اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

حجت‌الاسلام اعرافی عنوان کرد

اهتمام جدی به پایه‌ریزی فلسفی و اخلاقی بازی‌های رایانه‌ای / بازی رسانه دنیای امروز است

خبرگزاری فارس: رئیس جامعة المصطفی العالمیه با تاکید بر اینکه سرگرمی و بازی در دنیای امروز یک رسانه است گفت: یکی از کارهایی که باید در قم انجام شود پایه‌ریزی فلسفی، اخلاقی و فقهی راجع به بازی‌های رایانه‌ای است.

اهتمام جدی به پایه‌ریزی فلسفی و اخلاقی بازی‌های رایانه‌ای / بازی رسانه دنیای امروز است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم حجت‌الاسلام علیرضا اعرافی پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاح نخستین نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای استان قم اظهار کرد:‌ اسلام دین تمدن‌ساز است و وقتی که یک مکتب و آیین تمدن‌ساز باشد باید شمول و فراگیری نسبت به همه ساحت‌های زندگی و عرصه‌های حیات بشری داشته که این ظرفیت و قابلیت در درون اندیشه اسلام وجود دارد.

وی تصریح کرد: منافع اسلامی گنجینه فاخری است که می‌تواند در عرصه‌های گوناگون، ساحت‌های مختلف زندگی بشر را زیر پوشش خود قرار دهد و این مسئله در تجربه تاریخی نیز به ثبت رسیده است.

رئیس جامعة المصطفی العالمیه با تاکید بر اینکه اسلام قرن‌ها بر فکر، هنر و همه عرصه‌های زندگی بشر سیطره معرفتی داشت گفت: امروز نیز انقلاب اسلامی مهم‌ترین داعیه‌ای که دارد بازگشت به نگاه تمدنی است و ما می‌خواهیم اندیشه‌های والای اخلاقی و عرفانی دین را از قلمرو محدود زندگی بشر خارج کنیم.

وی با اشاره به اینکه در درون اسلام ظرفیت تمدنی گسترده‌ای وجود دارد و تجربه پیشین امت اسلام نشان دهنده تحقق این ظرفیت تمدنی است افزود: امروز گفتمان انقلاب اسلامی به دنبال احیای این ظرفیت است.

اعرافی تاکید کرد: بر اساس مهم‌ترین شاخصه انقلاب اسلامی، گفتمانی که از این کشور برخاست و در این حوزه پایه‌ریزی شد باید متناسب با دنیای جدید بازسازی شود.

وی با تاکید بر اینکه تمدن‌سازی کار دشواری است اضافه کرد: برای پایه‌ریزی یک تمدن جدید که عاقلانه و سنجیده با همه محصولات بشری مواجه شده و همه را در یک چارچوب دینی قرار دهد کار زمان‌بر و دشواری پیش رو داریم.

رئیس جامعة المصطفی العالمیه با اشاره به اینکه این تمدن‌سازی باید از درون حوزه بجوشد و دانشگاه باید در کنار حوزه ایفای نقش کرده و دستگاه‌های اجرایی هم با این رویکرد وارد صحنه شوند گفت:‌ بخش نخست تمدن‌سازی پایه و زیرساخت کار است و این کار که اندیشه‌های دینی را از متون دینی استخراج کرده و به آن نظم داده و سامانه معارف دینی پدید آوریم، وظیفه حوزه علمیه است.

وی با اشاره به اینکه حوزه علمیه باید به پرسش‌های فلسفی، کلامی، اعتقادی و اخلاقی با احاطه به همه جنبه‌ها پاسخ دهد اظهار کرد: ما باید بتوانیم اندیشه، فکر و معارف سامان‌یافته دین را در همه عرصه‌های زندگی بشر جاری کنیم و در این بخش باید هم حوزه و هم سیستم اجرایی وارد عمل شده و دانشگاه نیز نقش مهمی بر عهده دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه سبک‌های زندگی ما باید به صورت غیر مستقیم مورد تأثیر اندیشه عرفانی و دینی قرار گیرد تاکید کرد: وقتی ما به تمدن دست پیدا می‌کنیم که اندیشه‌های استخراج شده نظام‌مند شود و سپس این اندیشه‌ها به همه ابعاد زندگی فردی و اجتماعی جهت دهد و حوزه نمی‌تواند از این مرحله غافل باشد.

وی گفت: در قلمرو سبک‌های زندگی که باید اندیشه خود را نشان دهد بخش مهمی به حوزه بازی‌ها اختصاص دارد و مفهوم بازی با گذشته تفاوت بسیاری داشته است.

اعرافی با اشاره به اینکه یکی از مسائل مهم زندگی بشر بازی و سرگرمی است اضافه کرد: امروز بازی روح جدید پیدا کرده و به شکل یک رسانه درآمده است و این عرصه مهم زندگی باید مورد تأثیر آن نگاه ارزش‌مدار دینی قرار گیرد زیرا از این راه می‌توان کارهای بزرگی کرد که با هیچ فعالیت تبلیغی قابل مقایسه نیست.

وی با تاکید بر اینکه باید نسبت به مفهوم‌شناسی بازی اهتمام جدی داشته باشیم افزود: یکی از کارهای مهمی که باید در قم انجام شود پایه‌ریزی فلسفی، اخلاقی و فقهی راجع به بازی‌های رایانه‌ای است.

رئیس جامعة المصطفی العالمیه خاطر نشان کرد: روح بسیاری از بازی‌هایی که امروز در دنیای غرب تولید می‌شود، این است که فرهنگ آمریکایی را در دنیا ترویج کند.

وی خاطر نشان کرد: در این شرایط باید در نظام اخلاقی و فکری بازی کارهای اساسی انجام شده و بازی‌ها را در خدمت ترویج سبک زندگی اسلامی قرار دهیم.

اعرافی اضافه کرد: امیدواریم به حوزه رایانه به معنای عام و به حوزه بازی به معنای خاص توجه بیشتری شود چرا که اگر نظام در این زمینه سرمایه‌گذاری اساسی نکند در تمدن‌سازی با مشکلات جدی روبه‌رو می‌شود.

انتهای پیام/ل10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول