اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در حوزه هنری استان سمنان

روند تدوین دانشنامه 110 جلدی استان سمنان بررسی شد

خبرگزاری فارس: نشست بررسی روند تدوین دانشنامه 110 جلدی فرهنگ و تمدن استان سمنان با حضور برخی از نویسندگان و پژوهشگران در حوزه هنری استان سمنان برگزار شد.

روند تدوین دانشنامه 110 جلدی استان سمنان بررسی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان سمنان، رئیس حوزه‌ هنری استان سمنان در این نشست ضمن تشکر از نویسندگان و محققانی که پژوهش‏های خود را در زمان مقرر تهیه، تدوین و ارائه کرده‏اند، گفت: در تدوین دانشنامه فرهنگ و تمدن استان سمنان، شش ویژگی مهم مد نظر است.

سیدعباس دانایی این ویژگی‏ها را شامل مرجع‏سازی پژوهش‏های هنری و مرجع بودن کتاب‏ها، کیفیت آثار پژوهشی و محتوای مناسب، تکراری نبودن پژوهش‏ها و کتب، خوش‏خوان بودن کتاب‏ها، مخاطب عام داشتن و به ویژه مورد استفاده نسل جوان قرار گرفتن و موجز بودن کتاب‏ها ذکر کرد که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با یادآوری اینکه طرح تدوین دانشنامه در جلسه کارگروه فرهنگی و اجتماعی استان سمنان تصویب شده است، افزود: در پژوهش‏ها باید تمام شرایط یک کار پژوهشی در قالب کتاب رعایت شود و هر کدام از این پژوهش‏ها توسط سه نفر از اساتید به عنوان داور یا ارزیاب مطالعه و نقایص احتمالی به پژوهشگر منتقل شود.

رئیس حوزه‌ هنری استان سمنان گفت: در این راستا، همه کتبی که درباره استان سمنان توسط محققان داخل و خارج از استان به چاپ رسیده، توسط حوزه هنری استان سمنان خریداری شده است و پژوهشگران می‏توانند از این منابع نیز استفاده کنند.

دانایی تصریح کرد: سمنان یکی از استان‏های غنی از نظر فرهنگ و هنر در کشور است که تاکنون پژوهش اصولی و بنیادی مدونی در مورد فرهنگ و هنر آن توسط متخصصان امر یا صورت نگرفته یا در برخی موارد موجود به صورت کلی و گذرا از آن گذشته‏اند که نیازمند اهتمام ویژه در این خصوص است.

وی تصریح کرد: دانشنامه فرهنگ و تمدن استان سمنان در 110 جلد کتاب و در بخش‏های مختلف به مرجع‏سازی اطلاعات و داشته‏های استان کمک فراوانی خواهد کرد.

دانایی اضافه کرد: میراث فرهنگی مناطق بومی ایران، ثروت ملی جامعه ایرانی و منبع بسیار غنی برای پژوهش‏های جامعه‏شناختی، مردم‏شناسی، تاریخی و زبان‏شناسی است.

وی بر ضرورت شناخت پیشینه تمدن و فرهنگ استان سمنان که متاسفانه به علت عدم برخورد جدی با آن، در معرض فراموشی است، تاکید کرد.

رئیس حوزه‌ هنری استان سمنان ادامه داد: تلاش برای گردآوری و طبقه‏بندی اسناد درباره میراث فرهنگی و طبیعی و نیز معرفی همگانی چهره فرهنگی استان سمنان به عنوان پشتوانه توانمندی برای توسعه اقتصادی منطقه در کنار شناخت راهکارها و رمز و راز تلاش پیشینیان و ارائه آن به زبان امروزی، از جمله نکاتی است که کمتر به شکلی علمی و جامع مورد توجه قرار گرفته است.

دانایی تصریح کرد: گردآوری و توصیف این میراث در عرصه‏های گوناگون مهم است؛ ضمن اینکه توجه به این ثروت ملی، کوشش برای حفظ و رشد آن را به همراه دارد.

وی تصریح کرد: این امر می‏تواند تا حدی از مشکلات پژوهشی را رفع و نکاتی از ابهامات در عرصه‏های مختلف را روشن کند و سندی ماندگار برای درک تاریخی و تطبیقی این میراث، برای مطالعه معاصران و آیندگان و بسترسازی فرهنگی برای جوانان باشد.

رئیس حوزه‌ هنری استان سمنان خاطرنشان کرد: همچنین نتایج این طرح می‏تواند در روند توسعه فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی استان سمنان مورد استفاده قرار گیرد.

در ادامه این نشست، نویسندگان و پژوهشگران حاضر گزارشی از تدوین و تالیف 15 عنوان دانشنامه فرهنگ و تمدن استان سمنان که مراحل نهایی خود را می‏گذراند، ارائه داده و به بحث و تبادل نظر پرداختند.

انتهای پیام/2249/ی/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول