اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس انجمن صنفی دامداران صنعتی گیلان:

گیلان بالاترین جمعیت دامی بومی کشور را دارد

خبرگزاری فارس: رئیس انجمن صنفی دامداران صنعتی گیلان گفت: گیلان دارای بالاترین جمعیت دامی بومی کشور است.

گیلان بالاترین جمعیت دامی بومی کشور را دارد

حسین متقی‌طلب امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به توانایی تولید شیر خام در گیلان اظهار کرد: منابع تولید شیر خام در گیلان به دو صورت تولید شیر در دامداری‌های سنتی و صنعتی است.

وی با بیان اینکه تولید شیر خام در دامداری‌های سنتی از طریق پرورش آزاد دام‌های بومی سطح استان امکان‌پذیر است، افزود: گیلان دارای بالاترین جمعیت دام بومی کشور است.

این مسئول تولید شیر در دامداری‌های صنعتی را جزو بخش دیگری از منابع تولید شیر در گیلان خواند و گفت: مهم‌ترین تفاوت تولید شیر در این دو بخش وجود عوامل موثر در فرایندهای بهداشتی تولید شیر است زیرا تمام صنایع تبدیلی برای تولید لبنیات مشتاق به تهیه و خرید شیر با کیفیت هستند که می‌تواند بر کیفیت نهایی محصول تولید شده تاثیرگذار باشد.

وی نحوه شیردوشی و چگونگی حمل و نقل شیر خام از دامداری تا درب کارخانه را از مهم‌ترین شاخصه‌های تاثیرگذار بر کیفیت شیر خام عنوان کرد و یادآور شد: از آنجا که شیر یک مایع مغذی و مناسب برای رشد و نمو میکروب‌هاست بنابراین اگر شیردوشی و حمل و نقل آن، طبق شرایط استاندارد و بهداشت صورت نگیرد این امر موجب افزایش میزان میکروب در شیر خام شده و صنایع تبدیلی را نیز با مشکل مواجه می‌کند.

متقی‌طلب با بیان اینکه طبق آخرین آمار سازمان جهاد کشاورزی گیلان، تعداد 160 دامداری صنعتی در استان وجود دارد، اذعان کرد: از این تعداد تنها 20 واحد صنعتی فعال بوده و بقیه غیر فعال هستند.

وی نحوه نگهداری قیمت‌ها در چرخه تولید شیر خام  را نیازمند رعایت شرایط ویژه دانست و اظهار کرد: قیمت تمام شده شیر خام در واحدهای صنعتی که سرمایه در گردش مضاعفی را می‌طلبد بیشتر از قیمت تمام شده همان میزان شیر خام تولیدی در واحدهای سنتی است.

رئیس انجمن صنفی دامداران صنعتی گیلان خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های دامی و افزایش قیمت‌های حامل‌های انرژی در واحدهای دامداری که در گیلان با ضریب بالاتری به دلیل نبود کشت علوفه در استان محاسبه می‌شود و طبق آخرین برآورد قیمت شیر خام از طرف انجمن صنفی دامداران صنعتی استان، قیمت تمام شده شیر خام تولیدی هر کیلو یک هزار و 300 تومان در نظر گرفته شده است.

وی هزینه بالای حمل و نقل شیر خام را بر قیمت تمام شده آن تاثیر گذار دانست و ادامه داد: در قیمت تمام شده هر کیلو شیر خام عوامل دیگری مانند میزان درصد چربی، درصد پروتئین و بار میکروبی شیر نیز تاثیرگذار هستند که بر قیمت‌های نهایی محصولات تولیدی در صنایع تبدیلی نیز موثرند.

متقی‌طلب اضافه کرد: طبق تفاهم‌نامه‌های انجام شده با سازمان‌های مربوطه، قیمت تمام شده هر کیلو شیر خام در گیلان بین 760 تا 930 تومان تعیین شده که همچنان خسارت‌های غیر قابل جبرانی را بر پیکره صنعتی دامداری گیلان وارد کرده است.

وی کاهش روزافزون جمعیت دام اصیل در گیلان و کاهش جذب سرمایه‌گذاران در این صنعت را از جمله خسارت‌های جبران‌ناپذیر در این راستا خواند و ابراز کرد: تامین شیر خام با کیفیت از اصلی‌ترین دغدغه‌های مدیران صنایع تبدیلی در استان است که آنها را مجبور به واردات شیر از دیگر استان‌های همجوار به گیلان کرده است.

به گفته عضو رسمی شورای نظام دامپزشکی گیلان، حذف شیر و فرآورده‌های لبنی از سبد خانوار به هر دلیلی هیچ جایگزینی ندارد و این امر نیازمند توجه جدی مسئولان به جایگاه دامپروری در گیلان است.

وی جذب سرمایه‌گذاران و حفظ آنها با استفاده از اهرم‌های تشویقی را موجب توسعه این صنعت در گیلان دانست و ابراز کرد: دامداران سنتی هنگام تحویل شیر خام تولیدی خود به صنایع تبدیلی باید موازین بهداشتی را به طور کامل رعایت کنند زیرا در مقابل دامداران صنعتی به دلیل در اختیار داشتن تجهیزات سخت‌افزاری مانند خودروهای حمل و نقل و تانکرهای استیل دو جداره به صورت مستقیم محصولات خود را به کارخانه‌های تبدیلی تحویل می‌دهند و مدیران صنایع تبدیلی نیز به دلیل کیفیت شیرهای تولیدی در دامداری‌های صنعتی از خرید آنها استقبال می‌کنند.

متقی‌طلب متذکر شد: مدیران صنایع تبدیلی در صورت خرید شیر خام از دامداران سنتی با کیفیت پایین‌تر ناچار به افزودن برخی از افزودنی‌های مجاز به شیر برای رساندن آن به استانداردهای لازم می‌شوند که این امر در نهایت مصرف‌کنندگان را از مصرف یک فرآورده سالم و طبیعی دور می‌کند.

ا‌نتهای پیام/و/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول