اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله حسینی‌بوشهری:

عالمان دین، روشنی‌بخش جامعه هستند

خبرگزاری فارس: عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم داستان عالمان در زمین را داستان ستارگان در آسمان دانست و گفت: همانگونه که ستارگان در آسمان روشنی‌بخش هستند عالمان هم در روی زمین هدایتگرند.

عالمان دین، روشنی‌بخش جامعه هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیت‌الله سیدهاشم حسینی‌بوشهری چهارشنبه شب در مراسم بزرگداشت هفتمین روز درگذشت آیت‌الله ملک‌حسینی نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویر احمد و امام جمعه یاسوج، به تبیین نقش عالمان و فقیهان در هدایت جامعه پرداخت و اظهار داشت: انسان در نظام خلقت به عنوان گل سرسبد عالم هستی از جایگاه رفیع و بلندی برخوردار است.

وی با بیان اینکه قرآن کریم انسان را به عنوان موجودی ممتاز، برتر و مورد عنایت ذات کبریایی حق معرفی می‌کند خاطر نشان کرد: انسان دارای این ظرفیت ارزشمند است که خدای متعال زمین و آسمان و آنچه در آنها است به خاطر این انسان آفریده باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه انسان دارای استعداد خدادادی است، اظهار کرد: این استعداد باید بر اساس مقتضای حکمت خداوندی از قوه به فعل درآید و جنبه فعلیت پیدا کند تا به آن کمال لازم برسد و اهداف باریتعالی در ارتباط با خلقت انسان در خارج تحقق پیدا کند.

وی با بیان اینکه انسان بر خلاف سایر موجودات عالم هستی تک بعدی نیست ابراز داشت: انسان موجودی دو بعدی است هم از قدرت خرد و عقل و هم از غریزه برخوردار است.

حسینی‌بوشهری یادآور شد: بر اساس روایات، اگر عقل بر غریزه قالب شد انسان از ملائکه برتر می‌شود و اگر عقل مغلوب غریزه قرار گرفت انسان تا آنجا سقوط می‌کند که از بهائم بدتر خواهد شد.

وی مسئله هدایت انسان و رسیدن به کمال در ارتباط با انسان را مهم دانست و خاطر نشان کرد: باید به گونه‌ای تعادل در انسان به وجود آید که هم عقل کارساز باشد و به عنوان چراغ راهنمای انسان قرار گیرد و هم غرایز در وجود انسان به شکل مناسبی تحقق پیدا کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: لذا خداوند متعال علاوه بر عقل به عنوان حجت باطن هدایت‌گرانی را مسئولیت داده تا روی این انسان سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی کنند و نقش هدایتی در ارتباط با انسان داشته باشند.

وی با بیان اینکه انبیاء و اولیای الهی بهره‌مند از چنین نقش ارزشمندی هستند تاکید کرد: خداوند می‌فرماید ما انبیاء را با بینات و کتاب فرستادیم تا بتوانند انسان را در مسیر درستی قرار دهند.

حسینی‌بوشهری با اشاره به اینکه خداوند هیچ امتی را بدون پیامبر نگذاشته است ابراز داشت: پیامبران آمدند تا نقش هدایتگری خود را ایفا کنند.

وی انبیای الهی را دارای وصی و جانشین دانست و خاطر نشان کرد: این اوصیا جانشینان پیامبران محسوب می‌شدند و نقش آنها را استمرار می‌بخشیدند.

امام جمعه قم در این زمینه به انتخاب وصی و جانشین توسط پیامبر مکرم اسلام حضرت محمد(ص) اشاره کرد و گفت: دغدغه پیامبر اکرم(ص) در ارتباط با هدایت انسان‌ها به گونه‌ای است که در آخرین لحظات زندگی علاوه بر آنچه که در طول دوران حیات پربارش با تصریح و اشاره مطرح کرده است بار دیگر مورد تاکید قرار داده و جانشین خود را معرفی می‌کند.

وی تصریح کرد: اگر جامعه‌ای دچار گمراهی شد آن جامعه دست از اهل بیت(ع) و عترت برداشته‌اند.

حسینی‌بوشهری نقش مسئولیت دینی هدایت‌گری را در زمان غیبت بر عهده علماء دانست و افزود: داستان عالمان در زمین داستان ستارگان در آسمان است همانگونه که ستارگان روشنی‌بخش و هدایت‌گر هستند عالمان هم در روی زمین هدایتگرند.

وی با اشاره به اهمیت نقش عالمان در جامعه و ضرورت بهره‌ جستن از محضر عالمان در بیان پیامبر اکرم(ص) گفت: اگر می‌بینید مردم یک عالم و فقیه مجاهد را تکریم و تجلیل می‌کنند به خاطر این است که مردم ما پای این مکتب رشد کرده‌ و بزرگ شده‌اند و جایگاه عالمان دین را می‌شناسند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به روایات گفت: علمی تاثیرگذار، قابل احترام و تکریم است که انسان به آن علم پایبند باشد.

حسینی‌بوشهری با بیان اینکه در طول تاریخ فقیهان ما به عنوان شمع‌های درخشان نقش‌آفرین بودند ابراز داشت: این عالمان بزرگوار با عمل، رفتار و گفتارشان آنچنان تاثیری در جامعه گذاشتند که با یک فتوای نیم‌خطی کاخ شاهنشاهی را واژگون می‌کردند.

وی افزود: این جایگاه عالمان دین به برکت عمل، عبادت، اخلاص، خدمت‌رسانی و نقش‌آفرینی در جامعه بوده است.

انتهای پیام/صا10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول