اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی:

بودجه تحقیقات در کشور کم است/ رسانه‌ها قدرت شکوفاکردن تحقیقات علمی را دارند

خبرگزاری فارس: رئیس پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: بودجه تحقیقات در کشور کم است به همین دلیل تحقیقات باید کاربردی باشد و نیازها را برطرف کند.

بودجه تحقیقات در کشور کم است/ رسانه‌ها قدرت شکوفاکردن تحقیقات علمی را دارند

فریدون عزیزی در حاشیه دوازدهمین کنگره تغذیه گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار کرد: بودجه تحقیقات و اعتبارات در کشور ما کم است و تاکنون چندین برنامه پنج ساله تحقیقاتی انجام شده است که در اجرای این برنامه‎ها دغدغه ما این بوده است که سهم تحقیقات را از سهم تولید ناخالص ملی خود تهیه کرده و به دو و نیم تا سه درصد برسانیم.

وی افزود: تاکنون بودجه تحقیقات در کشور ما به دو و نیم دهم درصد یا سه دهم درصد نیز نرسیده است در صورتی که استاندار بودجه تحقیقات باید هفت دهم درصد باشد و در بعضی از کشورهای دنیا به پنج الی شش دهم درصد رسیده است.

رئیس پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه گفت: تحقیقات باید کاربردی باشد و نیازها را برطرف کند چرا که تحقیقات مقطعی و موضعی در کتابخانه‎ها موجود است و اهمیت کاربردی ندارد.

وی با اشاره به اینکه رؤسای دانشکده‎ها و مراکز تحقیقاتی باید برنامه‎های خود را برای زمان طولانی تنظیم کنند، تاکید کرد: افزایش تعداد مقالات زمانی می‎تواند کیفی شود که اعتبار کافی وجود داشته باشد، زیرا وسایل تحقیقاتی گران‌قیمت است و نیاز به بودجه دارد.

عزیزی در پاسخ به این پرسش که تا 10 سال آینده پیشرفت تحقیقات در کشور چگونه است، گفت: آن چیزی که در تحقیقات موتور اصلی به شمار می‎آید، نیروی انسانی است که به اندازه کافی موجود است و در دهه 60 و 70 نظام جمهوری اسلامی ایران در زمینه آموزش تا حدی پیشرفت کرده که نه تنها در دانشگاه‎های دولتی بلکه در دانشگاه‎های غیر دولتی موفق به تربیت نیروی انسانی شده است.

وی در پایان اظهار کرد: رسانه‌ها محور اصلی توسعه هر کاری هستند و به نظر من باید بیشتر از قبل مسائل تحقیقاتی را در جامعه شکوفا کنند، زیرا برای عامه مردم آنچه قابل لمس است اهمیت دارد و تنها جایی که توانای شکوفا‌کردن و معرفی تحقیقات علمی را دارد، رسانه‌ها هستند.

انتهای پیام/ع/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول