اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کل کتابخانه‌های خوزستان خبر داد

برپایی ایستگاه اهدای کتاب در مصلای مهدیه اهواز

خبرگزاری فارس: مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان از استقرار و برپایی ایستگاه اهدای کتاب در مصلی مهدیه اهواز در طول هفته کتاب خبر داد.

برپایی ایستگاه اهدای کتاب در مصلای مهدیه اهواز

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، لفته منصوری ظهر امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نمازجمعه در آستانه گرامیداشت بیستمین دوره کتاب جمهوری اسلامی ایران، در سخنانی اظهار داشت: شهروندان می‌توانند کتاب‌های خوانده شده و بدون استفاده در منزل را به ایستگاه اهدای کتاب که در هفته آینده در مصلی مهدیه مستقر می‌شود، اهدا کنند.

وی افزود: علاوه بر آن، امکان اهدای کتاب از سوی شهروندان در کتابخانه مرکزی خوزستان واقع در جاده ساحلی کیانپارس، در تمام طول سال فراهم است.

منصوری با اشاره به اهمیت کتاب در دین مبین اسلام، تصریح کرد: در قرآن کتاب آسمانی، 250 بار کلمه کتاب و 25 بار کلمه اقراء آورده شده که حاکی از اهمیت خواندن، مطالعه و تدبر است.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان با بیان مطالبی در خصوص تاریخ اسلام و اهمیت مطالعه و کتابخانه‌ها در دوران‌های مختلف مسلمانان، خاطرنشان کرد: مسلمانان در واقع مؤسسان واقعی کتابخانه‌های عظیم عمومی در عالم بوده‌اند و نیکوکارانشان در تاسیس و وقف کتابخانه‌های عام المنفعه مکرر از یکدیگر سبقت می‌گرفتند.

وی گفت: شیخ آقا بزرگ تهرانی فهرستی برای تالیفات شیعه با نام «الذریعه» نوشت که یک دائرة المعارف بزرگ و کتاب‌شناسی توصیفی شیعه است که در دوره 29 جلدی الذریعه، کتب علمای تشیع به 555 هزار عنوان می‌رسد و البته در سال‌های اخیر به ویژه بعد از انقلاب اسلامی عناوین کتب شیعه چندین برابر شده که مایه مباهات و افتخار جهان اسلام است.

منصوری همچنین به بخشی از فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت کتاب و کتابخوانی اشاره کرد و و به نقل از ایشان گفت: اسلام به کتاب خواندن و نوشتن بسیار اهمیت می‌دهد، اگر هر منصفی به بیانات نبی مکرم اسلام و ائمه (ع) نگاه کند و ببیند که این‌ها در چه زمانی به کتاب و کتابخوانی دعوت می‌کردند همه افسانه‌ها از ذهنش شسته خواهد شد و خواهد فهمید که دشمنان اسلام جز این نداشتند که افسانه‌های کتاب سوزی و کتاب ستیزی را بر سر زبان‌ها بیندازند، چون اسلام پرچمدار کتابخوانی است.

*گزارشی از وضعیت کتابخانه‌های خوزستان

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان در ادامه به ارائه گزارشی مختصر از وضعیت حوزه تحت مدیریت خود پرداخت و گفت: در حال حاضر 163 باب کتابخانه با زیربنای 80 هزار و 419 مترمربع در استان فعال است و به عبارتی سرانه دسترسی به فضای کتابخانه‌ای 1.75 سانتی‌متر به ازای هر 100نفر جمعیت است.

منصوری خاطرنشان کرد: طبق سند چشم انداز کتابخانه‌ها برای ایران در افق سال 1404 تا پایان امسال باید به سرانه 2.26 مترمربع به ازای هر 100 نفر برسیم که بدین ترتیب، به 23 هزار و 410 مترمربع فضای کتابخانه‌ای تا پایان سال جاری نیازمندیم.

به گفته وی، خوزستان از نظر سرانه دسترسی به فضای کتابخانه‌ای بعد از استان‌های اصفهان و آذربایجان شرقی در رتبه سوم قرار دارد.

این مقام مسئول در اداره کتابخانه‌های عمومی خوزستان تعداد اعضای کتابخانه‌ها را بر اساس آخرین آمار امسال 177 هزار و 300 نفر ذکر کرد که برای رسیدن به سرانه مطلوب در شاخص عضویت، باید تا پایان امسال برای عضویت 96 هزار و 300 نفر دیگر تلاش کرد.

به گفته منصوری، هم اکنون در کتابخانه‌های خوزستان یک میلیون و 723 هزار و 500 جلد کتاب در موضوعات مختلف موجود است که براساس برنامه ریزی انجام شده تا پایان امسال باید 995 هزار جلد کتاب به این رقم اضافه شود تا سرانه 59 جلد کتاب به ازای هر 100 نفر خوزستان محقق گردد.

وی آمادگی اداره کتابخانه‌های عمومی خوزستان را برای تبدیل فضاهای آزاد و بدون استفاده عمومی، خصوصی، ادارات و دستگاه‌ها و مساجد به کتابخانه عمومی اعلام کرد و گفت: بدون اینکه قصد تصرف یا مالکیت در مکان مورد نظر را داشته باشیم، می‌توانیم در چارچوب یک قرارداد مشخص فعالیت کتابخانه‌ای را در محل مورد نظر راه اندازی کرده و توسعه دهیم.

انتهای پیام/ح10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول