اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با وعده سازمان آب و برق خوزستان

اشتیاق حیات در تالاب‌های شادگان، هورالعظیم و بامدژ جان می‌گیرد

خبرگزاری فارس: مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان از تعیین حق‌آبه برای سه تالاب استان برای نخستین بار خبر داد.

اشتیاق حیات در تالاب‌های شادگان، هورالعظیم و بامدژ جان می‌گیرد

احمدرضا لاهیجان‌زاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز  اظهار داشت: برای نخستین بار در خوزستان حق آبه‌ برای تالاب‌های بین‌المللی شادگان، هورالعظیم و بامدژ تعیین شده است.

وی با بیان اینکه این میزان حق‌آبه با هماهنگی سازمان آب و برق خوزستان تعیین و ثبت شده است، افزود: بر اساس حق‌آبه تعیین شده باید امسال 2.2 میلیارد مترمکعب در سال جاری از نیاز آبی این تالاب‌ها تامین شود.

لاهیجان‌زاده اظهار داشت: مقرر شده از سهمیه تعیین شده در سال آبی جاری 950 میلیون مترمکعب سهمیه آب برای تالاب بین‌المللی شادگان، 950 میلیون مترمکعب برای تالاب هورالعظیم و مابقی به تالاب بامدژ اختصاص یابد.  

وی خاطرنشان کرد: سهمیه آبی این تالاب‌ها بر اساس پیش بینی‌های هواشناسی از بارندگی‌ها تا خرداد ماه سال آینده تعیین شده است.

این مقام مسئول با اشاره به تصویب طرح حفاظت از تالاب بین المللی شادگان گفت: تصمیم‌گیری برای تعیین حق‌آبه تالاب‌ها با کمک این طرح انجام گرفته است.

لاهیجان‌زاده همچنین درباره وضعیت تالاب هورالعظیم گفت: با توجه به وقوع خشکسالی در حوزه رودخانه کرخه حق‌آبه لازم برای این تالاب در سال‌های اخیر تامین نشده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه در حال حاضر از پنج مخزن این تالاب فقط مخازن دو و سه آب دارند، افزود: اگر چه فعالیت میادین نفتی در تامین نشدن آب مخزن شماره سه تاثیر دارد اما به گفته سازمان آب و برق خوزستان در شرایط کنونی به دلیل کم آبی رودخانه کرخه حتی در صورت رفع مشکل میادین نفتی باز هم امکان تامین آب این مخزن وجود ندارد.

بر اساس این گزارش به دلیل سدسازی بی رویه روی رودخانه‌های خوزستان و مدیریت نامناسب وزارت نیرو بر منابع آبی، در سال‌های اخیر تامین آب تالاب‌های خوزستان با مشکلات زیادی روبه‌رو بوده و با وجود درخواست‌های سازمان حفاظت محیط زیست و مدیران حفاظت محیط زیست خوزستان آب مورد نیاز تالاب های استان هنوز تامین نشده است.

کارشناسان یکی از علل  پدیده گرد و غبار را خشک شدن تالاب‌های خوزستان می‌دانند.

انتهای پیام/72005/و/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول