اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس بنیاد مسکن شهرستان نکا:

مازندران دارای گسل خطرآفرین البرز و خزر است

خبرگزاری فارس: رئیس بنیاد مسکن شهرستان نکا با بیان اینکه ایران جزو چهار کشور پرحادثه جهان است، گفت: مازندران دارای دو گسل خطرآفرین البرز و خزر است که نیاز به طراحی خاص ساخت‌وساز را در مناطق مختلف بیشتر می‌کند.

مازندران دارای گسل خطرآفرین البرز و خزر است

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان نکا، پنجشنبه شب گردهمایی بخشداران روستاهای بخش هزارجریب شهرستان نکا برگزار شد.

رئیس بنیاد مسکن شهرستان نکا در این نشست بیان داشت: خوراک، پوشاک و مسکن از نیازهای اساسی همه جوامع است و اکنون در بحث مسکن به قدری پیشرفت کردیم که مسکن به عنوان یک کالای سودآور و سرمایه‌ای است.

غلامعلی لقمان‌پور گفت: طرح هادی در روستاها در واقع شناسنامه توسعه هر روستا است و نباید طرح هادی تنها به آسفالت معابر و عقب‌نشینی و عریض کردن خیابان‌ها خلاصه شود.

وی افزود: طرح هادی در روستاها برای ساماندهی و استفاده بهینه از فضاهای موجود در روستا و کاربری مختلف و جلوگیری از تخریب زمین‌های کشاورزی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

لقمان‌پور ادامه داد: در طراحی‌های خانه روستایی باید علاوه بر شکل ظاهری و طراحی، مهندسی و مقاومت ساختمان نیز مورد توجه قرار گیرد.

رئیس بنیاد مسکن نکا یادآور شد: روستاهای ما دو دسته‌اند. روستاهای دارای طرح هادی و فاقد طرح هادی که ساخت‌وساز در روستاهای دارای طرح هادی مشخص است، اما روستاهای فاقد طرح هادی باید در ساخت‌وسازها توجه ویژه اعمال شود و کاربری‌های مختلف مورد توجه قرار گیرد.

این مسئول با بیان اینکه ایران جزو چهار کشور پرحادثه جهان است، خاطرنشان کرد: مازندران دارای دو گسل خطرآفرین البرز و خزر است که نیاز به طراحی خاص ساخت‌وساز را در مناطق مختلف بیشتر می‌کند.

لقمان‌پور گفت: باید آمادگی کامل برای مقابله با سوانح مختلف در کشور فراهم شود و در این رابطه اگر هر یک از ما در ساخت‌وسازها و وظایف خود به درستی عمل کنیم از بسیاری از خطرات جلوگیری می‌کنیم.

وی با تاکید بر لزوم سنددار کردن خانه‌های روستایی در سال‌های اخیر اضافه کرد: صدور پروانه در روستاها دارای روند خاص است که گام اول آن استعلام دهیاران است و همچنین زمین نباید زیر 200 متر مربع مساحت داشته باشد مگر برای افراد زیر پوشش بهزیستی و کمیته امداد و زمین‌های محصور که جایی برای راه و اضافه کردن ندارد.

به گفته این مسئول زمین‌هایی قابلیت تفکیک دارند که از زمین‌های درجه یک کشاورزی نباشند و حتی‌الامکان شمالی و جنوبی تفکیک شوند.

سید مهدی میری عضو شورای اداری و بخشدار هزار جریب شهرستان نکا نیز ابراز داشت:  دهیاران به عنوان مقام مسئول و مدیر روستاها از ساخت‌وسازهای غیرمجاز در روستاها و  مشکل‌آفرینی آینده آن جلوگیری کنند.

وی ادامه داد: ساخت‌وسازها نماد فرهنگ هر روستا است و دهیاران باید با شناسایی دقیق فرهنگ روستاها مردم را در ساخت‌وسازها راهنما باشند و از ساخت‌وسازهایی که به فرهنگ و ماهیت روستایی خدشه وارد می‌کند جلوگیری کنند.

میری تصریح کرد: نظارت مسئولان بر ساخت‌وسازهای غیرمجاز در روستاها از جمله اموری است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد و بدانند که ساخت‌وسازهای روستا باید براساس برنامه‌ریزی و نماد تمدن در هر روستا باشد.

این مسئول گفت: تغییر کاربری‌ها باید با هماهنگی دهیاران و براساس ضوابط رعایت شده انجام شود و خودسرانه نسبت به تغییر کاربری در روستا اقدام نشود.

بخشدار هزارجریب نکا با اشاره به ساخت‌وسازهای غیرمجاز و فاقد اصول فنی در روستا انجام هرگونه عملیات عمرانی در روستا را منوط به توقف کامل ساخت‌وسازهای غیرمجاز دانست.

میری در پایان اذعان داشت: تمام روستاییان تا قبل از اجرای هرگونه اقدامی در محدود روستایی باید مجوز لازم را از دهیاری و بخشداری اخذ کنند.

انتهای پیام/ن10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول