اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از همایش سالانه سخنرانان برجسته و تاثیر گذار کشور

اهتمام جدی وعاظ به تشریح بیانات رهبری در منابر

خبرگزاری فارس: همایش سالانه سخنرانان برجسته و تاثیرگذار کشور با سخنرانی وعاظ، در مجتمع یاوران مهدی(عج) جمکران برگزار شد که در این همایش بر موضوعاتی که طرح آنها در منابر ضرورت دارد به ویژه پرداختن به سبک زندگی تاکید شد.

اهتمام جدی وعاظ به تشریح بیانات رهبری در منابر

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، همایش سالانه سخنرانان برجسته و تاثیرگذار کشور با حضور معاون اول قوه قضاییه، ائمه جماعات شهرهای مختلف کشور و سخنران برجسته کشوری در قم برگزار شد.

ضرورت شرح بیانات مقام معظم رهبری در منابر

حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان در این همایش با تاکید بر ضرورت شرح بیانات مقام معظم رهبری در منابر، گفت: یکی از مواردی که خوب است ما در منابر خود به آن توجه کنیم توجهات مقام معظم رهبری در زمینه هدایت افکار عمومی و رشد معنوی افکار است.

وی در ادامه گفت: در طول تاریخ هیچ امام و رهبری بدون یار نمی‌توانسته حرکت کند، پیامبران هم در دوران خود ندای درخواست همراهی از یاران خود می‌کردند.

این سخنران برجسته ابراز داشت: هیچ چیزی از علم و فضل ما کم نمی‌شود اگر بیانات مقام معظم رهبری را در منابر خود شرح دهیم.

پناهیان یکی از مهمترین منابع تحلیل تاریخ اسلام را تحلیل‌های مقام معظم رهبری دانست و اذعان کرد: تحلیل‌هایی که مقام معظم رهبری در ارتباط با تاریخ اسلام انجام داده‌اند را شاید هیچ فردی نتواند بیان کند.

وی افزود: متاسفانه هستند افرادی که به عنوان علمای بزرگ و فقهای تاریخ‌شناس معروف هستند اما الان همین افراد به صورت محکم در برابر این تحلیل‌ها ایستادگی می‌کنند.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری بر این است که کارکردهای ولایت فقیه برای جوانان مطرح شود؛ ما نیز باید با توجه به این تاکید مقام معظم رهبری در منابر خود این کارکردها را بیان کنیم.

پناهیان عنوان کرد: مردم با فطرت خود ولایت فقیه را دوست دارند اما اگر این فطرت با فکرت همراه شود می‌تواند تاثیر بسیار بالاتری داشته باشد.

وی افزود: در ارتباط با بیانات مقام معظم رهبری یکی از کارهایی که باید انجام شود، توجه به این بیانات و مرور کردن آنها است.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: صحبت‌های مقام معظم رهبری را می‌توان بر دو دسته تقسیم بندی کرد، یکی صحبت‌هایی که در بحث پاسخگویی جای می‌گیرند و دیگری صحبت‌های فعالانه ایشان است.

پناهیان افزود: رهبر معظم انقلاب در برابر برخی موضوعاتی که در جامعه ایجاد می‌شود حاضر شده و به بیان توضیحاتی در ارتباط با این موضوعات می‌پردازند.

وی اذعان کرد: بحث دوم سخنان مقام معظم رهبری با توجه به شرایط زمان‌های مختلف صورت می‌پذیرد، بسیاری از مشکلاتی که در جامعه ایجاد می‌شود با بیانات و رهنمودهای مقام معظم رهبری به طور کامل برطرف می‌شوند.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: از مهمترین مسائلی که مقام معظم رهبری در سفر خود به خراسان شمالی مطرح کردند رسیدگی به جزئیات سبک زندگی مردم بود.

وی گفت: این مسئله امروز به عنوان یک راهبرد در دست ما قرار گرفته است، اگر ما فرمایشات ایشان را در این زمینه مورد توجه قرار دهیم مشکلات را به سرعت پشت سر خواهیم گذاشت.

وی افزود: تکرار نکردن و طنین نکردن فرمایشات ایشان در منابر به نوعی غریب گذاشتن ایشان است و این کار موجب می‌شود نور عزاداری امام حسین علیه السلام از ما دور شود.

پناهیان گفت: زمانی که ما از غربت امام حسین علیه السلام دم می‌زنیم و برای این غربت گریه می‌کنیم، چطور خود امام و رهبر خود را می‌توانیم غریب بگذاریم؟

وی افزود: در زمینه فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه سبک زندگی به دو نکته باید توجه کرد، نخستین نکته در این زمینه این است که ما باید موضوع را در میان اساتید حوزه و دانشگاه مطرح کرده و از نظرات آنها استفاده کنیم.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: نکته دوم هم این است که در زمینه سبک زندگی باید مبارزه با هوای نفس را به عنوان نخ تسبیح فضایل در جامعه و برای جوانان مطرح کنیم.

 

اسلام مهمترین مانع در قدرت‌افزایی نظام تک قطبی بود

حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی ‌معاون اول قوه قضاییهنیز در این همایش به ایراد سخن پرداخت عنوان کرد: مبدا و رمز انقلاب اسلامی ایران و اینکه در طول سال‌های پس از انقلاب، ما در مقابل دشمن ایستادگی کرده و به موفقیت‌های بسیاری دست پیدا کردیم، همه و همه در عاشورا نهفته است.

وی افزود: عاشورا جلوه تمام خوبی‌هایی است که می‌تواند در عالم تحقق پیدا کند. عاشورا جلوه معنویت، اخلاق، بصیرت و بی‌بصیرتی، حق و باطل و بسیاری خوبی‌های دیگری است که در مقابل بدی‌ها قرار گرفته‌اند.

معاون اول قوه قضاییه تصریح کرد: یکی از مهمترین مسائلی که ما باید به آن توجه کنیم این است که بهترین نوع اصلاح اجتماعی جامعه ما با عاشورا اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: واقعه عاشورا در نصف روز رقم خورد اما همین واقعه به بلندای تاریخ اهمیت پیدا کرد و تمام جلوه‌های زیبای زندگی انسان‌ها در طول تاریخ با همین واقعه به وجود آمده است.

رئیسی اذعان کرد: در ارتباط با عاشورا باید به این موضوع توجه کرد که این واقعه از بعثت پیامبر اکرم ادامه پیدا کرده است و در واقع می‌توان چنین بیان کرد که تمام مسائل از بعثت پیامبر اکرم شروع شده است، اما اگر غدیر نبود بعثت معنی پیدا نمی‌کرد.

معاون اول قوه قضاییه ابراز کرد: غدیر هم همچون بعثت پیامبر اکرم با عاشورا معنی پیدا می‌کند و عاشورا است که با هستی‌اش به غدیر معنی می‌بخشد.

وی اضافه کرد: در تداوم این سیر عاشورا با مهدویت و ظهور امام عصر معنی پیدا می‌کند، یعنی به عبارت بهتر این یک سیری است که از بعثت پیامبر آغاز شده و به ظهور امام زمان (عج) می‌رسد.

رئیسی ادامه داد: بعد از جنگ جهانی دوم دو قطب قدرت در جهان به وجود آمد که به بلوک غرب و شرق معروف شدند و با این حادثه جهانی دو قطبی پدید آمد.

وی تصریح کرد: بعد از این موضوع و با فروپاشی شوروی، جهان از دو قطبی بودن خارج شد و به یک جهان تک قطبی با محوریت قدرت غرب تبدیل شد.

معاون اول قوه قضاییه افزود: در جهان تک قطبی، مهمترین مانعی که در راه قدرت‌افزایی غرب وجود داشت اسلام و مسلمین بودند البته این اسلام، اسلام عربستانی نبود بلکه اسلام ناب مانعی بزرگ برای موفقیت استکبار شد.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا یکی از مهمترین مسائلی که غرب در دستور کار خود قرار داد مبارزه با اسلام و مسلمین و کنار گذاشتن آنها از صحنه بین‌الملل بود.

وی تصریح کرد: این برنامه یک سیاست راهبردی برای استکبار تلقی می‌شد که اگر اتفاق می‌افتاد دیگر هیچ مانعی بر سر راه ظلم‌ستیزی غرب وجود نداشت.

رئیسی افزود: استکبار برای دستیابی به این هدف چند راه را در پیش گرفت که یکی از مهمترین راهکارهای آنها ایجاد اختلاف بین اقشار و احزاب مختلف اسلامی از جمله شیعه و سنی بود.

معاون اول قوه قضاییه ادامه داد: دومین راهکاری که غرب در پیش گرفت ایجاد گروهک‌های تروریستی برای تخریب و کشتار در میان مسلمانان و رهبران اسلامی مسلمانان بود؛ در این راستا گروهک‌های بسیاری ایجاد شد که الان غرب به بسیاری از آنها اعتراف کرده است.

وی اذعان کرد: از دیگر اقدامات غرب تشکیل یک امپراطوری قوی رسانه‌ای و خبری بود که در این زمینه آمریکا و هم پیمانان وی که بیشتر از کشورهای اروپایی بودند برای مبارزه با اسلام و فرهنگ اسلامی اقدام به تقویت این امپراطوری کردند.

رئیسی افزود: ایجاد جنگ روانی و جنگ نرم که امروز دشمن به صورت گسترده آن را در دستور کار خود قرار داده، یکی دیگر از راهکارهایی بود که غرب برای مبارزه با اسلام در دستور کار خود قرار داد.

 

جریان فتنه را تمام شده ندانیم

وی در ادامه گفت: با توجه به فعالیت‌های حق‌طلبی ایران در سال‌های پس از انقلاب نباید انتظار داشت که نظام سلطه علیه ایران فعالیت نکند.

وی ادامه داد: فعالیت‌های نظام سلطه علیه ایران را می‌توان به صورت کلی به دو بخش فعالیت‌های بیرونی و فعالیت‌هایی که در داخل کشور انجام می‌شود، تقسیم‌بندی کرد.

معاون اول قوه قضاییه گفت: در بحث فعالیت‌های بیرونی و خارجی دشمن سه موضوع را مد نظر قرار داده و به وسیله این سه موضوع سعی در شکست دادن ایران و مقاومت‌های ایرانیان دارد.

وی اضافه کرد: نخستین موضوعی که در این ارتباط دشمن به آن متوسل شده جریان تحریم‌هایی است که غرب برای متوقف کردن موفقیت‌های ایران اعمال کرده است.

رئیسی با بیان اینکه این تحریم‌ها سه هدف پیوسته را دنبال می‌کنند، گفت: آنها می‌خواهند ایران نتواند نفت بفروشد، اگر نفت را فروخت نتواند پول نفت را به داخل کشور بیاورد و اگر پول هم آمد نتواند مایحتاج مورد نیاز و مواد اولیه خود را تامین کند.

وی افزود: طبق محاسبات غرب و استکبار نتیجه این خواهد شد که کارخانه‌های ایرانی تعطیل شده و نارضایتی در بین مردم از مسئولان و شرایط اقتصادی ایجاد خواهد شد.

معاون اول قوه قضاییه افزود: در واقع استکبار قصد دارد چنین القا کند که تمام سختی‌ها به دلیل فعالیت‌های هسته‌ای ایران است و اگر ایران دست از این فعالیت‌ها بردارد تمام سختی‌ها هم برطرف خواهند شد.

وی اذعان کرد: دومین موردی که در بحث فعالیت‌های خارجی استکبار مطرح است عملیات گسترده روانی علیه جمهوری اسلامی ایران است.

رئیسی گفت: در این زمینه دشمنان سعی می‌کند که تحریم‌ها را بسیار موثر نشان دهند و چنین القا کنند که نظام اقتصادی ایران توانمند نیست؛ آنها می‌خواهند در میان مردم از آینده نظام و مسئولان ناامیدی ایجاد کنند و همچنین قصد دارند یک چهره ضد حقوق بشری از ایران در جهان ترسیم کنند.

معاون اول قوه قضاییه تصریح کرد: سومین موردی که در این زمینه دشمن به آن متوسل شده، فعال کردن اپوزیسیون و ضد انقلاب خارجی است.

وی ادامه داد: از مهمترین فعالیت‌هایی که در این زمینه دشمن دست به آن می‌زند تبلیغ ناکارآمدی نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف حکومتی است.

وی افزود: این موضوع را ما می‌توانیم در برخی از روزنامه‌های داخلی هم به وضوح مشاهده کنیم که سعی در القای این موضوع دارند که ایران باید در سیاست خارجه خود تجدید نظر کند.

رئیسی تاکید کرد: با توجه به این موضوعات نباید جریان فتنه را در کشور تمام شده دانست، فعالیت‌‌هایی که در این راستا انجام می‌گیرد نیز در راستای فتنه صورت پذیرفته است.

معاون اول قوه قضاییه اضافه کرد: موضوع دومی که استکبار جهانی در مواجهه با ایران در پیش گرفته ضربه زدن به نظام از داخل نظام است.

وی افزود: در این راستا از جمله فعالیت‌هایی که توسط غرب انجام گرفت هدایت فتنه 88 بود و این فتنه با سایر فتنه‌ها و سختی‌هایی که ایران با آنها روبه‌رو بوده تفاوت داشت.

رئیسی گفت: بحث دیگر انتخابات است که الان توسط احزاب و گروه‌های مختلف مطرح می‌شود و ما باید به فعالیت‌های دشمن در این زمینه توجه کنیم.

وی افزود: یکی از مهمترین مباحثی که الان جریان فتنه و ضد انقلاب مطرح می‌کنند، انتخابات آزاد و تغییر وضع موجود و همچنین استفاده از واژگانی همچون وحدت ملی است.

 

نهضت امام حسین(ع) بهترین راهبرد پیشرفت انقلاب است

حجت الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران هم در ادامه همایش سالانه سخنرانان برجسته و اثرگذار کشور گفت: مسئله اولی که در ارتباط با موضوع منابر مطرح می‌شود این است که غفلت باید به عنوان یک بلای خانمان سوز مورد توجه قرار گیرد.

وی در ادامه در ارتباط با آثار سوء غفلت تصریح کرد: غفلت موجب می‌شود که انسان از رتبه آدمیت به مرتبه حیوانیت سقوط کرده و عاقبت وی به جهنم کشیده شود.

وی یکی از مهم‌ترین مسائلی که در زندگی انسان تاثیر بسیار زیادی دارد را محاسبه فرد بین خود و خدا دانست و گفت: در بین کارهای خود یک زمانی را هم به عنوان محاسبه اعمال خود، میان خود و خدا خود باز کنیم.

امام جمعه موقت تهران فراموش کاری را یکی از مواردی دانست که باید از آن پرهیز شود و گفت: پرهیز از نسیان یکی دیگر از مواردی است که باید به آن توجه ویژه‌ای شود تا بتوان به آنچه به عنوان هدف و راهبرد برای خود قرار داده‌ایم دست پیدا کنیم.

وی در ادامه پرداختن به نسل جوان را از مهمترین ضروریات منابر دانست و افزود: از مهم‌ترین موضوعاتی که الان ما باید به آن توجه کنیم توجه به نسل جوان کشور است. نسل جوان مهم‌ترین بخش از جامعه است که منابر ما باید به آنها توجه ویژه‌ای داشته باشند.

صدیقی یکی از مسائل مهم را پرداختن به مکان‌ها و اقشاری دانست که کمتر به آنها پرداخته شده است و تصریح کرد: برخی از موضوعات و مکان‌ها هستند که حضور علما در آنها به صورت کامل مشاهده می‌شود، مهم این است که ما به مکان‌هایی برویم که کسی به سراغ آنها نمی‌رود.

استاد برجسته حوزه استفاده از تجربیات اساتید دانشگاه‌ها و ایجاد ارتباط بین اساتید و علما را بسیار مهم ارزیابی کرد و بیان داشت: ما باید در مدارس حضورمان را فعال‌تر کنیم و به میان اساتید و جوانان رفته و ارتباط خود را با آنها به بهترین نحو ممکن حفظ کنیم.

امام جمعه موقت تهران اظهار کرد: نکته بعدی که بسیار مهم است در ارتباط با ولی خدا است، ما باید سعی کنیم در ارتباط با ولی خدا و جانشین و نایب امام زمانمان وظایفمان را به درستی انجام دهیم.

وی دورویی را از بدترین صفاتی که انسان می‌تواند با آن روبه‌رو شود دانست و گفت: همچنین توجه به باطن خود، یکی دیگر از مسائلی است که ما نباید از آن غافل شویم، انسان نباید ظاهر خود را به گونه‌ای نشان دهد که با باطنش اختلاف داشته باشد.

صدیقی عمل کردن هر شخص به گفته‌هایش را بسیار ضروری دانست و گفت: متاسفانه برخی امام حسین علیه السلام را برای دیگران بیان می‌کنند و از گفته‌های خود هیچ بهره‌ای نمی‌برند.

استاد برجسته حوزه و دانشگاه گفت: این یک غفلت بزرگ است، امام حسین (ع) را فقط برای دیگران نخواهیم، در خانه خود هم روضه بخوانیم، ما نباید به گونه‌ای رفتار کنیم که از قافله عقب بمانیم.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: ما باید خود را نیز همچون دیگران به این گونه مراسم‌ها دعوت کرده و از سخنرانی خود بهره ببریم.

وی نهضت امام حسین (ع) را مهم‌ترین راهکار در زمینه پیشرفت انقلاب دانست و گفت: در زمینه انقلاب اسلامی ایران هم باید به این نکته توجه کرد که انقلاب را باید با نهضت امام حسین (ع) و برکات این نهضت به پپش ببریم تا موفقیت حاصل شود.

 

مراجع بیشترین همراهی را با ولی فقیه دارند

مهدی طائب رئیس قرارگاه عمار سخنران دیگر همایش سالانه سخنرانان برجسته و اثرگذار کشور بود که گفت: اگر بدون فقه سراغ تاریخ برویم در خطی می‌رویم که تاریخ نگاران به دنبال چنین چیزی هستند.

وی در ادامه یکی از شرایط درست مطالعه کردن تاریخ را آشنایی کامل با فقه دانست و گفت: استفاده از تاریخ اگر به صورتی باشد که با فقه به سراغ تاریخ بریم، این مسئله موجب می‌شود که ما به عنوان تاریخ‌ساز مطرح شویم.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری به صورت کامل و جامع با فقه اسلامی آشنا هستند، عنوان کرد: مقام معظم رهبری فقیه مورخ است به همین دلیل فرماندهی پیچ تاریخی انقلاب را هم ایشان به دست گرفته و به عنوان مهم‌ترین تاریخ‌ساز مطرح شده‌اند.

استاد برجسته حوزه علمیه حمایت مردم از ولی فقیه را یک از پشتوانه‌های انقلاب دانست و گفت: زمانی که امام خمینی(ره) به قم آمدند و با آقای بهاالدینی دیدار کردند، ایشان به امام گفتند شما از مردم فاصله بسیار زیادی دارید اما مردم شما را قبول دارند.

رئیس قرارگاه عمار با اشاره به استقبال بسیار بالای مردم استان خراسان شمالی از مقام معظم رهبری بیان کرد: غربتی که مقام معظم رهبری با آن روبه‌رو هستند از همین نوع است یعنی مردم به ایشان ارادت بسیاری دارند و ایشان را قبول دارند، اما شناختی که باید نسبت به ایشان داشته باشند را ندارند.

این استاد دانشگاه در پاسخ به یکی از حضار که موضوعی را در ارتباط با افزایش قیمت خودروهای ثبت نامی در زمان تحویل مطرح کرد گفت: نکته‌ای که در ارتباط با وضعیت اقتصادی مطرح می‌شود این است که اگر نرخ‌گذاری طبق نرخ قبل انجام شود موجب خسران و مشکل می‌شود، دولت می‌تواند از حق ولی فقیه نرخ جدید ارائه کند.

طائب ادامه داد: برخی مواقع یک اعتراضاتی در میان مردم نسبت به وضعیت زمان‌های مختلف ایجاد می‌شود، این موضوع را نمی‌توان به پای دیانت مردم نوشت، بلکه باید به این موضوع توجه کنیم که مردم در اصل متدین و دین مدار هستند.

وی تصریح کرد: این موضوع را می‌توان از حضور تمام اقشار مردم در برنامه‌های مذهبی و همچنین تمایلاتی که مردم در ارتباطات خود با روحانیت بیان می‌کنند، فهمید.

استاد حوزه علیمه با اشاره به این موضوع که همراهی مراجع با ولایت فقیه به منزله تایید ولی فقیه است، ادامه داد: یکی از موضوعات مهمی که ضروری است به آن توجه ویژه شود این است که در طول تاریخ مراجعی همراه‌تر از این زمان با ولی فقیه نداشته‌ایم.

طائب نسبت به اشتباهات خطبا در زمان سخنرانی تذکر داد و گفت: در بحث منبر رفتن باید به این موضوع توجه جدی شود که بالای منبر نسبت به بیاناتمان باید مراقب باشیم تا اشتباهی در گفتارمان مشاهده نشود.

این استاد دانشگاه با اشاره به این موضوع که دور شدن مستمع از موضوع سخنرانی می‌تواند تاثیر سخنرانی را کاهش دهد بیان کرد: ما باید در به کار بردن کلمات و ترکیب‌هایی که از این کلمات به وجود می‌آیند، مراقب باشیم که مستمع را از موضوع مجلس دور نکنیم.

طائب گفت: یکی از استاتید ما چنین می‌گفت که اگر پذیرایی می‌کنند شما سخنرانی نکنید و اگر هم کسی در سخنرانی شما خواب بود وی را بیدار نکنید.

وی افزود: ما از علت این موضوع که پرسیدیم  گفتند سخنرانی شما را نمی‌توان گفت 100 درصد با تاثیر مواجه است اما پذیرایی برای کسی که برای رضای خدا و یادگیری علم به مجلس می‌آید به منزله رزق است و خواب هم به منزله همان خوابی که در سجده نماز شب برای انسان با ثواب همراه است.

 

مهم‌ترین عامل دشمنی آمریکا حق‌طلبی ایران است

حجت الاسلام والمسلمین علی خاتمی نماینده ولی فقیه و امام جمعه زنجان نیز از دیگر سخنرانان این همایش بود که طی سخنانی اظهار کرد: طبق فرموده امام علی علیه السلام یکی از ویژگی‌های متقین این است که از قرارگیری در مسیر هدایت خوشحال هستند.

وی بیان کرد: محور اولی که باید خطبا در منبرهای خود به آن توجه کنند توجه به امام حسین علیه السلام به عنوان مهمترین منبع در زمینه واقعه عاشورا است.

وی افزود: مکتوبات امام حسین علیه السلام که در طول مسیر خروج از مدینه تا ورود به کربلا و حادثه عاشورا نگاشته شده و الان موجود است منابعی هستند که خیلی زود ما را به امام حسین می‌رسانند.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان تصریح کرد: این موضوع را می‌توان به جرأت چنین بیان کرد که اگر ما هیچ منبعی از عاشورا و حادثه کربلا نداشته باشیم و تنها به این مکتوبات متوسل شویم، راه خود را به درستی خواهیم رفت.

خاتمی اضافه کرد: در دهه اول محرم با توجه به اینکه یکی از مهمترین اهداف امام حسین امر به معروف و نهی از منکر بود باید توجه ویژه‌ای به این مطلب شود.

وی ادامه داد: اهمیت امر به معروف و نهی از منکر به قدری است که شهید مطهری در این باره می‌گویند که اگر یزید هم با امام حسین علیه السلام کاری نداشت، امام حسین با او کار داشتند.

امام جمعه زنجان ابراز داشت: در ارتباط با امر به معروف و نهی از منکر باید به مهمترین آنها توجه شود؛ در کلام و سیره امیرالمومنین علی علیه السلام بالاترین منکر حکومت باطل و بالاترین معروف حکومت حق است.

وی گفت: حکومت حق یکی از بهترین مسائلی است که ما می‌توانیم در برابر دسیسه‌ها و توطئه‌های آمریکا و استکبار مطرح کنیم.

امام جمعه زنجان گفت: علت دشمنی آمریکا با ایران را هم می‌توان در همین موضوع به راحتی پیدا کرد که آنها با توجه به اینکه جامعه خود را بر اساس استکبار پایه‌گذاری کرده‌اند، با حق‌طلبی و حق‌خواهی ایرانیان مخالف هستند.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان ادامه داد: مقام معظم رهبری در این باره به ابهت ایران اسلامی و شکست اقتدار آمریکا در طول سال‌های پس از انقلاب اشاره کرده‌اند و این موضوعات را باعث دشمنی غرب با ایران دانسته‌اند.

خاتمی گفت: ایشان در سفر اخیر خود به خراسان شمالی فرمودند که در طول سال‌های انقلاب هر سال ایران به سمت موفقیت به جلو حرکت کرده و آمریکا عقب رفته است.

وی افزود: باید به این موضوع توجه کنیم که در طول تاریخ انقلاب اسلامی ایران ما شرایطی سخت‌تر از شرایط فعلی نداشتیم و همچنین موفقیتی هم که به یاری خدا در این راستا کسب می‌شود، بالاترین موفقیتی است که تا امروز برای کشور به دست آمده است.

امام جمعه زنجان تصریح کرد: نکته دیگری که ما باید در منابر خود به آن توجه کنیم این است که ما نمی‌توانیم نسبت به مسائل روز سیاسی و اجتماعی غافل شویم.

وی بیان کرد: بحث سبک زندگی از دیگر موضوعاتی است که ما باید نسبت به آن توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

خاتمی با اشاره به اهتمام ویژه مقام معظم رهبری به این موضوع گفت: مقام معظم رهبری در بیانات خود مطالب مهمی را بیان کردند که از میان بیانات ایشان 35 محور اساسی استخراج شده که اگر به این محورها عمل شود بسیاری از مشکلات جوانان رفع خواهد شد.

 

پرداختن به مسائل سیاسی روز در منبرها ضروری است

حسین نجات رئیس هیئت امنای هیئت رزمندگان اسلام یکی دیگر از سخنرانان همایش سالانه سخنرانان برجسته و اثرگذار کشور بود. ‌وی در این همایش بیان کرد: در ارتباط با منابر، بین منبریون چند دیدگاه عمده وجود دارد که هر یک از منبریون برای نظر خود، ادله خاص خود را دارند.

وی ادامه داد: نخستین دیدگاهی که در این زمینه وجود دارد این است که منابر صرفا به ذکر مناقب اهل بیت علیهم السلام و بیان مسائل دینی اختصاص یابد.

رئیس هیئت امنای هیئت رزمندگان اسلام در ارتباط با موضوع و دیدگاه دومی که در میان منبریون مطرح است، گفت: یکی دیگر از دیدگاه‌هایی که در این زمینه وجود دارد این است که در منابر باید علاوه بر ذکر مناقب اهل بیت علیه‌السلام به معضلات و مشکلات اجتماعی و خانواده‌ها نیز پرداخته شود.

وی اضافه کرد: سومین دیدگاه مطرح این است که یک سخنران منبری باید علاوه بر اینکه به ذکر مناقب اهل بیت علیهم السلام و بیان مسائل دینی و همچنین به معضلات و مشکلات اجتماعی و خانواده‌ها می‌پردازد، مسائل سیاسی و معضلات را نیز برای مردم بازگو کند.

نجات در تشریح این مطلب گفت: در این دیدگاه برخی منبریون معتقد هستند که باید دشمنی‌هایی که علیه ملت ایران اسلامی می‌شود را برای مردم بازگو کرد تا مردم از اتفاقات پیرامون خود اطلاع پیدا کرده و آمادگی مقابله با دشمنان را در خود ایجاد کنند.

وی گفت: برداشتی که ما از نظر حضرت امام خمینی(ره) در این باره داریم این است که ایشان معتقدند در منابر باید تمام مسائلی که مطرح شد بررسی شود، یعنی هم مناقب اهل بیت و مسائل شرعی مطرح شود، هم معضلات اجتماعی بررسی شده و هم مسائل سیاسی برای مردم بازگو شود.

وی تصریح کرد: این بدان معنی است که ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که منابری که فقط به یکی از این موارد تکیه می‌کنند تاثیر‌گذاری و موفقیتی که مد نظر است را به دست آورند.

رئیس هیئت امنای هیئت رزمندگان اسلام در ادامه عنوان کرد: برای روشن‌تر شدن موضوع به این مسئله اشاره می‌کنیم که اگر قرار بود امام حسین علیه السلام کاری به مفاسد حکومت یزید و خود یزید نمی‌داشتند، اصلا واقعا کربلا و عاشورا رخ نمی‌داد.

نجات ادامه داد: همچنین در مورد حضرت امام خمینی(ره) هم به همین صورت است که اگر ایشان در بیانات خود مفاسد شاه و ظلم‌های شاه را مطرح نمی‌کرد، اصلا اتفاقاتی که برای ایشان افتاد و انقلاب به پیروزی رسید، رخ نمی‌داد.

وی تصریح کرد: موضوع زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که نهضت امام خمینی(ره) به عنوان دنباله‌رو نهضت امام حسین (ع) مطرح می‌شود. در خرداد سال 42 امام خمینی در عصر عاشورا اقدام به افشاگری گسترده علیه شاه کرد و در واقع از آن روز پروژه پیروزی انقلاب کلید خورد.

وی در ادامه گفت: صحبت‌های مقام معظم رهبری نیز به همین گونه است، یعنی ما سخنرانی از ایشان مشاهده نمی‌کنیم که در آن به تمام این موضوعات پرداخته نشود؛ یکی از مهمترین مسائلی که در این سخنرانی‌ها مطرح می‌شود بیان ظلم‌های آمریکا و همپیمانانش است.

رئیس هیئت امنای هیئت رزمندگان اسلام صرف بیان مسائل سیاسی در منابر را نادرست دانست و گفت: بعضی از دوستان چنین عقیده دارند که منبر جای مسائل سیاسی نیست؛ ما نیز با منابری که کاملا سیاسی هستند مخالفیم، اما بیان مسائل سیاسی در منابر را هم ضروری می‌دانیم.

وی افزود: ما در یک پیچ تاریخی بسیار مهم قرار داریم و باید برای گذر از این پیچ، منبریون در منابر نسبت به آگاه‌سازی مردم تلاش کنند.

نجات در پایان گفت: ما باید منابر خود به مردم امید داده و سعی در مقاوم کردن مردم در برابر مشکلات داشته باشیم.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول