اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

ساختمان‌های مخروبه خطرساز در حاشیه مدارس اسلامشهر

خبرگزاری فارس: همجواری برخی از مدارس اسلامشهر با ساختمان‌های مخروبه، باعث ایجاد ناامنی برای دانش‌آموزان شده است.

ساختمان‌های مخروبه خطرساز در حاشیه مدارس اسلامشهر

به گزارش خبرگزاری فارس از اسلامشهر یکی از صدها مشکل شهروندان ساکن در شهرک‌ها و محلات شهر اسلامشهر،  وجود ساختمان‌های متروکه در نقاط مختلف شهر است که، وجود این اماکن علاوه بر این که باعث ایجاد مزاحمت برای ساکنان آن محل و اماکن مستقر در آن همجواری و همسایگی این مخروبه‌ها می‌شود و به محل امنی برای افراد قانون شکن و مخل امنیت اجتماعی می‌گردد، تا با بیتوته کردن در این فضاها ضمن پرداختن به اعمال خلاف قانون خود زمینه‌های رعب و وحشت برای همسایگان این محل به وجود می‌آورند.

این اماکن و ساختمان‌های مخروبه در نقاط مختلف شهر قابل رویت می‌باشد و شاید بارها  در مسیرهای ترددمان از کنار این ساختمان‌ها عبور کرده ولی بی اعتنا بوده‌ایم، البته باید توجه داشت که وجود این گونه بناها در سطح شهر ضمن این که آلودگی بصری به وجود می‌آورد و چهره‌ای زشت به شهر می‌بخشد، به مکانی امن برای افراد ولگرد، اراذل و اوباش و معتادان بی‌پناه تبدیل شده است.

ضیاءآباد نام یکی از محله‌های اسلامشهر می‌باشد، که در آن ده‌ها مدرسه قرار گرفته و روزانه هزاران دانش‌آموز دختر و پسر در حالی روانه کلاس‌های درس می‌شوند که، وضعیت تعدادی از این مدارس به دلیل قرار گرفتن در کنار یک ساختمان مخروبه برای دختران دانش‌آموزان خطرساز شده است.

آموزشگاه راهنمایی و دبیرستان ام‌ابیها(س) که نزدیک به 300 دانش‌آموز دختر را در خود جای داده، هر روز بیشتر از روز قبل در معرض خطر این مکان متروک قرار می‌گیرد.خرابه‌ای که در بسیاری از ساعات روز محل تجمع اراذل و اوباش و معتادان خطرناک است.

نگرانی‌ها در این باره زمانی افزایش می‌یابد که سرنگ‌های به جا مانده از تزریق مواد مخدر دیده می‌شود و صدای عربده گوش خراش اراذل تجمع کرده در این مکان گوش را آزار می‌دهد.

*بی توجهی مسئولان و دست اندرکاران به امنیت مدارس و دانش‌آموزان

فخرالسادات وطن دخت مدیر آموزشگاه ام ابیها (س) در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: تجمع معتادان تزریقی و دیدن صحنه‌های مشمئز کننده‌

اتفاقی است که با همه تکراری بودنش هنوز برای همکاران ما و دختران دانش‌آموز این مدرسه عادی نشده است.

وی  با اشاره به پیگیری و اقدامات صورت گرفته در این زمینه، افزود: بارها برای مسئولان اداره آموزش و پرورش، ارگان‌ها و نهادهای خدماتی و امنیتی و انتظامی  شهرستان نامه نوشته‌ایم و آنها هم همواره قول داده‌اند تا به زودی این مشکل مرتفع شود اما هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است.

وطن دخت با انتقاد و گلایه از بی‌تفاوتی مسئولان به شرایط محیطی یک مدرسه دخترانه، تصریح کرد: این فضای مخروبه یک ملک شخصی بوده و هیچ فرد و یا نهادی تا کنون اقدام جدی برای رفع این معضل انجام نداده، در حالی که حفظ امنیت و سلامت دانش‌آموزان به عهده مسئولان این امر است.

گلایه‌های مدیر این آموزشگاه در حالی مطرح می‌شود که سرایدار مدرسه به عنوان شاهد همیشگی صحنه‌های نگران کننده این مخروبه از مشاهداتش می‌گوید.

محمد مهری سرایدار آموزشگاه ام ابیهاء (س) به عنوان شاهد همیشگی صحنه‌های نگران کننده این مخروبه در بیان  مشاهداتش با اشاره به تجمع مردان و زنان معتاد در این مکان بیان داشت: تجمع این افراد معمولا ساعت مشخصی ندارد و من هر روز می‌بینم که تعداد زیادی معتاد زن و مرد به این محل آمده و اقدام به استعمال مواد مخدر می‌نمایند و در بسیاری از موارد صدای عربده کشی و فحاشی آنها محله را پر می‌کند.

وی تاکید کرد: بارها در این باره با پلیس 110 نیروی انتظامی تماس گرفته‌ام، اما متاسفانه به محض رسیدن پلیس این افراد متواری شده‌اند و امکان دستگیری آنها فراهم نشده است.

این سرایدار مدرسه افزود: هر روز صبح پیش از آمدن دانش‌آموزان به مدرسه، موقع جارو کردن حیاط مدرسه ده‌ها سرنگ آلوده پیدا می‌کنم که از بقایای تزریق افراد معتاد  به جای مانده است.

مهری تصریح کرد: دختران این مدرسه مثل بچه‌های من هستند، من می ترسم یک روز این سرنگ‌ها را جمع‌آوری نکنم و احیانا آنها بیمار شوند.

*انتقال بیماری‌های خطرناک از طریق سرنگ افراد معتاد

اصغر خلیلی کارشناس بهداشت نیز در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اسلامشهر گفت: بسیاری از معتادان تزریقی به دلیل استفاده از سرنگ‌های مشترک و داشتن روابط پرخطر معمولا ناقل بیماری‌های خطرناکی هستند که می‌تواند سلامت  افراد مختلف  جامعه، به ویژه دانش‌آموزان را تهدید کند.

خلیلی گفت: ایدز و هپاتیت دو بیماری خطرناک هستند که وجود عوامل انتقال دهنده این دو بیماری در سرنگ مورد استفاده توسط معتادان تزریقی بسیار زیاد است.

وی افزود: شرایط موجود در اطراف این آموزشگاه به دلیل تجمع دائمی معتادان پرخطر و پرتاب کردن سرنگ‌های آلوده به داخل محوطه مدرسه بسیار نگران کننده می‌باشد و سلامت دانش‌آموزان و کارکنان این مدرسه را در معرض خطر قرار داده است.

*رفع مشکل توسط دستگاه قضایی

رضا فدایی طهران کارشناس حقوقی نیز در این باره طی گفت‌وگویی با خبرنگار فارس در اسلامشهر بیان داشت: دستگاه قضایی می‌تواند با وارد شدن به این بحث به عنوان مدعی العموم بخشی از مشکل این منطقه را مرتفع کند.

فدایی طهران معتقد است که ورود دستگاه قضایی به هیچ عنوان چیزی از مسئولیت‌های دستگاه‌های اجرایی را کم نخواهد کرد البته طبق قانون باید صاحب این ملک به دادگاه فراخوانده شده، به او اخطار بشود که تکلیف این ملک که برای اهالی محل و دانش‌آموزان خطرساز شده است را معلوم کند.

وی افزود: قاعده «لاضرر» که در مباحث حقوقی مطرح شده، نشان می‌دهد که صاحب این ملک مکلف است که خیلی زود آن را تخریب کند و یا با نصب حفاظ‌های مناسب مانع از ورود افراد معتاد و اراذل و اوباش به این محل شود.

این کارشناس حقوقی گفت: شورای تامین شهرستان که مسئولیت آن با شخص فرماندار است باید در این زمینه پاسخگو باشد و این که تا کنون اقدامی برای رفع این مشکل صورت نگرفته است نشان می‌دهد که در این رابطه غفلت شده و مورد کم توجهی قرار گرفته است .

*همت مسئولان و چشمان منتظر مردم و دانش‌آموزان

تردد روزانه صدها دانش آموز دختر و پسر در این منطقه و سکونت هزاران نفر شهروند در حاشیه این مکان متروکه هر روز احتمال بروز یک خطر را گوشزد می‌کند، با این حال به نظر می‌رسد مسئولان شهرستان اگر همچنان بخواهند از کنار این مسئله به سادگی عبور نمایند، ممکن است در آینده اتفاقی ناگوار سکوت آنها را بشکند.

چه بهتر است قبل از آن که اتفاقی ناگوار برای کسی رخ بدهد، در ابتدا مالک زمین  مورد اشاره و دیگر اماکن متروکه در سطح شهر به فکر چاره و رفع این مخروبه‌ها باشند و باید این نکته را نیز مورد توجه قرار داد باید شرایطی فراهم شود که در امر  رفع این مشکلات، دستگاههای خدمات رسان سنگ پیش روی مالکان نیندازند. 

دانش‌آموزان و اهالی ساکن در مجاورت این مخروبه‌ها و فضاهای متروکه چشم انتظارند، و امیدوارند که مسئولان امر اعم از شهرداری، نیروی انتظامی و آموزش و پرورش و ...و در راس همه آنها فرماندار اسلامشهر به عنوان رئیس شورای تامین  شهرستان با بهره‌مندی از قدرت و مسئولیت حقیقی و حقوقی خود، اقدامات لازم را برای رفع این معضل به عمل آورند.

انتهای پیام/خ10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول