اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در سال‌جاری رخ داد

وقوع 8 زلزله در سیستان‌وبلوچستان / هیچ‌ یک از زلزله‌ها خسارتی در پی نداشت

خبرگزاری فارس: سرپرست اداره‌کل مدیریت بحران استانداری سیستان‌وبلوچستان گفت: در سال‌جاری هشت زلزله در شهرستان‌های مختلف سیستان‌وبلوچستان به وقوع پیوسته که بزرگ‌ترین آن زلزله بزمان ایرانشهر در مهرماه است.

وقوع 8 زلزله در سیستان‌وبلوچستان / هیچ‌ یک از زلزله‌ها خسارتی در پی نداشت

غلامرضا اربابی امروز در گفت‌‌وگو با خبرنگار فارس در زاهدان اظهار داشت: بزرگ‌ترین زلزله‌ای که امسال در سیستان‌وبلوچستان رخ‌ داده است، به بزرگی 4.7 دهم ریشتر و مربوط به بخش بزمان شهرستان ایرانشهر است.

وی افزود: هیچ‌کدام از زلزله‌های سال‌جاری در سیستان‌وبلوچستان تاکنون خسارت جانی در پی نداشته است.

وجود 6 گسل زلزله در سیستان‌وبلوچستان

اربابی در زمینه لزره‌خیزی سیستان‌وبلوچستان اضافه کرد: براساس تقسیم بندی‌های انجام شده، بخش‌‌های شمالی استان سیستان‌وبلوچستان در محدوده ایران مرکزی قرار گرفته و از خصوصیات لرزه‌ای آن برخوردار است و بخش‌های جنوبی استان در زون مکران قرار می‌گیرد که موقعیت خاص خود را دارد.

سرپرست اداره‌کل مدیریت بحران سیستان‌وبلوچستان بیان کرد: زلزله‌های مکران در تراکم کمتری نسبت به بقیه نقاط ایران به‌ویژه زاگرس برخوردار است و معمولاً زلزله‌هایی با شدت بالا کمتر در آن اتفاق افتاده است.

وی افزود: زلزله‌های شمال استان که در زون ساختمانی نهبندان – خاش قرار می‌گیرند عمدتاً نتیجه فعالیت گسل‌های مهمی هستند که معمولاً حواشی این زون را در بر گرفته است.

اربابی اضافه کرد: این گسل‌های مهم عبارتند از گسل نهبندان که شامل گسل نه غربی – نه شرقی – نصرت‌آباد - کهورک و امتداد آن گسل زابلی و نیز گسل زاهدان هستند.

وی طول گسل نهبندان را 200 کیلومتر و در مورد گسل نصرت‌آباد نیز تصریح کرد: این گسل که به نظر می‌رسد ادامه گسل نه مرکزی باشد دارای راستای شمال غرب – جنوب شرق و شیب به سمت شمال شرق است.

وی افزود: سازوکار گسل نصرت‌آباد راستا لغز راستگرد با مؤلفه معکوس است، این گسل از فاصله 90 کیلومتری شهر زاهدان و پنج کیلومتری ایستگاه نصرت‌آباد عبور می‌‌کند.

وی گفت: با توجه به موارد فوق و با توجه به کواترنر بودن گسل، گسل نصرت‌آباد جزو گسل‌های فعال منطقه محسوب می‌شود.

اربابی به تشریح ویژگی‌های گسل سراوان پرداخت و گفت:  این گسل که حدود 270 کیلومتر آن داخل کشور ایران است، در انتهای جنوب شرقی خود با راستای تقریباً شرقی – غربی وارد خاک پاکستان می‌شود.

سرپرست اداره کل مدیریت بحران استان سیستان‌وبلوچستان ادامه داد:  گسل سراوان یک راندگی با شیب 45 درجه است، در امتداد گسل سراوان چشمه‌های متعددی دیده می‌شوند که می‌تواند در اثر عملکرد این گسل ایجاد شده باشد.

وی گفت: گسل سراوان که در فاصله 90 کیلومتری جنوب شرق شهر زاهدان قرار دارد، مسبب زمین‌لرزه‌های دستگاهی با بزرگای بین 5/4 الی 5/6 بوده است، بنابراین علاوه بر این که یک گسل کواترنر است، جزء گسل‌های لرزه‌زا نیز محسوب می‌شود.

اربابی در زمینه گسل زاهدان نیز بیان کرد: گسل زاهدان که یک گسل راستالغز راستگرد با مؤلفه معکوس است از فاصله کمتر از 10 کیلومتری جنوب شرق شهر زاهدان آغاز می‌شود و درجهت شمال – شمال غرب تداوم می‌یابد.

وی ادامه داد:  این گسل در مسیر خود به سمت شمال غرب علاوه بر کنترل ساختاری دره رودخانه لار (در جنوب شرق زاهدان)، خود نیز توسط یک گسل امتداد لغز راستگرد دچار جابه‌جایی و تغیر مکان حدود یک کیلومتر به سمت شمال شده است.

سرپرست اداره کل مدیریت بحران استان سیستان‌وبلوچستان  گسل ساحلی مکران را از دیگر گسل‌های مهم استان برشمرد و گفت:  این گسل یک گسل احتمالی است که گسل‌های عادی و پادگانه‌های دریایی ساحلی در طول دریای عمان را نشانه‌ای بر وجود و عملکرد این گسل بنیادی در درازای ساحل مکران می‌دانند.

وی ادامه داد: طول این گسل در استان ما حدود 300 کیلومتر و روند آن تقریبا شرقی-غربی است که از کنار شهر چابهار می‌گذرد.

وی با اشاره به گسل قصرقند نیز گفت: این گسل معکوس با طول تقریبی 200 کیلومتر از مهم‌ترین چشمه‌های لرزه‌زای منطقه است و به سمت شمال شیب دارد،  از این گسل انشعابات مختلفی دیده می‌شود که گسل بونگده، گز و کهورکان از آن هستند.

اربابی بیان کرد: گسل قصرقند در قسمت مرکزی خط اثرش توسط یک سری از گسل‌های عرضی چپ‌گرد با روند شمال شرقی جا به جا می‌شودکه هر کدام از این گسل‌های عرضی تمایل دارند گسل قصرقند را کمی به سمت شمال جابه‌جا کنند. طول تقریبی این گسل حدود 180 کیلومتر است.

انتهای پیام/ب10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول