اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد:

درصد داروهای تزریقی در کهگیلویه و بویراحمد فراتر از میانگین است

خبرگزاری فارس: معاون علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد درصد داروهای تزریقی در این استان را بسیار بالا عنوان کرد و گفت: 14 درصد از بیماران از آمپول دگزامتازون استفاده کرده که این امر از نظر پزشکی مناسب و رضایت‌بخش نیست.

درصد داروهای تزریقی در کهگیلویه و بویراحمد فراتر از میانگین است

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، رحمت‌الله افشار پیش از ظهر امروز در نشست خبری اصحاب رسانه به تفکیک واحدهای تشکیل شده در این مرکز پرداخت و اظهار کرد: معاونت غذا و داروی کهگیلویه و بویراحمد در حوزه مدیریت دارو و مواد مخدر نظارت می‌کند که مهم‌ترین وظایف آن‌ها تهیه و تدارک دارو، صدور مجوز واحدهای تولیدی، توزیع دارو، نظارت بر عملکرد نسخ پزشکان و کلینیک‌های ترک اعتیاد است.

 وی دیگر واحد معاونت غذا و دارو را حوزه مدیریت بر مواد غذایی ذکر کرد و گفت: وظیفه محول شده به این واحد صدور مجوز پروانه‌های بهداشتی، مسئول فنی کارخانجات، نظارت بر کیفیت مواد غذایی و نمونه‌برداری جهت تعیین سلامت و ارجاع به آزمایشگاه است.

افشار افزود: مدیریت نظارت بر آزمایشگاه‌های کنترل مواد غذایی از دیگر واحدهای تشکیل شده در این مرکز بوده که تنها آزمایشگاه رفرانس مواد غذایی در کهگیلویه و بویراحمد است و تمام مواد غذایی توسط کارشناسان مواد غذایی و معاونت بهداشتی و بیمارستان‌ها به آزمایشگاه ارجاع و با بررسی بیشتر سلامتی آن‌ها اعلام می‌شود.

*استامینوفن بیشترین عوارض کبدی را دارد

معاون دارو و غذای علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد مصرف بی‌رویه دارو را نوعی سم دانست و گفت: تا آن‌جا که ممکن است از مصرف خودسرانه دارو جلوگیری شود چرا که بسیاری از داروها از جمله استامینوفن بیشترین عوارض کبدی را دارد و در صورت مصرف بی‌رویه اثرات سوء و جبران ناپذیری بر جای می‌گذارد.

 افشار گفت: در سال گذشته بیشترین تجویز دارو  از یک میلیون و 467 هزار نسخه پزشک عمومی و متخصص در کمیته تجویز و مصرف منطقی دارو بررسی شده که از این تعداد 10 دارو بیشترین مصرف را در سطح این استان داشته است.

این پزشک کهگیلویه و بویراحمدی ابراز داشت: با توجه به این‌که پزشکان از کرتیکو تیروئیدها به عنوان داروی ضد التهاب به بیماران تجویز می‌کنند و استفاده بی‌رویه آن موجب ضعف در سیستم دفاعی بدن می‌شود، متأسفانه بسیاری از افراد به عنوان داروی دوپینگ جهت افزایش چاقی نیز از آن استفاده می‌کنند.

افشار میزان درصد داروهای تزریقی در کهگیلویه و بویراحمد را بالا ذکر کرد و گفت: آنتی‌بیوتیک‌ها، دگزامتازون و استامینوفن بیشترین استفاده در این استان را دارند و 14 درصد بیماران از آمپول دگزامتازون استفاده کرده که این امر از نظر پزشکی مناسب و رضایت‌بخش نیست.

انتهای پیام/خ۲۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول