اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارشی از مسمومیت افراد با گاز CO

شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی مرگ خاموش را جدی بگیرند

خبرگزاری فارس: با شروع فصل سرما، قاتل پنهان در یاسوج و دیگر مناطق سردسیری کهگیلویه و بویراحمد دست به کار شده تا با فرصت‌طلبی از بی‌احتیاطی شهروندان، جان عزیز آنها را بگیرد و آمار کشته‌های زمستان 91 این استان را به ثبت برساند.

شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی مرگ خاموش را جدی بگیرند

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، گازگرفتگی و مرگ ناشی از گاز مونواکسید کربن از مهم‌ترین عوامل مرگ و میر به ویژه در فصول سرد است که سالانه افراد زیادی را به کام مرگ می‌کشاند و افراد زیادی نیز در این وادی با ثبت خاطراتی تلخ و شیرین از سوی مأمورین امدادی یا افراد عادی از مرگ جان سالم به در می‌برند.

نجات خانواده گردشگر اصفهانی از مرگ حتمی در سال قبل از سوی مرکز فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج نمونه‌ای از حوادث گازگرفتگی در استان کهگیلویه و بویراحمد است که با شروع فصل آبان رفته رفته شاهد افزایش آمار آن هستیم.

اگرچه ضیاء رسولی رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد آمار دقیق گازگرفتگی‌های شش ماه اول سال را در این استان اعلام نکرد ولی این را تایید کرد که در همین مدت اندک شروع فصل سرما در نقاط سردسیری مواردی از گازگرفتگی شهروندان ثبت شده و این قاتل دست به کار شده است.

آنگونه که می‌توان با گذری کوتاه در بیمارستان‌های شهر یاسوج به آن رسید، گاز کشنده CO یا همان مونواکسید کربن در یاسوج، شروع به قربانی گرفتن از طعمه‌های خود کرده است، طعمه‌هایی که یا به توصیه‌های ایمنی توجهی ندارند و یا از قدرت و بی‌رحمی این گاز خانگی بی‌اطلاع هستند.

توجه به نکات ایمنی در خرید و نصب وسایل گازسوز از یک سو و استاندارد بودن وسایل گرمایشی موجود در بازار از سوی دیگر تا حد زیادی می‌تواند در کاهش یا افزایش آمار مرگ و میر ناشی از گازگرفتگی مؤثر باشد.

ضیاء رسولی در این خصوص می‌گوید: گاز مونو اکسید کربن بدون اینکه فرد احساس خطر کند، وی را به خواب می‌برد و به تدریج امکان تنفس آن را با کاهش اکسیژن محیط کم می‌کند تا اینکه یا دست یاری‌گری برسد و یا هم اینکه فرد را به کام مرگ بکشاند.

* گاز CO شروع به قربانی گرفتن کرده است

رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد به شهروندان هم‌استانی خود هشدار می‌دهد که این مرگ خاموش را جدی بگیرند زیرا حادثه هیچگاه خبر نمی‌کند و بدون شک هیچ شهروندی هنگامی که سر بر بالین خواب می‌گذارد، این را نمی‌داند که گاز بی‌رحم مونو اکسید کربن در انتظارش هست و مرگ خاموش را برایش به ارمغان می‌‌آورد.

بررسی‌های ما از آمار گازگرفتگی و مسمومیت با مونو اکسید کربن در استان کهگیلویه و بویراحمد نشان می‌دهد که این حوادث تا حد زیادی به بی‌احتیاطی شهروندان و تا حدی هم به غیراستاندارد بودن بخاری‌ها و وسایل گرمایشی عمدتا گازسوز دیگر و همچنین کیفیت گاز شهری برمی‌گردد.

گاز CO کاملا بی‌رنگ و بی‌بو است و حدود چهار ساعت زمان نیاز دارد تا به طور کامل در همه نقاط بدن و خون جاری شود و قدرت اکسیژن‌رسانی به سلول‌های بدن را از خون بگیرد که همین عامل موجب می‌شود که زمان طولانی شب و هنگامی که ما خواب هستیم، این قاتل خاموش و پنهان فرصت کافی را برای گرفتن جان ما پیدا کند ولی نباید این نکته مهم را فراموش کنیم که این فرصت را ما با دست خود به این قاتل می‌دهیم.

در استان کهگیلویه و بویراحمد و در زمستان سال گذشته بیش از 24 مورد زنگ مرکز 115 یاسوج به صدا درآمد تا مأموران امدادی این مرکز برای نجات جان فرد گاز گرفته اعزام شوند، البته این آمار در حالی است که در موارد بسیار زیادی افرادی که در معرض این گاز کشنده در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفتند با خوش‌شانسی قبل از رسیدن به مرحله گازگرفتگی شدید و مسدود شدن کامل سیستم تنفسی، نجات پیدا کردند و یا به صورت سرپایی درمان شدند.

مسدود بودن مسیر دودکش بخاری‌ها و بی‌احتیاطی شهروندان و توجه نکردن آنها به هشدارها و توصیه‌های مسئولان و رسانه‌ها از دلایل مهم نشت گاز مونو اکسید کربن به محیط خانه است، به طوری که گاز ناشی از سوختن ناقص با مسدود بودن دریچه خروجی به درون خانه برمی‌گردد و با مصرف همه اکسیژن‌های اتاق، هوا را آکنده از گاز CO می‌کند.

رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد توجه مردم به توصیه‌های ایمنی را جدی خواند و گفت: وقتی جان یک یا چند انسان در میان باشد و این خطر بزرگ از سوی مردم درک شود، بدون شک نگاه انداختن به مسیر دودکش و مسیر خروجی گاز مونواکسید کربن در بخاری‌ها، کار سخت و دشواری نیست و کمتر از پنج دقیقه زمان نیاز دارد ولی مهم این است که شهروندان وحشی‌گری این قاتل پنهان و خطرناک را درک کنند.

وی می‌گوید: در هر ساختمانی باید روزنه‌ای کوچک برای تهویه هوا وجود داشته باشد تا نشت گاز مونواکسید کربن در محیط موجب قتل نشود و احتمال نجات جان فرد بیشتر شود.

* کودکان خود را با تلفن 115 آشنا کنیم

حال در این وادی باید علاوه بر افزایش آگاهی‌های مردم برای تنگ کردن میدان و عرصه جولان گاز مرگ‌بار مونواکسید کربن لازم است راه‌های برخورد با فرد مصدوم نیز در جامعه آموزش داده شوند.

به نظر می‌رسد قبل از هر چیز شهروندان ما باید بدانند که در قدم اول و در مواجهه با فردی که دچار گازگرفتگی شده، فرد مصدوم را به هوای آزاد منتقل کنند، دکمه‌های پیراهن وی را باز کرده و بدون فوت وقت با شماره 115 تماس بگیرند.

آشنایی با روش‌های احیای قلبی و تنفس مصنوعی نیز در فاصله‌ای که مأموران امدادی بخواهند به محل برسند نیز کمک فراوانی به نجات فرد مصدوم از مرگ خواهد کرد.

به هر حال با شروع سرما به ویژه در نقاط سردسیری این استان رفته رفته آمار گازگرفتگی‌ها هم افزایش می‌یابد که لازم است مردم و مسئولان بیش از گذشته نسبت به جدی بودن خطر مسمومیت با گاز مونواکسید کربن یا همان CO حساسیت نشان دهند.

باید بیش از هر چیز شماره 115 مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی را بر سر زبان‌ها بیاندازیم و آن را به کودکان خود هم یاد دهیم زیرا شاید یک تماس با نجات جان یک انسان برابری کند.

امیدواریم در همین خبرگزاری خبر زمستان بدون حادثه مرگبار را در استان کهگیلویه و بویراحمد مخابره کنیم.

--------------------------

یادداشت از: کریم بنام

--------------------------

انتهای پیام/آ/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول