نرسیده بود گفت : ما در این مدت با صدها وزیر و سفیر دیدار داشتیم و هیچ کدام از این دیدار ها را نیز به اطلاع شورای انقلاب و یا امام نرساندیم ، نخست وزیری که برای دیدار با یک وزیر باید اجازه بگیرد به درد لای جرز دیوار میخورد ، مگر من هویدا هستم یا امام خمینی محمد رضا شاه که بخواهم برای آب خوردن هم از ایشان اجازه بگیرم...امام هم هیچوقت چنین توقعی از ما نداشتند .

عیبی ندارد به ما غرب زده بگویند !

نخست وزیر مستعفی ادامه داد : ضرب المثلی است در فرانسه ، البته ذائقه و مشرب فرانسوی است و بعد هم به پاس اینکه 7سال من در آنجا تحصیل کرده ام و خودم را به فرمایش امام علی مدیون آنها می دانم ولو اینکه می گویند غرب زده است ، مثلی است که می گوید زیبا ترین زن جهان بیش از آنچه دارد نمی تواند هدیه کند ، همکاران ما هم هر آنچه داشتند در طبق اخلاص گذاشتند . (16)

تا به نتیجه دلخواه نرسیم سفارت را ترک نمی کنیم

 در یک مصاحبه مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی شرکت کردند . یکی از سخنگویان درپاسخ به پرسشی درباره خط امام گفت: خط امام خطی است که این انقلاب را به نتیجه رسانده است ، خط امام تنها دارای بعد ضد امپریالیستی نیست ، بلکه در جمیع ابعاد یک خط اسلامی و انسانی است و بخاطر ماهیتش الزاما ضد امپریالیستی خواهد بود .

بازرگان در پاسخ به این سوال که چرا دیدار با برژینسکی به اطلاع امام نرسیده بود گفت : ما در این مدت با صدها وزیر و سفیر دیدار داشتیم و هیچ کدام از این دیدار ها را نیز به اطلاع شورای انقلاب و یا امام نرساندیم ، نخست وزیری که برای دیدار با یک وزیر باید اجازه بگیرد به درد لای جرز دیوار میخورد ، مگر من هویدا هستم یا امام خمینی محمد رضا شاه که بخواهم برای آب خوردن هم از ایشان اجازه بگیرم...امام هم هیچوقت چنین توقعی از ما نداشتند .

وی ادامه داد : اسلام امام اسلام در متن است و هرگز برای توجیه خود حاضر نیست که از مکاتب دیگر استفاده کند ، امام خمینی را نباید تنها از دیدگاه ایدئولوژیک دید ، امام انسجام اخلاقی ، عملی و ایدئولوژیک و سیاسی هفتاد هشتاد ساله است ، ما اگر فقط ضد آمریکایی باشیم مجرد و تنها می شویم ، خط امام بهترین نمود و عینیت اسلام است ، امام یک فرد نیست بلکه یک جریان است که از قلب توده ها سرچشمه گرفته است .

این سخنگو گفت اگر خط امام بوسیله هر فرد یا گروه مورد استفاده تبلیغاتی قرار بگیرد انقلاب از مسیر خود منحرف خواهد شد . سخنگوی دیگری نیز گفت : عملکرد شورای انقلاب در آینده نشان می دهد که چه خواهد کرد اگر لازم باشد با شورای انقلاب وارد مذاکره خواهیم شد و در مورد سرنوشت گروگانها و سفارت آمریکا مردم تصمیم خواهند گرفت ، این سخنگو افزود : در هر حال مسئله شاه مطرح است و تا زمانی که به نتیجه ای که می خواهیم نرسیم اینجا را ترک نمیکنیم .

بختیار : آمریکا ایران را محاصره اقتصادی کند

شاپور بختیار آخرین نخست وزیر شاه ضمن مصاحبه ای در پاریس از آمریکا خواست ایران را از لحاظ اقتصادی مورد محاصره قرار دهد . وی گفت : آمریکا باید از فروش گندم ، برنج و دیگر مواد غذایی به ایران خودداری کند و ایران را در محاصره اقتصادی قرار دهد .خبر دیگر اینکه عرفات رئیس سازمان آزادیبخش فلسطین برای آزادی گروگان ها قصد دارد میانجیگری کند ، از این رو وی هیئتی را عازم ایران کرده است .

فروهر : مذاکره با سران دموکرات رضایتبخش بود

داریوش فروهر عضو هیئت ویژه دولت در کردستان بعد از مذاکرات موفقیت آمیز با رهبران سیاسی و مذهبی کردستان وارد سنندج شد و به صباغیان و سحابی پیوست و این گروه به مذاکرات خود با سران دموکراتها در سنندج ادامه دادند .فروهر نتیجه مذاکرات خود را در سنندج فوق العاده رضایتبخش اعلام کرد ، همچنین به گفته جمشید حقگو استاندار آذربایجان غربی اعضا ء هیئت برای ادامه مذاکرات به مهاباد بازمیگردند . (17)

بنی صدر : ایران به اوپک عقیده ای ندارد

النهار العربی در شماره اخیر خود به نقل از بنی صدر نوشت ایران قصد دارد از اوپک خارج شود .این روزنامه عرب زبان به نقل از بنی صدر تاکید کرده است ایران دیگر به ضرورت وجود سازمان اوپک ایمان ندارد و به همین جهت قرار شده است که از این سازمان خارج شود . (18)

کورت والدهایم دبیرکل سازمان ملل متحد از امام خمینی درخواست کرد برای نجات گروگان های آمریکایی اقدام کنند . سخنگوی سازمان ملل در این زمینه گفت این تقاضای دبیرکل زمانی صورت گرفت که آیت الله خمینی درخواست های پایان دادن به اشغال سفارت آمریکا را رد کرد .

مذاکره برای افزایش قیمت گاز صادراتی ایران به شوروی

مذاکره شرکت ملی گاز ایران با مقامات شوروی برای افزایش قیمت گاز صادراتی به این کشور همچنان ادامه دارد و انتظار می رود در قراردادی که دو سال پیش در این زمینه امضا شده است تجدید نظر شود .معاون عملیات شرکت ملی گاز ایران در یک مصاحبه مطبوعاتی که با شرکت گروهی از مسئولان شرکت تشکیل شده بود ضمن اعلام این خبر ادامه داد : هم اکنون 13میلیون متر مکعب گاز از طریق خط لوله اول به کشور شوروی صادر میشود .

بدلیان گفت : مذاکراتی در جریان است تا قیمت بین المللی که حدود چهار برابر مبلغ دریافتی ما می باشد در مورد گاز صادراتی ایران به شوروی رعایت شود . (19)

افزایش قیمت بنزین و نفت در آمریکا

به دنبال انتشار برخی از اخبار مبنی بر اینکه ایران قصد دارد از صدور نفت به آمریکا خودداری کرده و این کشور را تحریم کند نرخ نفت و بنزین در آمریکا به شدت افزایش یافت . (20)

پی نوشت :

1- صحیفه امام ، جلد 10، صفحه 503، پس از تسخیر لانه جاسوسی امریکا توسط دانشجویان مسلمان پیرو خط امام، جیمی کارتر رئیس جمهوری امریکا (احتمالاً با هماهنگی عوامل داخلی و بخصوص چند عضو کابینه دولت موقت «رمزی کلارک» و «ویلیام میلر» را برای ملاقات با امام خمینی به ایران اعزام داشت. نمایندگان اعزامی در حالیکه به ترکیه رسیده بودند و خود را برای سفر به ایران آماده می‎کردند، پیام فوق‎الذکر حضرت امام صادر شد و آنان بدون اخذ نتیجه به امریکا باز گشتند. پیام کوتاه و مختصر حضرت امام بلافاصله در جهان و رسانه‎های گروهی بین‎المللی انعکاس گسترده و کم‎نظیری یافت. حاج سید احمد خمینی فرزند امام در این‎باره تصریح می‎کنند: «حضرت امام به محض اطلاع اعلامیه‎ای صادر فرمودند و درآن اطلاعیه هیأت امریکایی را نپذیرفتند و به همه اعضای شورای‎انقلاب، هیأت دولت موقت و سایر مسئولین تذکر دادند که هیچ‎کس حق ملاقات با این هیأت امریکایی را ندارد. نکته قابل توجه در این اعلامیه آن است که این تنها اعلامیه حضرت امام است که بدون «بسم اللّه‎ الرحمن الرحیم» است همانند سوره برائت در قرآن کریم». مجموعه آثار یادگار امام، ج 2، ص 41.

2-  صحیفه اما ، جلد 10، صفحه 515

3-  صحیفه امام ، جلد 10 ، صفحه 509

4- صحیفه امام ، جلد 10، صفحه 507

5- صحیفه امام ، جلد 10، صفحه 506

6- صحیفه امام ، جلد 10، صفحه 505

7- صحیفه امام ، جلد 10، صفحه 508

8- صحیفه امام ، جلد 10، صفحه 510

9- صحیفه امام ، جلد 10، صفحه 511

10- صحیفه امام ، جلد 10، صفحه 512

11- صحیفه امام ، جلد 10، صفحه 513

12-  صحیفه امام ، جلد 10، صفحه 504

13- کیهان ، 16آبان 1358، صفحه 12

14- کیهان ، 16آبان 1358، صفحه 12

15- کیهان ، 16آبان 1358، صفحه 2

16-  اطلاعات ، 17آبان 1358، صفحه 1 و 2

17- اطلاعات ، 16آبان 1358، صفحه 2

18- اطلاعات ، 16آبان 1358، صفحه 4

19- اطلاعات ، 16آبان 1358، صفحه 11

20- کیهان ، 16آبان 1358، صفحه 12

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول