اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل حوادث غیرمترقبه خوزستان خبر داد

تداوم خشکسالی در حوزه کرخه و دز

خبرگزاری فارس: مدیر کل حوادث غیرمترقبه خوزستان از تداوم پدیده خشکسالی در حوزه کرخه و دز خبر داد و گفت: وضعیت آورد آب در این دو رودخانه اصلا مناسب نیست.

تداوم خشکسالی در حوزه کرخه و دز

محمدرضا آملازاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار داشت: در رودخانه‌های دز و کرخه با کاهش آورد آب مواجهیم و به این دلیل کشت‌ در این مناطق محدود می‌شود.

وی افزود: در حوزه کرخه با 50 درصد محدودیت کشت و در حوزه دز با 10 درصد محدودیت کشت روبه‌رو هستیم که باید در این زمینه به کشاورزان اطلاع رسانی شود.

عضو ستاد خشکسالی خوزستان تاکید کرد: وضعیت در گذشته به این نحو بود که اگر هر یک از رودخانه‌های کرخه یا دز مشکلی داشت از آن یکی، آب انتقال داده می‌شد و وضعیت بهبود می‌یافت اما در حال حاضر وضع هر دو رودخانه وخیم است.

 

*محاسبه خسارت‌های خشکسالی

مدیر کل حوادث غیرمترقبه استانداری خوزستان گفت: خسارت‌های وارده به استان خوزستان رقم بالایی است، نمی‌توان به ابعاد وسیع خسارت‌های وارده از خشکسالی پرداخت و در این خصوص باید گروه‌های متعددی به صورت علمی در بخش‌های مختلف تحقیق کنند.

آملازاده افزود: خشکسالی بیشتر در حوزه کرخه دامنگیر کشاورزان بوده است به نحویی که بارش‌ها در این حوزه بسیار کمتر از نرمال است و سد کرخه در شرایط کنونی تنها حجم مرده سد را در اختیار دارد که اصلا قابل استفاده نیست.

وی درباره وضعیت این سد خاطر نشان کرد: وضعیت آورد آب سد کرخه بسیار کم است به نحویی که نیروگاه این سد اصلا قادر به کار کردن نیست و تولید برق نیز ندارد.

 

*137 میلیارد تومان خسارت به کشت آبی

مدیر کل حوادث غیرمترقبه استانداری خوزستان درباره خسارت‌های وارده به بخش کشاورزی خوزستان تاکید کرد: میزان خسارت‌ها مشخص نیست تنها میزان غرامتی که بیمه پرداخت می‌کند مشخص است که در خوزستان در سال آبی گذشته بیش از 137 میلیارد تومان بوده است.

وی خاطر نشان کرد: میزان خسارت وارد شده به بخش کشاورزی به دو بخش آبی و دیم اختصاص دارد که در بخش آبی به نام عدم‌النفع کشت مشهور است.

آملازاده تاکید کرد: در بخش آبی 70 میلیارد تومان و در بخش دیم، طیور، باغات و سرمازدگی بیش از 67.6 میلیارد تومان بوده است که در مجموع  137.6 میلیارد تومان خسارت توسط بیمه‌ها باید پرداخت شود.

انتهای پیام/72006/و/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول