اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول هنری ارشاد شیروان:

105 تعزیه خوان شیروانی عضو انجمن تعزیه ایرانیان شدند

خبرگزاری فارس: کارشناس مسئول هنری ارشاد شیروان گفت: 105 تعزیه‌خوان و هنرمند پیشکسوت این رشته در این شهرستان عضو انجمن تعزیه ایرانیان شدند.

105 تعزیه خوان شیروانی عضو انجمن تعزیه ایرانیان شدند

زکریا شیرمحمدزاده پیش از ظهر امروز در حاشیه اهتزاز بزرگترین پرچم مزین به نام امام حسین(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیروان اظهار کرد: 12 گروه تعزیه‌خوانی فعال در روستاهای الله آباد، قلعه چه، هنامه، حصار، دوین، گلیان، ملاباقر، زیارت، بلخان، حسین آباد، گنج آباد در امر تعزیه‌خوانی در ایام محرم و صفر فعالیت دارند.

وی تعداد این گروه‌های تعزیه‌خوانی در سطح شهرستان شیروان که طی ایام محرم و صفر به تعزیه‌خوانی مبادرت می‌کنند را افزون بر 250 نفر اعلام کرد.

شیرمحمدزاده گفت: امسال نیز این گروه‌های تعزیه‌خوانی همچون سنوات گذشته اقدام به اجرای تعزیه‌خوانی خواهند کرد.

وی خدمت تعزیه‌خوانی در این شهرستان را طولانی عنوان کرد و یادآور شد: بسیاری از مردم این شهرستان و حتی سایر شهرستان‌ها برای مشاهده تعزیه‌خوانی در این خطه حضور می‌یابند.

به گزارش فارس، روستاهای الله آباد با قدمتی به درازای یک قرن در سوگواری و تعزیه‌خوانی دستی توانا دارد که از بزرگان این هنر وقفی می‌توان از مرحومان محمد سجادی، حسن بهمنی، حسین حاجی‌زاده، قدرت کاظمیان، حاج علی فرخنده، اصغر صفایی و شهید علیرضا محزون یاد کرد.

در روستای گلیان نیز پیشکسوتان؛ جعفریان، هاشمی، تقی‌زاده، شکیبی، فرزانه، بصیرت و فریدونی در این عرصه سال‌هاست که خدمت می‌کنند.

همچنین در روستای زیارت هم خادمانی همچون باقرپور، مختارزاده، موسوی، محمدی، مهربان و یزدانی جلودار آیین‌های تعزیه‌خوانی هستند.

بی تردید تعزیه‌گردانی و شبیه‌خوانی شیروان جلوه‌ای ماندگار از فرهنگ این دیار است.

این شهرستان با دارا بودن 157 هزار نفر جمعیت، به عنوان دومین شهرستان پرجمعیت خراسان‌شمالی در شرق این استان قرار دارد.

انتهای پیام/ 63002/ش/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول