اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گلپایگان

کنگره بزرگداشت حضرت آیت‌الله العظمی گلپایگانی(ره) برگزار شد

خبرگزاری فارس: با حضور آیات عظام و مسئولان کشوری کنگره بزرگداشت حضرت آیت‌الله العظمی گلپایگانی(ره) در گلپایگان برگزار شد.

کنگره بزرگداشت حضرت آیت‌الله العظمی گلپایگانی(ره) برگزار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از گلپایگان، کنگره بزرگداشت حضرت آیت‌الله العظمی گلپایگانی(ره) طی روزهای 18 در شهر مقدس قم و امروز 19 آبانماه در شهرستان گلپایگان برگزار شد.

در روز گذشته در شهر مقدس قم کنگره بزرگداشت حضرت آیت‌الله العظمی گلپایگانی(ره) با سخنرانی آیت‌الله محمدی گلپایگانی رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب، حجت‌الاسلام سید جواد گلپایگانی فرزند ارشد آن عالم وارسته و آیت‌الله حسینی بوشهری مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور، محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

امروز در دومین روز این کنگره در تالار فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان گلپایگان شخصیت‌ها و مسئولان استانی و کشوری، ائمه جمعه برخی استان‌ها، نمایندگان مجلس، اساتید حوزه، مقلدان، مریدان و علاقمندان به فقه و فقاهت حضور خواهند داشت و آیت‌الله سبحانی و آیت‌الله مقتدایی به ایراد سخنرانی پرداختند.

همچنین برنامه سوم این همایش امروز پس از نماز مغرب و عشا با سخنرانی آیت‌الله سید یوسف طباطبایی، امام جمعه اصفهان در مسجد جامع گوگد ادامه خواهد داشت. 

به گزارش فارس، حضرت آیت‌الله العظمی گلپایگانی(ره) در هشتم ماه ذی‌قعده سال 1316قمری در بخش گوگد گلپایگان پا به عرصه وجود نهاد و از همان دوران کودکی مقدمات علوم و سپس دروس حوزوی را نزد اساتید بزرگ فراگرفت.

ایشان نوجوانی بیش نبود که ادبیات عرب و بخشی از سطوح را نزد آیات محمد تقی گوگدی و آیت الله محمد حسن خوانساری فراگرفت و در سن 19 سالگی به اراک رفت و در مدرسه آقا سید ضیاءالدین به تکمیل سطوح عالیه پرداخت.

حضرت آیت‌الله العظمی گلپایگانی(ره) در سال 1337 قمری شایستگی حضور در درس خارج فقه و اصول حضرت آیت‌الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی را پیدا کرد و تا سال 1340 قمری در آن شهر از آن مرجع بزرگ بهره برد.

حضرت آیت‌الله العظمی گلپایگانی(ره) در سال 1341 قمری در قم از محضر آیات عظام میرزای نائینی و آقا سید ابوالحسن اصفهانی، آیت‌الله بروجردی، آقا ضیاء عراقی و شیخ حسین غروی اصفهانی بهره برد و از آیت‌الله حائری اجازه اجتهاد و از مرحوم حاج شیخ عبای محدث قمی و آقا شیخ محمدرضا اصفهانی اجازه نقل روایت اخذ کرده است.

این عالم والامقام از آغاز ورود به قم در سال 1340 قمری تدریس کتاب‌های رسائل، مکاسب و کفایه اشتغال ورزید و پس از وفات آیت‌الله حائری تدریس خارج فقه و اصول را آغاز کرد و در طول بیش از 70 سال تعلیم دانش اهل بیت، صدها تن از ستارگان آسمان علم را به جامعه اسلامی تحویل دادند.

این مرجع عظیم‌الشان از مهم‌ترین رهبران مبارز و از بزرگ‌ترین استوانه های محکم و استوار نهضت انقلاب اسلامی بودند و در مسیر مبارزه لحظه‌ای سستی نکردند و پس از پیروزی انقلاب اسلامی یکی از حامیان جدی نظام جمهوری اسلامی بود.

حضرت آیت‌الله العظمی گلپایگانی(ره) در مراحل مختلف دفاع مقدس مدافع رزمندگان و اجازه داده بود ثلث سهم مبارک امام زمان (عج) صرف جبهه‌های نور علیه باطل شود و در مواقع حساس تصمیم گیری‌های ملی و همگانی در صحنه حضور داشت و با بیانیه‌ها و مصاحبه‌های که انجام می‌دادند، سبب دلگرمی مسلمان بودند.

ایشان در باب نظریه‌پردازی و اندیشه سیاسی در عصر غیبت قائل به تشکیل حکومت اسلامی بودند و عادلانه‌ترین شیوه فرمانروایی را از آن حکومتی می‌دانستند که در نظام اسلامی تعبیه شده است.

مرحوم حضرت آیت‌الله العظمی گلپایگانی(ره) در عمر پربرکت 98ساله خود موفق به انجام کارهایی شدند که به طور یقین از عهده افراد عادی و غیر الهی خارج است و اگر عنایات الهی و توجهات خاصه حضرت ولی عصر(عج) نبود، هرگز چنین توفیقاتی نصیب ایشان نمی‌شد که می‌توان به زعامت حوزه‌های علمیه، تدریس و تعلیم طلاب، مجمع اسلامی جهانی لندن، احداث خانه عالم، احداث شهرک در قم، خریداری زمین‌های اطراف مسجد امام حسن عسگری(ع)، احداث دار الیتام در لبنان اشاره کرد.

این فقید سعید و وارسته اهل بیت(ع) یکی از مراجع موفق در امر تألیف بوده‌اند و برخی از آثار مستقیم معظم‌له شامل، حاشیه بر العروه الوثقی، توضیح المسائل، آداب و احکام حج، مناسک حج، ولایت فقیه، کتاب الشهادات و ارشاد السائل است.

حضرت آیت‌الله العظمی گلپایگانی(ره) سرانجام پس از عمری تلاش و مجاهدت در راه خدا و تاسیس ده‌ها مدرسه، مسجد، مرکز فرهنگی و علمی در عصر روز 24 جمادی الثانی 1414، مطابق با 18 آذرماه 1372 به لقاء الهی پیوست و در جوار بارگاه حضرت معصومه(ع) به خاک سپرده شد.

انتهای پیام/خ10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول