اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی عنوان کرد

اجرای فاز یک خط بی‌آرتی با 8 ایستگاه در مشهد

خبرگزاری فارس: مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد گفت: فاز یک خط بی‌آرتی با هزینه 30 میلیارد تومان در قالب 8 ایستگاه راه‌اندازی شده است.

اجرای فاز یک خط بی‌آرتی با 8 ایستگاه در مشهد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، مهدی خجسته ظهر امروز در نشست خبری در محل سازمان اتوبوسرانی برگزار شد، اظهار کرد: بعد از مطالعات جامع حمل و نقل مشهد چهار کریدور برای ایجاد خطوط بی‌آرتی پیشنهاد شد و با طرح آن در شورای عالی ترافیک استان در شورای عالی ترافیک کشور تصویب شد.

وی افزود: مبلغ 25 میلیارد تومان به منظور خرید اتوبوس هزینه شده که 12.5 میلیارد تومان از بودجه زیارت و مابقی آن از محل منابع شهرداری تامین شده است.

وی اظهار کرد: در پنجم مرداد ماه جاری شاهد اجرای خط بی‌آرتی بودیم که به دلیل افزایش نرخ ارز و برخی مشکلات جوی با تاخیر 15 روزه در بهره‌برداری از این پروژه مواجه شدیم.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد با اشاره به اینکه فاز اول خط بی‌آرتی از پایانه امام رضا(ع) تا میدان بیت المقدس اجرا شده است، گفت: فاز دوم این خط از میدان طبرسی تا میدان فجر و فاز سوم از میدان فجر تا انتهای بولوار طبرسی شمالی راه‌اندازی می‌شود.

خجسته در ادامه افزود: فعالیت همزمان با ماه رمضان آغاز شد و تا شهریور ماه ادامه داشت که فضایی که در اختیار کارگاه عمرانی بود قبلا نیز در اختیار این سازمان قرار داشت و هیچ فضای اضافه‌ای اشغال نگردید و در مجموع این پروژه در عرض سه ماه و بیست روز به پایان رسید.

وی با بیان اینکه اجرای فاز یک پروژه بی‌آرتی بر روی خط 84 تعریف شده است، خاطرنشان کرد: این خط دو کیلومتری می‌تواند 12 هزار نفر در ساعت را جابجا کند ضمن اینکه خط 84 حذف می‌شود.

خجسته با بیان اینکه هم اکنون سازمان اتوبوسرانی مشهد 2000 دستگاه ناوگان فعال اتوبوس و 200 دستگاه ناوگان فعال مینی‌بوس دارد، اظهار کرد: از مجموع 2200 دستگاه نیمی در اختیار بخش خصوصی و نیمی دیگر در اختیار سازمان قرار دارد.

وی با بیان اینکه 60 درصد مسافران توسط بخش خصوصی جابه جا می‌شوند، گفت: همچنین 3000 مینی‌بوس نیز در قالب سرویس‌های ادارات، منازل، کارخانجات و ارگان‌ها و خطوط حومه فعال است که توسط شرکت‌های خصوصی ساماندهی شده‌اند.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد به جابه جایی دو میلیون مسافر در طول روز از طریق شبکه حمل و نقل عمومی اشاره کرد و افزود: تعداد یک میلیون و 500 هزار نفر تنها از طریق خطوط حمل و نقلی در سطح شهر مشهد جابه جا می‌شوند.

میانگین زمان انتظار مسافران در ایستگاه‌ها 5 دقیقه است

خجسته متوسط سرفاصله ناوگان اتوبوسرانی مشهد را در کل شبکه 10 دقیقه عنوان کرد و گفت: میانگین زمان انتظار مسافران در ایستگاه‌ها 5 دقیقه است.

وی متوسط سرعت در شبکه را 20 کیلومتر در معابر عادی و متوسط سرعت در خطوط ویژه و خطوط بی‌آرتی را 22 کیلومتر عنوان کرد و افزود: هم‌اکنون از تعداد 700 دستگاه به تعداد 2000 دستگاه اتوبوس افزایش داشته‌ایم که این تعداد افزایش 120 درصدی ناوگان را در مشهد نشان می‌دهد.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد تعداد سایبان‌های شیشه‌ای را 1300 عدد عنوان کرد و گفت: این امر سبب ارتقای مبلمان شهری در مشهد شده ضمن اینکه تابلوهای مسیرنما نیز در این ایستگاه‌های شیشه‌ای نصب شده است.

افزایش دو برابری پایانه‌ها از سال 87 تاکنون

خجسته با اشاره به افزایش تعداد پایانه‌ها در سطح شهر از 8 پایانه در سال 87 به 18 پایانه در سال جاری اظهار کرد: بر اساس مطالعات طرح جامع حمل و نقل باید تعدادی از خطوط را که همپوشانی داشتند تجمیع کرده و پایانه‌ای مشترک برای آنها ایجاد می‌کردیم تا خدمات‌دهی مناسب‌تری صورت گیرد.

وی ادامه داد: پایانه آزادی و شهدا از گذشته وجود داشته اما پایانه‌های وکیل‌آباد، خواجه‌ربیع، غدیر، الهیه، طبرسی، انقلاب اسلامی و ... از دیگر پایانه‌هایی است که به مجموعه اضافه شده است.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد با بیان اینکه احداث پایانه طبرسی هم اکنون در دستور کار قرار دارد، اظهار کرد: پایانه صبا به بهره‌برداری رسیده و پایانه سرافرازان در سال 92 احداث خواهد شد همچنین پایانه تقاطع مجلسی (گمنام) هم در دست بررسی است.

به گفته وی مطالعات خطوط موازی با بی‌آرتی در دستور کار قرار دارد و دارای اولویت است و بقیه خطوط در اولویت بعدی مطالعات قرار دارد بر همین اساس ابتدا خط یک بی‌آرتی اجرا شد.

خجسته با اشاره به اینکه مطالعات فاز دوم خط بی‌آرتی در دست انجام است، اظهار کرد: از 2000 دستگاه اتوبوس فعال تعداد 500 دستگاه در محور خیابان طبرسی و امام رضا(ع) فعال هستند که تعداد 278 دستگاه در خیابان امام رضا(ع) و تعداد 222 دستگاه نیز در محور خیابان طبرسی تردد می‌کنند ضمن اینکه در صدد برطرف کردن تداخل این خطوط به منظور رفاه شهروندان هستیم.

وی با اشاره به افزایش توقفگاه‌های شبانه میثاق، الهیه، ضلع شرقی سیدی و نخودک گفت: تمامی ناوگان فعال در شهر مشهد مجهز به سیستم هوشمندسازی هستند اما در سرویس‌های مدارس و ادارات و کارخانجات و حومه‌ها الزامی برای این کار نبوده است.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد با بیان اینکه 17 کیلومتر خطوط ویژه در مشهد راه‌اندازی می‌شود، اظهار کرد: راه‌اندازی بی‌آرتی در واقع نوعی سهم خواهی از معابر مشهد است که با توجه به اینکه یک اتوبوس توانایی جابه‌جایی 60 نفر معادل 5 خودروی شخصی را دارد ضروری است این امر توسعه یابد.

خجسته هزینه‌های جاری این سازمان را در سال گذشته 130 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: از این مقدار 16 میلیارد تومان را مردم پرداخت کردند و 24 میلیارد تومان نیز از محل کمک‌های دولتی تامین گردید اما شهرداری مشهد 90 میلیارد تومان مابقی را خود پرداخت کرده است.

به گفته وی تصور اینکه شهرداری از ایجاد پایانه‌ها و تغییر خطوط به دنبال درآمدزایی است تصور اشتباهی است.

وی هزینه تمام شده هر سفر درون شهری را 500 تا 600 تومان اعلام کرد و گفت: این در حالی است که تنها 100 تومان از هزینه مطرح شده دریافت می‌شود.

تا این لحظه یک ریال از یارانه حمل و نقل دریافت نکردیم

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد همچنین افزود: 300 میلیارد تومان در بحث توسعه ناوگان هزینه کردیم این در حالی است که 168 میلیارد تومان تنزل بودجه‌ای در سال جاری داشتیم یعنی به جای 5000 دستگاه اتوبوس تنها اعتبار 1000 دستگاه اتوبوس در بودجه دولت لحاظ شده است.

وی خاطرنشان کرد: 8 ماه از سال گذشته است اما یک ریال از یارانه حمل و نقل را دریافت نکرده‌ایم.

خجسته در بخش دیگری از صحبت‌های خود به یارانه بلیت در سال جاری اشاره کرد و گفت: سال گذشته یارانه بلیت 400 میلیارد تومان بوده و امسال با کاهش شدید در بخش اتوبوسرانی به 200 میلیارد تومان کاهش یافته است.

وی همچنین در خصوص گازوئیل کم گوگرد نیز بیان کرد: به طور متوسط 300 میلیون لیتر گازوئیل در استان مصرف می‌شود که 90 درصد آن یعنی 20 میلیون و 800 هزار لیتر در مشهد مصرف می‌شود اما سهم اتوبوسرانی تنها 10 درصد است و مابقی توسط بقیه وسایل حمل و نقل مصرف می‌شود پس درخواست برای استفاده از گازوئیل کم گوگرد تنها برای اتوبوسرانی مشهد نیست بلکه تمامی خودروها از آن استفاده می‌کنند.

انتهای پیام/و/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول