اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

در کنفرانس خبری مشترک با حامد کرزی

سینگ: افغانستان را در مبارزه با تروریسم یاری می‌کنیم

خبرگزاری فارس: نخست وزیر هند در یک نشست خبری مشترک با حامد کرزی با تأکید بر ادامه همکاری هند با افغانستان، بیان داشت که افغانستان را در مبارزه با تروریسم یاری می‌کنیم.

سینگ: افغانستان را در مبارزه با تروریسم یاری می‌کنیم

به گزارش فارس، مان‌موهان‌سینگ روز دوشنبه در یک نشست خبری مشترک با حامد کرزی در «دهلی‌نو»، بیان داشت: افغانستان با وجود چالش‌ها توانسته است طی 10 سال گذشته پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای داشته باشد.

بر اساس بیانیه دفتر ریاست جمهوری افغانستان، نخست وزیر در سخنان خود اظهار داشت که با رئیس جمهور افغانستان در خصوص افغانستانی با ثبات، قوی، متحد، مستقل و خوشبخت تبادل نظر کرده است.

وی تصریح کرد که در مورد پیشرفت‌ها به منظور اجرایی شدن همکاری‌های استراتژیک کابل- دهلی‌نو و تعمیق روابط در چارچوب این سند با حامد کرزی گفت‌وگو کرد.

نخست وزیر هند افزود: من و رئیس جمهور افغانستان توافق کردیم تا همکاری‌ها میان 2 کشور را که بیشتر در بخش کشاورزی، تجارت کوچک، معادن و زیربناها است، گسترش دهیم.

سینگ بیان داشت: در این دیدار بر ضرورت توسعه همکاری‌های استراتژیک گفت‌وگو کردیم که این امر باعث همکاری‌های بیشتر بین کابل و دهلی‌نو خواهد شد.

وی با اشاره به امضای چهار یادداشت‌تفاهم بین مقامات افغان و هندی خاطر نشان کرد: ما با امضای این یادداشت‌ها مرحله سوم پروژه‌ سرمایه‌گذاری‌های کوچک را به منظور رسیدگی به نیازهای اجتماعی- اقتصادی مردم افغانستان آغاز کردیم.

نخست وزیر هند با تأکید بر ادامه همکاری‌های دهلی‌نو با کابل، بیان داشت: به رئیس جمهور افغانستان گفتم که حمایت دوامدار بین‌المللی و همکاری در تمام عرصه‌ها به خصوص مبارزه با تروریسم که از همسایگی افغانستان بر خاسته است، افغانستان را کمک خواهد کرد که بر مشکلات پیروز شود.

وی تصریح کرد: هند از ملت‌سازی در افغانستان به ویژه حکومت‌داری، امنیت و توسعه و همچنین از تلاش‌ها به منظور رسیدن به صلح دائمی با حفظ دستاوردهای 10 سال گذشته از جمله حقوق بشر، حمایت می‌کند.

سینگ گفت که هند در کنار مردم افغانستان باقی مانده و در عین حال مطمئن است که سفر رئیس جمهور افغانستان به هند، روابط 2 کشور را تقویت خواهد کرد.

همچنین در این نشست خبری، حامد کرزی ضمن تشکر از کمک‌های هند به افغانستان، هند را دوست تاریخی و دیرینه مردم افغانستان عنوان کرد.

رئیس جمهور افغانستان گفت که هدف سفرش به هند دیدار با مقامات هندی و دعوت از سرمایه‌گذاران هندی برای سرمایه‌گذاری در افغانستان است.

وی افزود که فرصت‌های سرمایه‌گذاری در افغانستان بهتر شده است و مردم این کشور به آینده خود بیشتر اطمینان پیدا کرده‌اند.

حامد کرزی ضمن این که از امضای چهار یادداشت‌تفاهم بین افغانستان و هند استقبال کرد، از سرمایه‌گذاران هندی خواست تا در افغانستان بیشتر سرمایه گذاری کنند.

رئیس جمهور افغانستان با اشاره به همکاری‌های هند در عرصه‌های مختلف با افغانستان، خاطرنشان کرد که افغانستان و هند سرنوشت مشترکی دارند، سرنوشتی که جوانان منطقه برای خوشبختی، صلح و ثبات در انتظارش هستند.

رئیس جمهور افغانستان و هیئت همراهش روز دوشنبه در مقر ریاست جمهوری هند مورد استقبال رسمی رئیس جمهور و نخست هند قرار گرفت.

سپس حامد کرزی و جمعی از مقامات افغان به محل یادبود «مهاتماگاندی» رفته و دسته گل گذاشتند.

همچنین رئیس جمهور افغانستان روز دوشنبه با «سونیا گاندی» رهبر «ائتلاف حاکم»، سلمان خورشید وزیر امور خارجه و «سوشما سوارج» رهبر حزب مخالف در پارلمان هند دیدار کرد.

حامد کرزی شب گذشته در مراسم یاد بود «مولانا ابوالکلام آزاد» که توسط «انجمن روابط فرهنگی» هند برگزار شده بود، سخنرانی کرد.

حامد کرزی در این مراسم که تحت عنوان «مولانا برای عصر ما» برگزار شده بود، در باره ابعاد شخصیتی مولانا ابوالکلام آزاد صحبت کرد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول