اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

لغو قرارداد مودت بین ایران و شوروی

خبرگزاری فارس: در پی انعکاس فرمایشات رهبر انقلاب در اجتماع دانشجویان انجمن اسلامی دانشگاه مفیدی و حمله شدید ایشان به سیاست های امپریالیستی آمریکا کلیه گروه ها و احزاب سیاسی ، جمعیت های اسلامی و دانشجویان مقدمات بزرگترین راهپیمایی ضد آمریکایی را که قرار است فردا و پس از نماز عید قربان برگزار شود تدارک می بینند .

لغو قرارداد مودت بین ایران و شوروی

رخدادهای 9آبان 1358

چکیده

رهبر انقلاب امروز در دیدار با خانواده های شهدای 15خرداد و شهدای حوادث بندر انزلی  با تاکید بر اینکه 15خرداد مبدا انقلاب اسلامی است فرمودند : دشمنان انقلاب هر چند دارای عقیده های گوناگونی هستند ولی در یک امر اشتراک نظر دارند و آن مخالفت با اسلام .

در پی سخنان امام خمینی در محکومیت اقدامات دولت آمریکا علیه انقلاب و ملت ایران قرار است تظاهرات وسیعی همزمان با عید قربان در تهران و دیگر شهرهای کشور برگزار شود .

گزارش های رسیده از بوکان حاکی است که در درگیری های این شهر تاکنون 7پاسدار به شهادت رسیده اند .

رئیس کمپانی پتروشیمی ایران اخطار کرد که اگر ژاپن اجرای طرح مجتمع عظیم پتروشیمی در ایران را به تاخیر اندازد ایران ممکن است تحویل نفت را به این کشور به حالت تعلیق درآورد .

وزیر امور خارجه که برای شرکت در جشن سالگرد انقلاب الجزایر عازم این کشور است با امام دیدار و گفت و گو کرد . وی بعد از این دیدار گفت : امام برای تبادل سفیر با لیبی شرطی دارند و ما نیز تابع شرط امام هستیم . وی همچنین از پیشنهاد لغو قراردادهای استعماری میان ایران و دو کشور آمریکا و شوروی توسط شورای انقلاب خبر داد .

خبر دیگر اینکه وزارت آموزش و پرورش روز سیزدهم آبان را روز دانش آموز اعلام کرد .

سخنگوی دولت در گفتگویی با خبرگزاری پارس در مورد سرنوشت قرار داد ایران و شرکت کرافت یونیون و توقف عملیات ساختمانی دو نیروگاه که این شرکت تعهد انجام و اتمام آنرا در بوشهر به عهده گرفته بود گفت : ایران از ادامه ساخت نیروگاه بوشهر انصراف داده است .

15خرداد مبدا انقلاب اسلامی است

رهبر انقلاب امروز با خانواده های شهدای 15خرداد 42 و شهدای حوادث بندر انزلی دیدار و گفت و گو کردند. اهم بیانات امام خمینی در این دیدار عبارت است از :

1- پانزده خرداد ـ که ما مردان با اراده‎ای را از دست دادیم و جوانانی از دست ملت ما رفت ـ نقطه عطفی است در تاریخ، و مبدأ این نهضت است. آنها که در پانزده خرداد قیام کردند، قیام مردانه کردند، و در مقابل دژخیمان «نه» گفتند و به شهادت رسیدند، آنها مبدأ این نهضت عظیم شدند.

ولایت فقیه هدیه الهی است

2- شما موافقت کنید با این ولایت فقیه. ولایت فقیه برای مسلمین یک هدیه‎ای است که خدای تبارک و تعالی داده است.

در یک چیز اشتراک نظر دارند و آن مخالفت با اسلام

3- ما الآن گرفتار یک مشت اشخاص مختلف السلیقه و مختلف العقیده‎ای که همه در این معنا که نخواهند این مملکت به سر و سامان برسد شریک‎اند. در عقاید مختلف‎اند، بعض گروههاشان با بعض گروههای دیگر دشمن هم هستند، لکن در یک چیز موافق‎اند، و آن اینکه مخالفت با اسلام!

برای اینکه با اساس مخالفند

4- [بعد از پیروزی انقلاب] در هر قدم، مخالفت واقع می‎شد. در رفراندمش باز مخالفت می‎کردند. در مجلس خبرگانش، در انتخاباتش، باز مخالفت می‎کردند. حالا هم با مجلس خبرگان مخالفت می‎کنند.بعد هم با مجلس شورا مخالفت خواهند کرد. بعد هم با رئیس جمهوری مخالفت خواهند کرد.این مخالفتها همین طور سلسله مراتب محفوظ است! برای اینکه با اساس مخالف‎اند. چون با اساس مخالف‎اند، اینها فروع آن اساس است، با آن مخالفت می‎کنند.

پانزده خرداد ـ که ما مردان با اراده‎ای را از دست دادیم و جوانانی از دست ملت ما رفت ـ نقطه عطفی است در تاریخ، و مبدأ این نهضت است. آنها که در پانزده خرداد قیام کردند، قیام مردانه کردند، و در مقابل دژخیمان «نه» گفتند و به شهادت رسیدند، آنها مبدأ این نهضت عظیم شدند.

این دست و پا زدنها فایده ندارد

5- این دست و پا زدنها دیگر فایده ندارد. ما هیچ وقت از این دست و پا زدنهای شما نمی‎ترسیم. ما می‎دانیم که دیگر کاری از شما نمی‎آید. یک نویسندگی از شما برمی‎آید و یک گفتن از شما برمی‎آید.خوب، هر چه می‎خواهید بنویسید و هر چه می‎خواهید بگویید!

6- [می گویند]اگر بنا باشد که ولایت فقیه بشود دیکتاتوری می‎شود، کذا می‎شود! مگر امیرالمؤمنین ـ که ولیّ امور مردم بود ـ دیکتاتور بود؟ مگر خود پیغمبر که ولایت داشت دیکتاتور بود؟ مگر بگویند ولایت برای پیغمبر هم نیست؛ پیغمبر هم مثل سایر مردم! و از اینها بعید نیست این را بگویند.کن جرأت نمی‎کنند بگویند.(1)

برنامه بزرگترین تظاهرات ضد آمریکایی در ایران

در پی انعکاس فرمایشات رهبر انقلاب در اجتماع دانشجویان انجمن اسلامی دانشگاه مفیدی و حمله شدید ایشان به سیاست های امپریالیستی آمریکا کلیه گروه ها و احزاب سیاسی ، جمعیت های اسلامی و دانشجویان مقدمات بزرگترین راهپیمایی ضد آمریکایی را که قرار است فردا و پس از نماز عید قربان برگزار شود تدارک می بینند . (2)

محمد منتظری دستگیر شد

روز گذشته هنگامی که محمد منتظری وارد دادگستری شد تا برای روشن شدن وضع خود و گرفتن گذرنامه با مقامات قضایی مذاکره کند بازداشت شد. نیکویی بازپرس شعبه 2دادسرای تهران پس از بازجویی مقدماتی وی را با قرار موقت بازداشت کرد . (3)

شهادت 7پاسدار در بوکان

گزارش های رسیده از بوکان حاکی است که در درگیری های این شهر تاکنون 7پاسدار به شهادت رسیده اند .اوضاع این شهر ناآرام است و درگیری میان پاسداران و مهاجمان همچنان ادامه دارد . (4) خبر های دیگر نیز از مریوان حاکی است اوضاع این شهرستان دیروز کاملا آرام بود و مدارس ، بازار و مغازه ها فعالیت عادی خود را آغاز کرده اند .

[می گویند]اگر بنا باشد که ولایت فقیه بشود دیکتاتوری می‎شود، کذا می‎شود! مگر امیرالمؤمنین ـ که ولیّ امور مردم بود ـ دیکتاتور بود؟ مگر خود پیغمبر که ولایت داشت دیکتاتور بود؟ مگر بگویند ولایت برای پیغمبر هم نیست؛ پیغمبر هم مثل سایر مردم! و از اینها بعید نیست این را بگویند. لکن جرأت نمی‎کنند بگویند.

ارتش ابتدا به ساکن اقدام نمی کند

ستاد مشترک ارتش با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد : بمنظور نشان دادن حسن نیت دولت مقرر شده است که ارتش بنحو ابتدا به ساکن در کردستان اقدام نکند ولی در مقابل تعرض مسلحانه مقابله به مثل خواهد شد . (5)

اخطار ایران به ژاپن

رئیس کمپانی پتروشیمی ایران اخطار کرد که اگر ژاپن اجرای طرح مجتمع عظیم پتروشیمی در ایران را به تاخیر اندازد ایران ممکن است تحویل نفت را به این کشور به حالت تعلیق درآورد . رئیس کمپانی پتروشیمی ملی ایران که از 21اکتبر در توکیو بسر می برد در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت اجرای طرح مجتمع پتروشیمی ایران از چندین ماه پیش در پی انقلاب ایران متوقف شده است .

وی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است پس از پایان کارهای ساختمانی این مجتمع ایران آنرا ملی کند گفت : همانطور که نخست وزیر به تازگی به وزیر بازرگانی خارجی ژاپن اطمینان داده است خطر ملی کردن این مجتمع به هیچ وجه وجود ندارد . (6)

کشف 8بمب در خرمشهر

8قالب مواد منفجره یک پوندی تی ان تی در خرمشهر کشف شد . این بمب ها در اطراف فلکه آتش نشانی خرمشهر و کنار دیوار میان چرخ های گاری های حمل زباله و در لابه لای زباله ها کار گذاشته شده بودند که پس از کشف خنثی شدند . (7)

رسیدگی به نامه ابوالفضل میرشمس شهشهانی به بازرسی کل کشور ارجاع شد . از سوی دیگر وجود اسامی اسدالله مبشری وزیر پیشین دادگستری ، میرشمس شهشهانی دادستان تهران در لیست ساواک از سوی صدر حاج سید جوادی وزیر دادگستری قویا تکذیب شد .در پی برکناری میرشمس شهشهانی احتمالا کریمی پور دادستان استان تهران با حفظ سمت به دادستانی تهران منصوب خواهد شد .

علت عدم تبادل سفیر میان ایران و لیبی

وزیر امور خارجه که برای شرکت در جشن سالگرد انقلاب الجزایر عازم این کشور است با امام دیدار و گفت و گو کرد . وی پس از این دیدار در یک گفت و گوی مطبوعاتی در پاسخ به این سوال که چرا بین ایران و لیبی سفیر تبادل نمی شود گفت : امام خمینی در این مورد شرطی قائل شده اند که ما هم از خط امام تبعیت می کنیم . (8)

لغو قراردادهای استعماری توسط شورای انقلاب

یزدی همچنین از پیشنهاد لغو قرارداد بین ایران و آمریکا در سال 1959و قرار داد مودت بین ایران و شوروی در سال 1921 به شورای انقلاب خبر داد . در سال 1959قراردادی میان ایران و آمریکا منعقد شد که بر اساس آن آمریکا این حق را داشت که در صورت احساس خطر نیروی نظامی در ایران پیاده کند .

همچنین بر اساس قرارداد مودت بین ایران و شوروی که در سال 1921منعقد شده و اکنون شورای انقلاب بلااعتبار بودن آن را بررسی می کند « هرگاه ممالک ثالثی بخواهند به وسیله دخالت مسلحه سیاست غاصبانه را در خاک ایران مجری دارند یا خاک ایران را مرکز حملات نظامی بر ضد روسیه قرار دهند و اگر ضمنا خطری سر حدات دولت جمهوری اتحادی شوروی روسیه و یا متحدین آن را تهدید نماید و اگر حکومت ایران پس از اخطار دولت شوروی روسیه خودش نتواند این خطر را رفع نماید دولت شوروی حق خواهد داشت قشون خود را به خاک ایران وارد نماید تا اینکه برای دفاع از خود اقدامات لازمه نظامی را به عمل آورد »(9)

روز گذشته هنگامی که محمد منتظری وارد دادگستری شد تا برای روشن شدن وضع خود و گرفتن گذرنامه با مقامات قضایی مذاکره کند بازداشت شد. نیکویی بازپرس شعبه 2دادسرای تهران پس از بازجویی مقدماتی وی را با قرار موقت بازداشت کرد .

13آبان روز دانش آموز شد

وزارت آموزش و پرورش روز سیزدهم آبان را روز دانش آموز اعلام کرد . سال گذشته در روز 13آبان گروهی از دانش آموزان و دانشجویان طی تظاهراتی که در دانشگاه تهران برگزار شد به شهادت رسیدند . (10)

سخنگوی دولت : ایران از ادامه ساخت نیروگاه بوشهر منصرف شده است

سخنگوی دولت در گفتگویی با خبرگزاری پارس در مورد سرنوشت قرار داد ایران و شرکت کرافت یونیون و توقف عملیات ساختمانی دو نیروگاه که این شرکت تعهد انجام و اتمام آنرا در بوشهر به عهده گرفته بود گفت : این شرکت عملیات ساختمانی دو نیروگاه را متوقف کرده است .

صادق طباطبایی ادامه داد : شرکت آلمانی در آغاز بدلیل عدم امکان فعالیت قرار داد را فسخ کرد و سپس ادعای غرامت نمود و دولت ایران هرگز خواستار ادامه فعالیت ساختمانی نشد .وی اضافه کرد : مورد اختلاف علاوه بر عدم پرداخت غرامت این مسئله هم هست که ایران اعتقاد دارد شرکت آلمانی از انجام موارد زیادی از متون قرارداد عدول کرده است و در حال حاضر اختلاف موجود طرفین بسیار زیاد است . طباطبایی گفت : ایران از ادامه استفاده از این طرح منصرف شده است . (11)

شهشهانی از دادستانی تهران کنار گذاشته شد

رسیدگی به نامه ابوالفضل میرشمس شهشهانی به بازرسی کل کشور ارجاع شد . از سوی دیگر وجود اسامی اسدالله مبشری وزیر پیشین دادگستری ، میرشمس شهشهانی دادستان تهران و ... در لیست ساواک از سوی صدر حاج سید جوادی وزیر دادگستری قویا تکذیب شد .خبردیگر اینکه امروز اعلام شد در پی برکناری میرشمس شهشهانی دادستان تهران احتمالا کریمی پور دادستان استان تهران با حفظ سمت به دادستانی تهران منصوب خواهد شد . (12)

پی نوشت:

1- صحیفه امام ، جلد 10، صفحه 405

2- اطلاعات ، 9آبان 1358، صفحه2

3-  اطلاعات ، 9آبان 1358، صفحه 1

4- اطلاعات ، 9آبان 1358، صفحه 2

5- کیهان ، 9آبان 1358، صفحه 11

6- اطلاعات ، 9آبان1358، صفحه 12

7- اطلاعات ، 9آبان 1358، صفحه 3

8-  اطلاعات ، 9آبان 1358، صفحه 12

9- کیهان ، 9آبان 1358، صفحه 2

10- اطلاعات ، 9آبان 1358، صفحه 12

11-  اطلاعات ، 9آبان 1358، صفحه12

12-  کیهان ، 9آبان 1358، صفحه2

 انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول