اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده مردم کرمانشاه در خانه ملت:

خط لوله اتیلن غرب کشور آبان ماه به بهره‌برداری می‌رسد

خبرگزاری فارس: نماینده مردم کرمانشاه در خانه ملت گفت: وزیر نفت قول داد که خط لوله اتیلن غرب کشور آبان ماه به بهره‌برداری برسد.

خط لوله اتیلن غرب کشور آبان ماه به بهره‌برداری می‌رسد

سید‌سعید حیدری‌طیب امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمانشاه اظهار کرد: خط لوله اتیلن غرب کشور از سال 84 مصوب شده که از عسلویه به سمت استان‌های غرب کشور ایلام، کهکیلویه‌وبویر‌احمد، لرستان، کرمانشاه، آذربایجان‌غربی، آذربایجان‌شرقی بیاید.

حیدری‌طیب ادامه داد: اتیلن از کلیدی‌ترین مواد اولیه صنعت پتروشیمی بوده و زنجیره ارزش افزوده آن دارای کاربردها و مصارف فراوانی است، راه‌اندازی خط لوله پلی‌اتیلن اهمیت فراوانی دارد چراکه سایر مواد ارزشمند مشتق از اتیلن هستند که در نهایت به الیاف مصنوعی، حلال‌ها، پاک‌کننده‌ها و ... تبدیل می‌شود.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به قول وزیر نفت که خط لوله اتیلن غرب کشور آبان ماه به بهره‌برداری می‌رسد، افزود: خط لوله اتیلن‌ غرب با هدف توسعه صنعت ارزش‌آفرین و اشتغال‌زایی در مناطق کمتر توسعه یافته غرب کشور و انتقال ماده اولیه اتیلن تولیدی در منطقه عسلویه به استان‌های ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، لرستان، کردستان، همدان، آذربایجان‌غربی و شرقی‌ طراحی و اجرایی شده است.

وی تصریح کرد: توسعه متوازن و عدالت‌محور کشور، تمرکززدایی صنایع پتروشیمی در مناطق جنوبی و ایجاد بازارهای صادراتی در غرب کشور در کنار اشتغال‌زایی در مناطق پرجمعیت کشور در طراحی و اجرای خط اتیلن غرب در نظر گرفته شد.

حیدری‌طیب اظهار کرد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی به‌عنوان متولی صنعت پتروشیمی کشور پس از تکمیل مطالعات فنی و اقتصادی این طرح به‌عنوان یک طرح راهبردی و در خدمت مصالح ملی کشور کار طراحی این خط لوله را آغاز کرد.

وی افزود: طول کل مسیر در طراحی اولیه هزار و 650 کیلومتر بود که پس از تغییراتی به 2 هزار و 250 کیلومتر و در آخرین بازنگری به 2 هزار و 450 کیلومتر رسید.

حیدری‌طیب ادامه داد: در این خط لوله 8 ایستگاه تقویت فشار اتیلن با مجموع توان 50 مگاوات در نظر گرفته شده است، طبق آخرین تغییرات بودجه کل پروژه شامل 156 میلیون دلار سرمایه‌گذاری ارزی،شش هزار و  625 میلیارد ریال از محل منابع عمومی و  چهار هزار و 518 میلیارد ریال از محل سایر منابع در مجموع معادل دوازده هزار و 582 میلیارد ریال است که این خط لوله در قطعات مختلف خود از 24 اینچ تا 10 اینچ در قطع آخر بین میاندوآب تا تبریز قطر دارد.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس گفت: خط لوله اتیلن غرب در طول مسیر خود دارای 16 ایستگاه اندازه‌گیری، 14 ایستگاه تنظیم فشار، 23 ایستگاه فرستنده و گیرنده توپک، 95 ایستگاه شیرهای مهارکننده و 105 ایستگاه حفاظت کاتدی است که در دنیا بی‌نظیر است.

حیدری‌طیب تصریح کرد: این طرح با طراحی، اجرا و تامین قطعات داخلی به بهره‌برداری خواهد رسید و حداقل خرید خارجی در آن انجام شده است.

نماینده مردم کرمانشاه در خانه ملت در پایان گفت: طراحی مفهومی خط لوله را شرکت ایرانی نارگان با همکاری تکنیپ انجام داده است و هم‌اکنون قطعات 1 تا 7 از عسلویه تا بیستون به طول هزار و 25 کیلومتر راه‌اندازی می‌شود که خوراک مجتمع‌های پتروشیمی اروند، ایلام و پلیمر کرمانشاه را فراهم کرده و نقش کلیدی در تکمیل زنجیره ارزش افزوده محصولات پتروشیمی دارد.

انتهای پیام/2700/ب/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول