اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران:

مهم‌ترین هدف اخوان‌المسلمین در مصر زنده کردن اسلام است

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: مهم‌ترین هدف اخوان‌المسلمین در مصر زنده کردن روح اسلام است زیرا اسلام را تنها راه سعادت جامعه مصر می‌دانند.

مهم‌ترین هدف اخوان‌المسلمین در مصر زنده کردن اسلام است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حجت‌الاسلام داوود فیرحی بعد از ظهر امروز در نشست بررسی ماهیت تحولات اخیر خاورمیانه «بیداری اسلامی یا بهار عربی» که در سالن آمفی‌تئاتر دانشگاه علوم اداری و اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: مسائل خاورمیانه را باید از زاویه دید کشورهایی که در این نهضت حضور دارند بررسی کرد این در حالی است که کشورهای عربی واژه بهار عربی را نمی‌پسندند.

وی افزود: مصری‌ها در گذشته واژه بیداری اسلامی یا آگاهی اسلامی را به کار برده‌اند. حدود 14 روز قبل اخوان‌المسلمین بیانیه‌ای استراتژیک و مهم صادر کرده است و در این بیانیه موضع این حزب را تشریح کرده است.

فیرحی ادامه داد: اسلام‌گرایی در منطقه دارای جنسی واحد نیست بلکه این موضوع بین کشورها متفاوت است. اسلام‌گرایی که از تونس آغاز شد تا به امروز به صورت خاص دنبال می‌شود،‌اگر عده‌ای معتقدند که این اسلام‌گرایی الگوبرداری از مدل ترکیه است، در اشتباه به سر می‌برند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: بیانیه اخیر اخوان‌المسلمین مرجع و اتمام حجت است. این موضوع در حالی رخ می‌دهد که بحث قانون اساسی برای تثبیت نظام جدید در این کشور در حال شکل‌گیری است.

وی خاطرنشان کرد: اخوان‌المسلمین، سکولارها و سلفی‌ها به عنوان سه جریان مهم در مصر محسوب می شوند. دو جریان اسلام‌گرا و یک جریان سکولار در مورد قانون اساسی مصر متمرکز شده‌اند و هرکدام قصد دارند نتایج مثبتی را به دست آورند.

فیرحی تاکید کرد: سلفی‌ها مانند رادیکال‌های جوامع شیعی به شدت تندرو هستند حتی سعی می‌کنند مجسمه‌های مصر باستان را ویران کنند، این موضوع را یکی از رهبران حزب نور مطرح کرده است. آنان معتقدند شریعت باید زیربنای قانون اساسی باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران یادآور شد: سکولارها به شدت با این قانون اساسی مخالف هستند زیرا معتقدند اگر شریعت زیربنا باشد دموکراسی را می بلعد و بخش مهمی از انقلاب جدید را از بین خواهد برد. اما در بین این دو جریان اخوان‌المسلمین خواهان شریعت و دموکراسی است.

وی عنوان کرد: در بیانیه اخیر اخوانی‌ها به شریعت و هویت ملی تاکید شده است، این در حالی است که سکولارها جمعه آینده قصد دارند راهپیمایی مفصلی علیه بحث شریعت انجام دهند از طرفی سلفی‌ها نیز کمپینی بزرگ تدارک دیده‌اند تا در فضای مجازی و دنیای واقعی اقدام کنند.

فیرحی با اشاره به مقدمه بیانیه اخوان‌المسلمین در مصر افزود: فلسفه اخوان زنده کردن روح اسلام در جوامع است زیرا اسلام تنها راه سعادت جامعه مصر است، این موضوع مهم‌ترین مسئله‌ای است که ذهن اخوانی‌ها را به خود مشغول کرده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: اخوان‌المسلمین حدود 80 سال در این راه مبارزه کرده است و به هیچ عنوان از اجرایی کردن این طرح کوتاه نخواهد آمد، این تصمیم کمیته پارلمانی اخوان‌المسلمین است.

وی اظهار کرد: اخوانی‌ها معتقدند باید دیدگاه‌های متفاوت از مذاهب اهل سنت جمع ‌آوری شود سپس اختلاف نظرها حذف شود و تنها وجوه مشترک باقی مانده به عنوان شریعت شناخته شود.

فیرحی خاطرنشان کرد: مقاصد شریعت به عنوان کلیدی‌ترین بخش بیانیه اخوان‌المسلمین به شمار می‌رود. بنابراین حکومت مصر با این وجود هیچ مذهبی را به رسمیت نخواهد شناخت، هر مذهبی اعتراض کند از صحنه سیاسی مصر به کنارمی‌رود و فقط اسلام شناخته می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: معتقدم اگر مصر با این مدل حرکت کند یکی از دموکراتیک‌ترین جوامع مذهبی شناخته خواهد شد زیرا خواستار کوچک کردن دولت و آزادی مطبوعات است.

وی تصریح کرد: برخی معتقدند پیروزی اخوان‌المسلمین در این طرح بر سایر ممالک اسلامی تاثیر خواهد گذاشت و این امر در دیگر کشورهای اسلامی نیز ترویج خواهد شد.

انتهای پیام/آ/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول