اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

اعلام جرم دادستان انقلاب علیه استاندار

خبرگزاری فارس:آیت‌الله احمد آذری قمی، دادستان سابق انقلاب اسلامی مرکز علیه طاهر احمدزاده استاندار خراسان شکایت کرد .استاندار خراسان اتهام حمایت از سرمایه‌داری، فساد به بار آوردن و فرار از کشور به سوریه را به ایشان وارد کرده بود.

اعلام جرم دادستان انقلاب علیه استاندار

رخدادهای 6 آبان 1358

چکیده

رهبر انقلاب امروز با نمایندگان دانش آموزان تبریز و جهاد سازندگی فیروزآباد دیدار و به آنان گفتند : شرق یک فرهنگ اسلامی دارد که بلندترین فرهنگ، مترقی ترین فرهنگ است. با این فرهنگ اسلامی باید تمام احتیاجاتش را اصلاح کند، و دستش را پیش غرب دراز نکند.

امام خمینی همچنین در دیدار با مسئولان جهاد سازندگی قم تاکید کردند : آمریکا که دشمن شماره یک ملت ما و بشر است شاه سابق را پناه داده است ، ما از آنها مطالبه می‎کنیم که باید این را به ما تحویل بدهند، ما از او طلبکار هستیم، ما خزاینمان پیش اینهاست.

در جلسه ای که با حضور چند تن از وزیران و مقامات عالیرتبه کشور در حضور امام خمینی در قم برگزار شد مسائل مربوط به کردستان در زمینه های سیاسی، عمرانی و نظامی مورد بحث و بررسی قرار گرفت .

گزارش های رسیده از سقز حاکی است امروز گروهی از دانش آموزان سقز مدارس را تعطیل کرده و در خیابان ها به راهپیمایی پرداختند . این گروه از دانش آموزان سپس به سوی ادارات دولتی به راه افتاده و این ادارات را اشغال کردند .همچنین  درپی تظاهرات صورت گرفته در اطراف پادگان بانه روزگذشته کلیه مغازه ها ، بازار و مدارس بانه تعطیل بود و گروهی از مردم این شهر بار دیگر دست به تظاهرات زدند . اخراج فرماندار بانه از خواسته های تظاهرات کنندگان بود .

یکی از مسئولین زندان اوین در گفتگو با روزنامه اطلاعات گفت : یکی از مخفیگاه های گروه فرقان شناسایی شده است .  از مخفیگاه این گروهک مقدار زیادی سلاح و مهمات کشف شده است .

گزارش های رسیده از آمریکا حاکی است کارکنان سفارت جمهوری اسلامی ایران در آمریکا به عنوان اعتراض به اقامت شاه مخلوع در آمریکا یک روز سفارت را تعطیل کرده و یک روز نیز اعلام روزه سیاسی کردند .

جلسه هفتگی حزب جمهوری خلق مسلمان تحت تدابیرشدید امنیتی برگزار شد . در این جلسه از کمک های دولت به مردم فلسطین انتقاد شد .

خبر دیگر اینکه محمد علی رجایی کفیل آموزش و پرورش در نشست مطبوعاتی هفتگی خود پیرامون تظاهرات چند روز اخیر دانش آموزان مدارس گفت : به نظر من تبلیغ گروهی و آموزش سیاسی هر دو کار سیاسی است ، ما اعلام کردیم طرح هرگونه مسائل سیاسی بدون جهت گیری آزاد است ولی تبلیغ سیاسی یعنی تبلیغ گروهی ممنوع است .

از دیگر سو امروز آیت الله آذری قمی در یک مصاحبه مطبوعاتی ضعف جسمی و نیز محول شدن کارهای بی خاصیت را دلایل استعفای خود از دادستانی انقلاب مرکز اعلام کرد . وی همچنین  علیه طاهر احمدزاده استاندار خراسان و روزنامه اطلاعات اعلام جرم کرد . مجاهدین انقلاب اسلامی نیز امروز با انتشار بیانیه ای نسبت به شایعه پراکنی دشمنان در شرایط حساس کنونی هشدار داده و تاکید کرد : دشمن اگر بتواند مردم را نسبت به ارگانهای اجرایی انقلاب و دست اندرکاران آن  بد بین کند به هدف خود که بی بهره کردن انقلاب از پشتیبانی مردم است  دست یافته است .

ملک خالد پادشاه عربستان سعودی نیز در جمع زائران خانه خدا گفت : عربستان سعودی تصمیم گرفته است سرزمین های اشغالی عرب از جمله بخش شرقی بیت المقدس را از دشمن بازپس گیرد و حقوق ملت فلسطین را اعاده کند . روزنامه عرب زبان المستقبل چاپ پاریس نیز  در مقاله ای به انتقاد از روش اعراب در بررسی و پوشش اخبار ایران پرداخته و نوشت : ما حوادث ایران را از عینک اروپا و آمریکا می بینیم .

در ایران ملت مسلمان انقلاب کرد نه احزاب و گروهها

رهبر انقلاب امروز با نمایندگان دانش آموزان تبریز و جهاد سازندگی فیروزآباد دیدار و گفت و گو کردند .اهم بیانات امام خمینی در این دیدار عبارت است از :

1- باید گفت که انقلاب ایران بهترین انقلابی بوده است که در دنیا تاکنون پیدا شده است. و نکته‎اش هم این است که ملت مسلمان انقلاب کردند. انقلاب مربوط به حزبی ـ مثلاً فرض کنید ـ نبوده است؛مربوط به یک کودتایی نبوده است؛از طرف نظامی یا از طرف حزب، بلکه مال خود ملت بوده است و خود ملت قیام کرده است، و خود ملت پیش برده است.

اصلاح فرهنگ به تدریج صورت می گیرد

2- طرح برنامه‎هایی برای فرهنگ و اصلاح فرهنگ، و تصفیه از اشخاصی که باز هم در فرهنگ یا در جاهای دیگر هست، که این همه باید با تدریج درست بشود. فوراً نمی‎شود پشت سر انقلاب، این کارها درست بشود. این کارها کارهایی است که باید به تدریج درست بشود.

امام خمینی: [در کشوری که ]از هر فردی بپرسی که دشمن تو کیست؟ می‎گوید دشمن من غرب و شرق است و امریکا هم در درجه اول است، صهیونیست هم در درجه اول است، این را دیگر نمی‎توانید شماها اغفال بکنید، این ملت را نمی‎توانید اغفال بکنید. بیخود متشبِّث شُدید که یک جنازه‎ای را ببرید در کشور خودتان و او را بخواهید آلت دست قرار بدهید!

3- وقتی یک مجلس شورا با خود ملت، با رأی خود ملت ان‎شاءاللّه‎ تحقق پیدا کرد و یک حکومت مستقر و مستمری به وسیله مجلس درست شد، بسیاری از کارها آن وقت اصلاح می‎شود.

برای اصلاح اوضاع نیاز به آرامش وجود دارد

4- در یک محیطی که توی خیابان بریزند به جان هم، نمی‎شود اقتصادش را درست کرد؛ نمی‎شود دانشگاهش را درست کرد. وقتی محیط آرام باشد، توجه بکنند که باید آرام بشود، محصِّلین سر کلاس بروند، مشغول کارشان بشوند، معلمین مشغول کارشان بشوند، اساتید مشغول کارشان بشوند، زارع مشغول کارش بشود، کارگر مشغول کارش بشود، آرامش در یک مملکتی پیدا بشود، آن وقت کسانی که می‎خواهند خدمت بکنند، می‎توانند خدمت بکنند.

فرهنگ شرق مترقی ترین فرهنگ ها است

5- شرق یک فرهنگ اسلامی دارد که بلندترین فرهنگ، مترقی ترین فرهنگ است. با این فرهنگ اسلامی باید تمام احتیاجاتش را اصلاح کند، و دستش را پیش غرب دراز نکند.

6- باید شرق سر جای خودش بایستد و خودش را بیابد. تبلیغات زیاد، اسباب این شده است که شرق خودش را گم کرده، ما خودمان را گم کردیم. باید اگر ما بخواهیم استقلال پیدا کنیم، آزادی پیدا کنیم، مملکت خودمان را خودمان اداره کنیم، باید خودمان را پیدا کنیم، گم کردیم ما خودمان را، باید پیدا بکنیم خودمان را، باید از این غربزدگی بیرون برویم.(1)

توطئه دشمن درجه یک بشر علیه ایران

امام خمینی امروز همچنین با مسئولان جهاد سازندگی قم دیدار و گفت و گو کردند . اهم بیانات رهبر انقلاب در این دیدار عبارت است از :

نخست وزیر با انتشار اطلاعیه ای در مورد شایعات سوء استفاده در وزارت بازرگانی و ترمیم کابینه اعلام کرد که کوچک ترین شائبه لغزش در مورد آقایان دکتر رضا صدر ، دکتر علیمحمد ایزدی و دکتر سامی خطا است و خواسته دشمنان انقلاب و جمهوری اسلامی است

1- الآن توطئه‎ها باز در کار است. و امریکا ـ که دشمن شماره اول بشر و ماست ـ باز این شخص خائن [شاه سابق] را به بهانه اینکه مریض است برده است امریکا... لکن باید این مطلب را بدانند که شما دیگر دستتان کوتاه شد از ایران. دیگر شما نمی‎توانید دوباره همان مسائلی را که برای بدبختی این ملت پیش آوردید پیش بیاورید. ملتی است که خودش دیگر بپاخاسته است، و همه تکلیف خودشان را می‎دانند.

2- [در کشوری که ]از هر فردی بپرسی که دشمن تو کیست؟ می‎گوید دشمن من غرب و شرق است و امریکا هم در درجه اول است، صهیونیست هم در درجه اول است، این را دیگر نمی‎توانید شماها اغفال بکنید، این ملت را نمی‎توانید اغفال بکنید. بیخود متشبِّث شُدید که یک جنازه‎ای را ببرید در کشور خودتان و او را بخواهید آلت دست قرار بدهید!

امروز تضعیف پاسداران خیانت به کشور است

3- امروز تضعیف ملت و پاسدار و این قشری که الآن مشغول خدمت هستند خیانت به این مملکت است.(2)

مسائل کردستان در حضور امام بررسی شد

در جلسه ای که با حضور چند تن از وزیران و مقامات عالیرتبه کشور در حضور امام خمینی در قم برگزار شد مسائل مربوط به کردستان در زمینه های سیاسی، عمرانی و نظامی مورد بحث و بررسی قرار گرفت .هاشم صباغیان وزیر کشور، دکتر چمران وزیر دفاع ، داریوش فروهر وزیر مشاور ، دکتر عزت الله سحابی وزیر مشاور و برنامه و بودجه ، مهندس بنی اسدی وزیر امور اجرایی ، سرلشکر شاکر رئیس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ، دانشور فرمانده کل ژاندارمری و ابوشریف فرمانده عملیاتی سپاه پاسداران در این جلسه حضور داشتند .

ملک خالد در اجتماع زائران خانه :فلسطینی ها سالها است که ادعای حقی دارند و ساده ترین وظیفه این است که به این مردم حق تعیین سرنوشت و خودمختاری داده شود .وی گفت :جهان اسلام تصمیم گرفته است سرزمین های اشغالی خاصه بیت المقدس را بازپس گیرد و حق قانونی خودمختاری برادران فلسطینی را اعاده کند .

وزیر کشور در پایان این جلسه دو ساعته اعلام کرد : در ملاقات با امام مسائل مربوط به کردستان و برنامه هایی که در زمینه های سیاسی، عمرانی و نظامی باید در منطقه به اجرا گذارده شود بوسیله وزیرانی که عضو هیئت حسن نیت کردستان هستند و نیز فرماندهان نیروهای سه گانه به عرض امام رسید و مورد تصویب و تائید قرار گرفت .

ابوشریف فرمانده عملیات سپاه نیز در پایان ملاقات با امام درباره وضع فعلی کردستان گفت : هم اکنون بطور کلی منطقه بجز شهرهای بوکان ، مهاباد و بانه در که در آنها تیراندازی های پراکنده صورت می گیرد آرام است . (3)

ادارات سقز اشغال شد

گزارش های رسیده از سقز حاکی است امروز گروهی از دانش آموزان سقز مدارس را تعطیل کرده و در خیابان ها به راهپیمایی پرداختند . این گروه از دانش آموزان سپس به سوی ادارات دولتی به راه افتاده و این ادارات را اشغال کردند . گزارش دیگری نیز حاکی است ارتباط تلفنی با سقز قطع بوده و مغازه ها و مدارس این شهر تعطیل است . (4)

در خواست اخراج فرماندار بانه

درپی تظاهرات صورت گرفته در اطراف پادگان بانه روزگذشته کلیه مغازه ها ، بازار و مدارس بانه تعطیل بود و گروهی از مردم این شهر بار دیگر دست به تظاهرات زدند . این گروه در پایان تجمع خود خواهان خروج نیروهای نظامی از کردستان و اخراج فرماندار این شهر شدند.(5)خبر دیگر از کردستان اینکه دموکراتها اتومبیل تکنسین های برق ارومیه را به غنیمت گرفتند . (6) از آذربایجان غربی و بوکان نیز خبر می رسد مهاجمین بامداد امروز حمله خود به مقر سپاه در این شهر را آغاز کرده و آن را به محاصره درآورده اند . (7)

مخفیگاه گروه فرقان شناسایی شد

یکی از مسئولین زندان اوین در گفتگو با روزنامه اطلاعات گفت : یکی از مخفیگاه های گروه فرقان شناسایی شده است . این مسئول که نخواست نامش فاش شود در مورد چگونگی کشف مخفیگاه گروه فرقان گفت : از مدتها قبل ورود و خروج افراد مشکوکی به این باغ توجه اهالی و پاسداران را به خود جلب کرده بود تا سرانجام سپاه کرج پس از تحقیق و بررسی وارد این باغ شدند و در آنجا به مخفیگاه گروه فرقان دست یافتند .در این مخفیگاه چندین بمب ساعتی ، جعبه های انواع اسلحه ، یک تن گوگرد ، چند دستگاه آزمایشگاهی و شیمیایی ، مقدار زیادی فشنگ و دیگر وسایل نظامی کشف شده است . (8)

گزارش های رسیده از آمریکا حاکی است کارکنان سفارت جمهوری اسلامی ایران در آمریکا به عنوان اعتراض به اقامت شاه مخلوع در آمریکا یک روز سفارت را تعطیل کرده و یک روز نیز اعلام روزه سیاسی کردند .

اعتراض ایرانیان مقیم آمریکا به اقامت شاه سابق در این کشور

گزارش های رسیده از آمریکا حاکی است کارکنان سفارت جمهوری اسلامی ایران در آمریکا به عنوان اعتراض به اقامت شاه مخلوع در آمریکا یک روز سفارت را تعطیل کرده و یک روز نیز اعلام روزه سیاسی کردند .کارکنان سفارت ایران در واشنگتن به عنوان اعتراض روی پله های سفارت نشسته و شعارهایی مانند مرگ بر حامیان شاه و زنده باد انقلاب اسلامی ایران سردادند . طی دو روز گذشته تجمعاتی از سوی دانشجویان در برابر بیمارستانی که شاه در آن بستری است برگزار شده است . (9)

جلسه حزب خلق مسلمان تحت تدابیر شدید امنیتی/ چرا با آیت الله مشورت نمی کنید ؟

جلسه هفتگی حزب جمهوری خلق مسلمان تحت تدابیرشدید امنیتی برگزار شد .در این جلسه دکتر غنی زاده به عنوان نخستین سخنران گفت : در حال حاضر با اینکه چند ماه از انقلاب گذشته با کمبود ارزاق عمومی ، بیکاری ، وضع بداقتصادی ، عدم امنیت ، گرانی سرسام آور در تمام شئون زندگی ما به چشم میخورد .

وی همانند هفته های گذشته انتقاد از قانون اساسی را نیز مد نظر قرار داد و گفت : قانون اساسی کشور که مهمترین وثیقه ملی است بوسیله گروهی نوشته می شود که تنها می تواند منعکس کننده خواست ها و نظرات قشری از مردم باشد .

در ادامه حسن عارفی نماینده حزب خلق مسلمان در شهسوار با اشاره به آیه وامرهم شوری بینهم گفت :مگر در مورد ولایت فقیه نظر آیت الله شریعتمداری را نمی دانید ؟ چرا نظر ایشان نادیده گرفته می شود ؟(10) گفتی است جلسات هفتگی حزب خلق مسلمان در هفته های گذشته به صورت مرتب برگزار شده و انتقاد از مجلس خبرگان قانون اساسی ، اصل ولایت فقیه و نیز طرح نظرات آیت الله شریعتمداری از برنامه های ثابت این جلسه محسوب می شود .

چرا می خواهید به فلسطین کمک کنید ؟!

سپس یکی از حضار به نام باقر مهدی طی سخنانی با انتقاد از کمک ایران به فلسطین گفت : چراغی که به خانه روا است به مسجد حرام است ! در این جلسه هنگامی که یکی از حضار خواست به دفاع از انقلاب بپردازد جلسه متشنج شد و به این فرد اجازه داده نشد سخنان خود را ادامه دهد . (11)

دعوت عام برای حل مشکلات سیاسی مدارس

محمد علی رجایی کفیل آموزش و پرورش در نشست مطبوعاتی هفتگی خود پیرامون تظاهرات چند روز اخیر دانش آموزان مدارس گفت : علت بروز اغتشاشات و زد و خورد، خارج شدن راهپیمایی ها از مسیر اصلی و صنفی و تغییر شعارها و تحریکاتی است که از سوی پاره ای از گروه ها صورت میگیرد و همین اینجا است که باید احساس خطر کرد .

حسن عارفی نماینده حزب خلق مسلمان در شهسوار با اشاره به آیه وامرهم شوری بینهم گفت :مگر در مورد ولایت فقیه نظر آیت الله شریعتمداری را نمی دانید ؟ چرا نظر ایشان نادیده گرفته می شود ؟جلسات هفتگی حزب خلق مسلمان در هفته های گذشته به صورت مرتب برگزار شده و انتقاد از مجلس خبرگان قانون اساسی ، اصل ولایت فقیه و نیز طرح نظرات آیت الله شریعتمداری از برنامه های ثابت این جلسه محسوب می شود .

رجایی ادامه داد : من از طریق مطبوعات و سایر رسانه های گروهی از کلیه صاحب نظران و مغزهای متفکر و اندیشه های نگران جامعه و اولیا و دانش آموزان عزیز دعوت میکنم که در مورد علت و طریق پیش گیری از وضعی که پیش آمده است ما را یاری دهند و از طریق انجمن های همکاری خانه و مدرسه در حل مشکل کیفیت شرکت دانش آموزان در امور سیاسی پیشنهادات و نظرات خود را ابراز دارند .

وی ادامه داد : اگر نظر من ارتجاعی است مرا راهنمایی کنند ، در اینکه تبلیغات گروهی در مدارس درست است یا نیست باید متخصصین امور تعلیم و تربیت و مسائل اجتماعی نظر بدهند . رجایی اضافه کرد : به نظر من تبلیغ گروهی و آموزش سیاسی هر دو کار سیاسی است ، ما اعلام کردیم طرح هرگونه مسائل سیاسی بدون جهت گیری آزاد است ولی تبلیغ سیاسی یعنی تبلیغ گروهی ممنوع است . (12)

آیت الله آذری قمی دلایل استعفای خود را تشریح کرد

آیت الله آذری قمی در یک مصاحبه مطبوعاتی ضعف جسمی و نیز محول شدن کارهای بی خاصیت را دلایل استعفای خود از دادستانی انقلاب مرکز اعلام کرد . وی گفت : در برهه ای که مجبور به استعفا شدم فشارم کم شد و قندم بالا رفت و نتوانستم انجام وظیفه کنم .وی ادامه داد : دلیل دوم که مهمتر است اینکه در این اواخر دادسرای تهران یک دادسرای بی خاصیت شده بود ، چون آنچه که مورد نظرم بود رسیدگی به انحرافاتی بود که احیانا در کار شرکت ها یا کارمندان دولت بود .

محمد علی رجایی کفیل آموزش و پرورش پیرامون تظاهرات چند روز اخیر دانش آموزان مدارس گفت : علت بروز اغتشاشات و زد و خورد، خارج شدن راهپیمایی ها از مسیر اصلی و صنفی و تغییر شعارها و تحریکاتی است که از سوی پاره ای از گروه ها صورت میگیرد و همین اینجا است که باید احساس خطر کرد .

آیت الله آذری قمی ادامه داد : اما وقتی بنا شد که ما را متهم به دخالت در کار دولت کنند دیدم فایده ای ندارد که بجای این کارهای اساسی وقت ما صرف رسیدگی به کار یکنفر که انحراف اخلاقی و جنسی دارد بشود زیرا وقت ما محترمتر و عزیز تر از اینها است. این بود که گفتم بهتر است این مسئولیت برعهده کس دیگری گذاشته شود . وی ادامه داد : البته این دلیل دوم را در استعفایم ذکر نکرده بودم . (13)

اعلام جرم آیت الله آذری قمی علیه استاندار خراسان و روزنامه اطلاعات

آیت‌الله احمد آذری قمی، دادستان سابق انقلاب اسلامی مرکز علیه طاهر احمدزاده استاندار خراسان و همچنین روزنامه اطلاعات شکایت کرد .در بخشی از متن اعلام جرم آیت الله آذری قمی علیه طاهر احمدزاده آمده است : استاندار خراسان اتهام حمایت از سرمایه‌داری، فساد به بار آوردن و فرار از کشور به سوریه و اهانت‌هایی از این قبیل، بی‌اطلاع و بی‌انصاف به بنده وارد کرده است.

وی افزود : اگر این شخص توانست کمترین سوءاستفاده را در مورد اینجانب اثبات نماید از شکایت خود صرفنظر می‌نمایم.همزمان با اعلام جرم آیت الله آذری قمی علیه طاهر احمدزاده، وی موسسه اطلاعات را نیز مستحق تعقیب دانست و در نامه‌ای خطاب به دادستان کل نوشت: این روزنامه با تیتر درشت اینجانب را مورد هتک قرار داده است . (14)

ضوابط جدید فروش ارز به مسافران اعلام شد

طرح مقررات جدید فروش ارز به مسافران از سوی بانک مرکزی ایران تسلیم هیئت دولت شد . بانک مرکزی همچنین از وزارت فرهنگ و آموزش عالی درخواست کرد تا هزینه تحصیلی را در کلیه کشورها تعیین کرده و به این بانک اعلام نماید.بر اساس طرح جدید، دریافت ودیعه برای فروش ارز به مسافران مجددا برقرار می گردد و بانکها در ازای هر دلار وجوهی بعنوان ودیعه از مسافران دریافت خواهند کرد و این وجوه پس از انجام مسافرت به آنان بازپس داده خواهد شد . (15)

آغاز رسیدگی به ماجرای سوء استفاده در وزارت بازرگانی

نخست وزیر با انتشار اطلاعیه ای در مورد شایعات سوء استفاده در وزارت بازرگانی و ترمیم کابینه اعلام کرد که کوچک ترین شائبه لغزش در مورد آقایان دکتر رضا صدر ، دکتر علیمحمد ایزدی و دکتر سامی خطا است و خواسته دشمنان انقلاب و جمهوری اسلامی است .بازرگان در این اطلاعیه با تاکید بر اعتماد مطلق بر وزیر بازرگانی و مسئولان این وزارتخانه تاکید کرد برای روشن شدن بیشتر جریان به اداره بازرسی کل کشور دستور داده شد تا هر چه زودتر هیئتی را مامور رسیدگی نموده نتیجه را گزارش دهند . (16)

هشدار مجاهدین انقلاب اسلامی درباره شایعه پراکنی دشمنان

مجاهدین انقلاب اسلامی امروز با انتشار بیانیه ای نسبت به شایعه پراکنی دشمنان در شرایط حساس کنونی هشدار داد . در بیانیه این تشکل آمده است : انقلاب اسلامی در شرایط کنونی از سویی در معرض هجوم و توطئه های نظامی ضد انقلاب در نقاط مختلف کشور از جمله گنبد ، نقده ، کردستان و خوزستان قرار دارد و از سوی دیگر در محاصره اقتصادی است تا زندگی را بر مردم سخت کنند .

مجاهدین انقلاب خطرناکتر از این دو توطئه را شایعه پراکنی دانسته و ادامه می دهد : اما خطرناکترین توطئه دشمن در این مرحله ایجاد جو بدبینی و شایعه پراکنی به منظور دلسرد کردن مردم و خدشه دار کردن وحدت توده مسلمان و در نتیجه از بین بردن پایگاه مردمی این انقلاب است و این بلایی است که هم اکنون گریبانگیر انقلاب ما شده است .در ادامه این بیانیه تاکید شده است : دشمن اگر بتواند مردم را نسبت به ارگانهای اجرایی انقلاب و دست اندرکاران آن  بد بین کند به هدف خود که بی بهره کردن انقلاب از پشتیبانی مردم است  دست یافته است . (17)

سازمان مجاهدین در دهه 60 به عنوان گروه خط امامی دارای قرائتی اطلاق گرایانه از ولایت فقیه و داعیه دار اطلاعت محض و تبعیت بی چون و چرا از نظرات امام بود . بر این اساس جناح رقیب نیز متهم به ضدیت با ولایت مطلقه فقیه گردید ، تحول بنیادین اعضای این تشکل از جمله بهزاد نبوی و مصطفی تاجزاده از آن روزگار تا امروز نیازی به اقامه دلیل و برهان نیست ، موضع گیری های این افراد در جریان فتنه 88 و نامه های پشت سر هم افرادی چون تاجزاده راه را بر هر تفسیری می بندد .

پادشاه عربستان : مصمم به بازپس گیری سرزمین های اشغالی هستیم

ملک خالد پادشاه عربستان سعودی گفت : عربستان سعودی تصمیم گرفته است سرزمین های اشغالی عرب از جمله بخش شرقی بیت المقدس را از دشمن بازپس گیرد و حقوق ملت فلسطین را اعاده کند .ملک خالد که در اجتماع زائران خانه خدا سخن می گفت ادامه داد : فلسطینی ها سالها است که ادعای حقی دارند و ساده ترین وظیفه این است که به این مردم حق تعیین سرنوشت و خودمختاری داده شود . وی گفت :جهان اسلام تصمیم گرفته است سرزمین های اشغالی خاصه بیت المقدس را بازپس گیرد و حق قانونی خودمختاری برادران فلسطینی را اعاده کند . (18)

تصمیم شوروی برای تقویت حضور نظامی در خلیج فارس

روزنامه کویتی السیاسه از تصمیم شوروی برای تقویت نیروهای نظامی خود در خاورمیانه خبر داد.این روزنامه از قول منابع آگاه سیاسی نوشته است : در پی امضای پیمان دوستی میان مسکو و عدن رهبران شوروی تصمیم گرفته اند تا پایان سال جاری [3ماه دیگر]حضور نظامی این کشور را در خلیج فارس بیش از پیش تقویت کنند و تعداد سربازان کوبایی و شوروی را در یمن جنوبی از 9هزار به 15هزار افرایش دهند.السیاسه اضافه کرده است که اعلام خبر اخیرآمریکا مبنی بر فرستادن نیرو به خلیج فارس انگیزه اصلی امضای پیمان دوستی شوروی و یمن جنوبی بوده است . (19)

دیدار عرفات با صدام

یاسر عرفات رئیس کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین برای یک دیدار چند روزه از عراق وارد بغداد شد و اندکی بعد با صدام رئیس جمهور این کشور دیدار و گفت و گو کرد . (20)خبر دیگر از عراق اینکه صدام به اعراب در مورد امکان استفاده اسرائیل از بمب هسته ای علیه این کشورها هشدار داد .

وی خاطر نشان ساخت که ممکن است روزی فرا رسد که صهیونیست ها از بمب اتمی علیه ما استفاده کنند و ما باید مصمم باشیم که تسلیم دشمن نشویم . صدام گفت : آمریکا ضد عراق است زیرا ما ثروت نفت داریم و این امر آمریکا را ناراحت می کند . (21)

المستقبل :عربها ایران را با عینک اروپا و آمریکا می بینند 

روزنامه عرب زبان المستقبل چاپ پاریس در مقاله ای به انتقاد از روش اعراب در بررسی و پوشش اخبار ایران پرداخته و نوشت : ما حوادث ایران را از عینک اروپا و آمریکا می بینیم .المستقبل در این گزارش تاکید کرده است : روش اعراب در قبال ایران تعجب آور است ما خبرهای زیادی از ایران می شنویم و ارتباط این خبرها را با تحولاتی در کشورهای عربی درک می کنیم ، این خبرها را همانگونه که خبرگزاری های خارجی مخابره می کنند از نظر می گذرانیم ، البته هیچ عکس العملی و هیچ تجزیه و تحلیلی صورت نمی گیرد ، مگر انتظار کشیدن برای اینکه اوضاع در مسیری که برایمان ناشناخته است قرار گیرد .

المستقبل ادامه می دهد : هم اکنون در ایران تحولات سیاسی واجتماعی بسیار مهمی در جریان است و همه خبرگزاری ها و مطبوعات اروپایی و آمریکایی نمایندگانی به ایران فرستاده اند تا اخبار این کشور را لحظه به لحظه به جهان مخابره کنند ولی ما اعراب از حوادث ایران دور هستیم در حالی که رویدادهای ایران تاثیر شگرفی روی کشورهای اطراف بجا می گذارد .این روزنامه عرب زبان مشی اعراب در قبال ایران را اینگونه در یک جمله خلاصه می کند : در هر صورت ما اعراب امروز ایران را از عینک اروپا و آمریکا می بینیم . (22)

پی نوشت:

1-  صحیفه امام ، جلد 10، صفحه 379

2- صحیفه امام ، جلد 10، صفحه 372

3- اطلاعات ، 6آبان 1358، صفحه 12

4-  اطلاعات ، 6آبان 1358، صفحه 11

5- اطلاعات ، 6آبان 1358، صفحه 10

6-  کیهان ، 6آبان 1358، صفحه 2

7- کیهان ، 6آبان 1358، صفحه 1

8-  اطلاعات ، 6آبان 1358، صفحه 11

9- اطلاعات ، 6آبان 1358، صفحه 10

10-  اطلاعات ، 6آبان 1358، صفحه 8 ، حزب جمهوری خلق مسلمان تحت زعامت و رهبری فردی شکل گرفت و گسترش یافت که خود را مرجع بخش وسیعی از شیعیان جهان از ایران گرفته تا دیگر نقاط جهان اسلام می دانست ، از این منظر عجیب به نظر می رسد زمانی که ببینیم گروه تحت رهبری این فرد از کمک مسلمانان ایران و نیز دولت اسلامی به مسلمانان فلسطین گلایه می کند و به این مثل عوامانه استناد می کند که «چراغی که به خانه روا است به مسجد حرام است! » و این در حالی است که آیت الله شریعتمداری خود از پرداخت شهریه به مسلمانان و شیعیان دیگر کشورها ابا و اجتناب نمی کرد و از خود نمی پرسید که وقتی در شهر و دیاری که در آن بسر می برم مسلمانی هست چرا باید به طلاب دیگر کشورها شهریه دهم ؟!

11- کیهان ، 6آبان 1358، صفحه 12

12-  اطلاعات ، 6آبان 1358، صفحه 2

13-  اطلاعات ، 6آبان 1358، صفحه 2

14-  کیهان ، 6آبان 1358، صفحه 12، روزنامه اطلاعات در خبر مورد اشاره آیت الله آذری قمی ذیل تیتر «همکار آذری قمی دستگیر شد»، آورده بود: «امروز فاش شد که یک عضو دادسرای انقلاب اسلامی مرکز به اتهام اخاذی و گرفتن رشوه زندانی شده است. متهم که ایلیاوی نام داد در زمان هادوی با دادستانی کل انقلاب همکاری داشت و قبل از بازداشت نیز همکار احمد آذری قمی دادستان انقلاب اسلامی مرکز بود، و به دستور آذری قمی وضع مطبوعات کشور را بررسی می‌کرد تا روزنامه و نشریاتی را که در خلاف جهت انقلاب گام برمی‌داشتند یا از نظر مالکیت و کمک‌های مالی به منابع غیرمجاز وابسته بودند مشخص سازد و ضمن جلوگیری از انتشار آن‌ها متهمان مطبوعاتی را تحت تعقیب قرار دهد. ایلیاوی متهم است با سوءاستفاده از موقعیت خود در دادسرای انقلاب اسلامی مرکز با یکی از واردکنندگان معروف اتومبیل‌های خارجی در ایران تماس گرفته و به عنوان اینکه می‌تواند از مصادره اموال وی جلوگیری کند 6 میلیون تومان پول مطالبه کرده و سرانجام با دریافت 2 میلیون تومان با وی به توافق رسیده است. ایلیاوی که هم اکنون در زندان اوین به سر می‌برد بر اساس پرونده‌ای که برایش تشکیل شده گذشته از دو میلیون تومان پول چند اتومبیل نمره نشده نیز رشوه گرفته است. چند قبضه اسلحه، یک دستگاه بی‌سیم، چند پاسپورت و شناسنامه به نام‌های مختلف از جمله مدارکی است که در خانه وی کشف شده و ضمیمه پرونده است. رک اطلاعات ، 16مهر 1358

15- اطلاعات ، 6آبان 1358، صفحه 2

16-  اطلاعات ، 6آبان 1358، صفحه 2

17- جمهوری اسلامی ، 6مهر 1358، صفحه 1و2 ، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی دومین تجربه مهم در میان تجارب تحزب اسلامی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به شمار می آید. در هفتم فروردین 58 این سازمان اعلام موجودیت کرد.مجاهدین انقلاب اسلامی در این نامگذاری به دنبال پایان بخشیدن به سوءاستفاده از واژه «مجاهد» از سوی گروهی بودند که با مبانی التقاطی خود، خسارات سنگینی را به مبارزات اسلامی وارد ساخته بود.

مجاهدین انقلاب اسلامی هفت گروه کوچک و بزرگ از داخل و خارج زندان رژیم شاه و داخل و خارج از کشور بودند که وجه مشترک آنها احساس خطر از جاه طلبی های رهبری گروهک موسوم به مجاهدین خلق بود و اعتقاد داشتند که باید فعالیت سیاسی خود را بر محور رهبری و هدایت های امام (ره) سامان دهند. اگرچه وقایع سیاسی و اقتصادی و تفاوت برداشت های بعدی اعضای این گروه ها نگذاشت که سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی عمری بیش از 5/7 سال را طی کند ولی این سازمان در مقطع تاسیس، قابل اعتناترین سازمان سیاسی خط امام پس از حزب جمهوری اسلامی بود.

این گروه که در آینده به صورت تفصیلی بدان خواهیم پرداخت بر اساس اصول مشترکی چون پیروی از اسلام اصیل و خالص ، پذیرش رهبری امام خمینی و اصل مترقی ولایت فقیه و و نیز مخالفت با گروه های مخالف انقلاب بویژه مجاهدین خلق [ منافقین] شکل گرفت .

با بروز اختلاف در میان مجاهدین انقلاب اسلامی و دو شقه شدن این جریان سیاسی سازمانی دیگر در دهه 70حیات خود را با همان نام ولی با اهداف و مبانی جدید آغاز کرد .

سازمانی که در این دهه حیات مجدد یافت با آنچه در دهه 60 فعالیت داشت اختلافی ماهوی و بنیادین داشت . این تفاوت ها را می توان به دو بخش محتوایی [نظری] و شکلی [ سازمانی]تقسیم کرد .

به عنوان نمونه می توان به تفاوت اندیشه سازمان از دهه 60 تا امروز درباره ولایت فقیه اشاره کرد . سازمان مجاهدین در دهه 60 به عنوان گروه خط امامی دارای قرائتی اطلاق گرایانه از ولایت فقیه و داعیه دار اطلاعت محض و تبعیت بی چون و چرا از نظرات امام بود . بر این اساس جناح رقیب نیز متهم به ضدیت با ولایت مطلقه فقیه گردید ، تحول بنیادین اعضای این تشکل از جمله بهزاد نبوی و مصطفی تاجزاده از آن روزگار تا امروز نیازی به اقامه دلیل و برهان نیست ، موضع گیری های این افراد در جریان فتنه 88 و نامه های پشت سر هم افرادی چون تاجزاده راه را بر هر تفسیری می بندد .

18-  اطلاعات ، 6آبان 1358، صفحه 12

19- اطلاعات ، 6آبان 1358، صفحه 12

20- اطلاعات ، 6آبان 1358، صفحه 12

21-  اطلاعات ، 6آبان 1358، صفحه 12

22-  اطلاعات ، 6آبان 1358، صفحه 9

 

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول