اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان:

غذاهای سالم و مجاز باید در بوفه‌های مدارس عرضه شود

خبرگزاری فارس: رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: غذاهای سالم و مجاز باید در بوفه‌های مدارس عرضه شود.

غذاهای سالم و مجاز باید در بوفه‌های مدارس عرضه شود

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، اردشیر شیخ آزادی عصر امروز در کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی لرستان با بیان اینکه یکی از مسائل و مشکلات مهم جامعه امروز تغذیه دانش‌آموزان است، گفت: تغذیه سالم در رشد جسمی و ذهنی دانش‌آموزان اهمیت دارد و باید در بوفه مدارس مروج سلامت می‌توان غذاهای گرمی همچون انواع آش، انواع سوپ، لوبیا، عدسی، حلیم، شله زرد، سمنو و فرنی را به شرط اینکه در آشپزخانه‌ای مطابق با موازین بهداشتی تهیه شود، عرضه کرد و با خرید غذای گرم، فرهنگ استفاده از غذاهای سنتی و مفید را به دانش‌آموزان آموخت.

وی افزود: متاسفانه حدود 11 درصد جمعیت زیر 20 سال این لرستان به دلیل تغذیه نامناسب و استفاده از غذاهای آماده دچار بیماری چاقی هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه عوارض اصلی این مشکل، چاقی مفرط در افراد است، اظهار داشت: با توجه به اینکه بیماری های قلبی، عروقی، چربی و فشار خون از عوارض چاقی محسوب می‌شوند، باید از مصرف مواد غذایی نامناسب به ویژه از طریق دوره گردها و دست‌فروشان جلوگیری کرد.

شیخ‌آزادی افزود: با توجه به اینکه نیمی از کودکان چاق در بزرگسالی نیز دچار چاق می‌شوند، باید این افراد را با مواد غذایی همچون آهن، ید، کلسیم و ویتامین تقویت کرد.

وی عوارض ناشی از کمبود ریز مغذی‌ها را کاهش بهره‌هوشی، رشد افراد، میزان قدرت یادگیری، افت تحصیلی و پوکی استخوان عنوان کرد و افزود: فرهنگ تعذیه مناسب، دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی از جمله راهکارهای کاهش مشکلات ناشی از چاقی و تغذیه نامناسب است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه کودکان نیاز به مراقبت‌های بهداشتی دارند، اظهار داشت: استفاده از غذاهای آماده و بی‌تحرکی از دلایل اصلی چاقی مفرط است.

قائم مقام وزیر بهداشت در لرستان گفت: تغییر الگوهای غذایی از سنتی به فست فودها و زندگی صنعتی علت چاقی مفرط در کودکان است.

شیخ‌آزادی به چاقی افراد اشاره کرد و آن را عامل بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، چربی و فشارخون و نیز بیماری‌های روحی و روانی برشمرد و اظهار داشت: 50 درصد افرادی که در دوران کودکی چاق بوده‌اند در سنین بزرگسالی نیز به طرف چاقی می‌روند.

انتهای پیام/آ20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول