اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

نشست مخالفان دولت سوریه در دوحه؛ نمایشگاهی از اختلافات

خبرگزاری فارس: نشست گروه‌های مخالف دولت سوریه در حالی در دوحه قطر برگزار شده است که تفرقه و اختلافات شدیدی که میان این گروه‌ها وجود دارد، احتمال موفقیت طرح تشکیل شورایی جدید متشکل از همه گروه‌های مختلف را با تردید مواجه کرده است.

نشست مخالفان دولت سوریه در دوحه؛ نمایشگاهی از اختلافات

به گزارش فارس به نقل از شبکه راشاتودی، در روز اول نشست مخالفان دولت سوریه که در قطر و با هدف تشکیل یک دولت در تبعید برگزار شد، آنچه که بیش از همه به چشم می‌خورد، اختلاف و منازعات بر سر قدرت بود.

این نشست با تحریک آمریکا و متحدانش در دوحه پایتخت قطر برگزار شد، و هدف از آن رسیدن به رهبری متحدتر از مخالفان بود که بتوان راحت‌تر با آن کار کرد.

در این میان، اعضای اصلی‌ترین گروه از مخالفان دولت سوریه که تحت عنوان «شورای ملی سوریه» در ترکیه فعالیت می‌کنند، از طرح مورد حمایت آمریکا برای کنار گذاشته شدن این شورا از رهبری مخالفان و باز کردن راه برای شکل‌گیری رهبری جدید متشکل از کسانی که با دولت بشار اسد می‌جنگند، به شدت خشمگین بودند.

هفته گذشته «هیلاری کلینتون» وزیر خارجه آمریکا با بی‌تاثیر خواندن فعالیت‌های شورای ملی سوریه، اعلام کرد که افرادی که این شورا را تشکیل داده‌اند، نمایندگان واقعی مخالفان نیستند. وی بر همین اساس خواستار تغییر ساختار نحوه رهبری مخالفان شد. وی در جمع خبرنگاران در این مورد گفته است: «افرادی که 20، 30 یا 40 سال از داخل سوریه دور بوده‌اند، هرچند هم که تفکرات خوبی داشته باشند، نمایندگانی مردمی برای رهبری مخالفان نیستند».

 

ریاض سیف امروز از رهبری شورای جدید انصراف داد

 

در ساختار جدیدی که مد نظر آمریکا قرار دارد، تعداد و نقش رهبران خارج‌نشین مخالفان کاهش یافته و در عوض نقش اعضای ارتش آزاد سوریه (اصلی‌ترین گروه مسلح مخالف دولت سوریه) و شوراها و گروه‌های داخل سوریه، افزایش می‌یابد.

شورای ملی سوریه که در ابتدا به شدت با طرح مورد حمایت آمریکا مخالفالت کرده بود و آمریکا را به دادن «دستوراتی غیرقابل قبول» متهم کرده بود، حالا اصرار دارد که باید در هر نوع ساختاری، 40درصد از کل مجموعه رهبری را در اختیار داشته باشد.

این شورای جدید که «ابتکار ملی سوریه» نامگذاری شده، قرار است پس از نشست چهار روزه‌ای که در دوحه در جریان است، تشکیل شود و کشورهای غربی اعلام کرده‌اند که قصد دارند این شورای جدید را به عنوان دولت در تبعید سوریه به رسمیت بشناسند. شورای ملی سوریه در این ساختار جدید تنها 15 نماینده خواهد داشت.

راشاتودی نوشته است که گروه‌های مخالف سوری حاضر در این نشست از طیف‌های مختلفی بودند و گفته می‌شود که برخی از این گروه‌ها تحت تاثیر جریانات رادیکالی چون القاعده قرار دارند.

همزمان، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه به این نشست واکنش نشان داده و اعلام کرده است که عامل اصلی اینکه تلاش‌های برای متوقف کردن خشونت‌ها در سوریه تاکنون نتایج زیادی نداشته، تکروی برخی از کشورها و تشویق مخالفان از سوی این کشورها بوده است.

لاوروف در یک نشست خبری در این رابطه گفته است: «4 ماه قبل در ژنو توافق کردیم که همه قدرت‌های جهانی به همه طرف‌های درگیر در سوریه یک چیز بگوئیم: «به درگیری پایان دهید!». این دقیقا کاری است که روسیه انجام می‌دهد، اما برخی کشورها به مخالفان می‌گویند: «بروید و بجنگید، دلایل شما درست است». حالا، قضاوت در مورد اینکه کدامیک از این دو موضع بیشتر خطرآفرین و مرگ‌آور است، با شما».

 

 

وزیر خارجه روسیه در دیدار با اخضر ابراهیمی نماینده سازمان ملل و اتحادیه عرب در قاهره هم گفت: «متاسفانه شرکت‌کنندگان غربی و کشورهای منطقه فقط با گروه‌های مخالف مذاکره می‌کنند و با دولت سوریه ارتباط نمی‌گیرند، و حتی به آن‌ها (مخالفان) می‌گویند بجنگید تا پیروز شوید».

در حالی که پیش از این مطرح شده بود که قرار است «ریاض سیف» ریاست شورای جدید را بر عهده بگیرد، اما او اعلام کرده است که به دلیل کهولت سن و مشکلات جسمی نمی‌تواند رهبری مخالفان را بر عهده بگیرد و به این بهانه از قبول این پست خودداری کرده است.

چند روز قبل روزنامه گاردین گزارشی را در این مورد منتشر کرد و درباره طرح پیشنهادی قطر برای تشکیل شورایی جدید نوشت که آمریکا و متحدان غربی‌اش تاکنون از ارسال مستقیم سلاح به گروه‌های مسلح مخالف دولت سوریه خودداری کرده‌اند، هرچند که به نظر می‌رسد دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا بر جریان ارسال سلاح از قطر و دیگر کشورهای عربی مخالف دولت سوریه برای گروه‌های مسلح داخل سوریه، نظارت داشته‌اند. اما در صورت تصویب طرح پیشنهادی قطر، احتمالا آمریکا سیاست خود در قبال سوریه را تغییر خواهد داد. در این صورت، واشنگتن احتمالا اجازه خواهد داد تا تسلیحات سنگین‌تری برای مخالفان سوری ارسال شود، فرقی هم نمی‌کند که چه کسی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا پیروز شود.

انتهای پیام/ق.ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول