اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز ملی فرش ایران مطرح کرد

قم پایتخت ابریشم دنیاست/ سازمان ملی فرش دستباف تشکیل شود

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز ملی فرش ایران با تاکید بر ضرورت راه‌اندازی سازمان ملی فرش ایران گفت: بسیاری از فعالان فرش دستباف، قم را پایتخت ابریشم دنیا می‌دانند.

قم پایتخت ابریشم دنیاست/ سازمان ملی فرش دستباف تشکیل شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قم محمدباقر آقاعلیخانی امروز در مراسم افتتاحیه نهمین نمایشگاه صنعت فرش استان قم با اشاره به تحولاتی که در زمینه فرش دستباف صورت گرفته است گفت: مسائل کلانی که امروزه با آن روبه‌رو هستیم می‌تواند به عنوان نقطه عطفی در موفقیت فرش دستباف قم قرار گیرد.

وی با انتقاد از کم توجهی که در طول سال‌های قبل نسبت به صنعت فرش دستباف کشور شده است اضافه کرد: با تمام مشکلاتی که در زمینه فرش و صادرات آن داریم باز هم این محصول رتبه 12 صادرات کشور را به خود اختصاص داده است.

سرمایه‌گذاری در فرش بسیاری از مشکلات اقتصادی را برطرف می‌کند

آقاعلیخانی سرمایه‌گذاری در صنعت فرش دستباف را بسیار کم دانست و بیان کرد: سرمایه‌گذاری که در این حوزه و در زمینه فرش دستباف در کل کشور صورت می‌گیرد با یک واحد کوچک تولیدی که در سایر زمینه‌ها فعالیت می‌کند برابر است.

وی سرمایه‌گذاری در این حوزه را بسیار کارآمد دانست و خاطر نشان کرد: علاوه بر اینکه فرش دستباف می‌تواند برای کشور ارزش افزوده بسیار بالایی به همراه آورد اشتغال‌زایی که در این زمینه ایجاد می‌شود، بسیار بیشتر از اشتغالزایی سایر محصولات است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران یکی از بزرگترین معضلات فرش دستباف را عدم سرمایه‌گذاری مناسب دانست و گفت: اگر امروز ما در حوزه‌های مختلف صنعتی با مشکل فناوری مواجه هستیم در زمینه فرش دستباف می‌توانیم فقط با 5 میلیون تومان یک فرصت شغلی ایجاد کنیم.

آقاعلیخانی ادامه داد: این در حالی است که به طور متوسط در سایر حوزه‌ها برای ایجاد یک فرصت شغلی نیاز به 93 میلیون تومان سرمایه‌گذاری مستقیم داریم.

وی با اشاره به سرعت ایجاد کارگاه تولید فرش دستباف خاطر نشان کرد: فرش دستباف می‌تواند خیلی از مشکلات اقتصادی حوزه‌های دیگر را برطرف کند.

سازمان ملی فرش دستباف تشکیل شود

رئیس مرکز ملی فرش ایران یکی دیگر از معضلات فرش دستباف را ساختار مدیریتی آن دانست و اظهار کرد: ساختار مدیریتی فرش دستباف در حد یک اداره قلمداد می‌شود. این ساختار کوچک نمی‌تواند به درستی صنعت فرش دستباف کشور را اداره کند.

آقاعلیخانی تصریح کرد: خواهشی که ما از مسئولان داریم این است که ساختار این تشکل به عنوان سازمان ملی فرش مطرح شود تا به این وسیله با قدرتی بیشتر اقدام به برطرف کردن مشکلات صنعت فرش دستباف کشور کنیم.

وی میزان تقاضای فرش دستباف ایران را از سوی بازارهای بین‌المللی مناسب توصیف کرد و افزود: در ماه قبل با توجه به برگزاری نمایشگاه بین‌المللی فرش تهران صادرات فرش دستباف ما با 27 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته روبه‌رو بوده است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران در ارتباط با بازار هدف فرش دستباف کشور گفت: در زمینه صادرات فرش دستباف ما سه یا چهار کشور هدف داریم که بیشترین سقف صادرات ما مربوط به این کشورها است.

آقاعلیخانی اضافه کرد: انتخاب شرکای تجاری در سراسر جهان یک قاعده خاصی برای خود دارد و مشکلی که ما در این زمینه داریم این است که تمام شرکا را به یک دید نگاه می‌کنیم.

قم توانایی حضور گسترده در بازارهای جهانی را دارد

رئیس مرکز ملی فرش ایران در ارتباط با توانایی‌های استان قم در زمینه فرش دستباف ابراز داشت: بسیاری از فعالان عرصه فرش دستباف، استان قم را به عنوان پایتخت ابریشم دنیا می‌شناسند. ویژگی‌های بارز فرش دستباف استان قم با توجه به مدت کمی که از فعالیت آن می‌گذرد می‌تواند زمینه‌ای برای حضور گسترده در بازارهای جهانی باشد.

انتهای پیام/78002/ش/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول