اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

گفت‌وگوی فارس با شماری از شرکت‌کنندگان در نشست «همبستگی ملی» سوریه

اجازه نمی‌دهیم اختلافات داخلی بین مردم سوریه جدایی بیاندازد

خبرگزاری فارس: گروه‌ها و طیف‌های مختلف سوری بزرگترین نشست «همگرایی ملی» سوریه را با هدف اعلام همبستگی و اتحاد خویش برگزار و تاکید کردند، توطئه‌ ایجاد اختلافات داخلی در سوریه با موفقیت همراه نخواهد بود.

اجازه نمی‌دهیم اختلافات داخلی بین مردم سوریه جدایی بیاندازد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق، جمعه گذشته بخش قدیمی شهر دمشق، پایتخت سوریه شاهد برگزاری یکی از مهمترین رویدادها در طول بحران 20 ماهه این کشور بود و بزرگترین نشست «همگرایی ملی» سوریه در این منطقه با حضور گروه‌ها و طوایف مختلف سوری برگزار شد.

نشست « همگرایی ملی» تمام مناطق و محله‌های دمشق به ویژه مناطق قدیمی این شهر را در بر‌گرفت و یکی از مهمترین برگزارکنندگان آن «رفیق لطف»، خبرنگار و روزنامه‌نگار سوری است.

در این نشست شخصیت‌های بزرگ اسلامی و میسیحی سوریه از تمام ادیان و طوایف و گرایش‌ها و شیوخ و بزرگان قبایل و همچنین طبقات مختلف جامعه سوریه و «بشر الصبان»، استاندار دمشق و رسانه‌های داخلی و خارجی حضور و مشارکت داشتند.

این نشست «سند دمشق» را به امضا رساند که بر اساس آن، امضاکنندگان این سند متعهد ‌شدند، هرگونه تفرقه و اختلاف و دودستگی را به کنار نهاده و با از بین بردن اختلافات موجود، موجب تقویت برادری و اخوت و همبستگی و اتحاد بین خود و دیگر طوایف و قبایل سوری ‌شوند.

در این ارتباط خبرنگار فارس در دمشق با شماری از شخصیت‌های شرکت‌کننده در این نشست به گفت‌وگو پرداخت.

گابریل داوود: مردم سوریه توجهی به فتنه‌هایی چون تفرقه ندارند

پدر «گابریل داوود» از کلیسای اسقفی ارتدوکس سوریه در گفت‌وگو با فارس تاکید کرد که مردم سوریه در تمام طول تاریخ در کنار یکدیگر با هم زندگی کرده و در غم‌ها و شادی‌های یکدیگر با هم شریک بودند و در هیچ یک از این روزها توجهی به فتنه‌هایی چون تفرقه و اختلاف نداشتند.

پدر گابریل داوود ادامه داد: اما در در راستای فتنه‌ای که سوریه هم اکنون با آن مواجه است، برخی تلاش کردند در امور داخلی سوریه دخالت کنند و موجب فساد و تباهی و تفرقه و فتنه در کشور شوند.

وی افزود: این افراد اگرچه در برخی مناطق موفق به این امر شدند اما روزی فرا خواهید رسید که بار دیگر پل‌های ارتباط و تماسی که خراب شدند، از طریق برگزاری چنین نشست‌ها و فعالیت‌هایی وصل شود که اقدامی مردمی و برخاسته از بطن مردم سوریه است تا سراسر کشور را دربرگیرد، بسان آنچه که پیش از این در شهر حمص شاهد آن بودیم و بزرگان و شیوخ این شهر نشست «آشتی ملی» را برگزار کردند تا به این وسیله پل‌های اعتماد بین فرزندان این شهر و اهالی آن را از نو بزنند.

به گفته گابریل داوود، هم اکنون این تجربه در دمشق و پیش از بزرگتر شدن بیش از پیش این مشکل و فتنه صورت گرفت و این نشست در واقع حاصل تلاش‌های بسیاری است که از مدت‌ها پیش برای آن برنامه‌ریزی شده بود.

شیخ ابوفخر: سوریه سمبل تمام نسل‌ها و زندگی مسالمت‌آمیز است

همچنین شیخ «عبد الوهاب بشیر ابوفخر»، شیخ طایفه مسلمانان موحدی در منطقه «جبل العرب» در گفت‌وگو با فارس گفت: این نشست از همگرایی و اتحاد و همبستگی بین تمام فرزندان کشور نشات می‌گیرد، چرا که خداوند متعال در کتاب خویش می‌فرماید: «شما امت واحدی هستید و این امت شماست، پس مرا عبادت کنید».

وی افزود: مسلمان برادر مسلمان و انسان برادر انسان است و این حقیقتی ثابت و تغییر ناپذیر است و سوریه سمبلی برای تمام نسل‌ها و زندگی مسالمت‌آمیز است.

شیخ الدیری: خداوند شر دشمنان سوریه را به خوشان برمی‌گرداند

اما شیخ «حسام الدین الدیری» از شخصیت‌های اسلامی شرکت‌کننده در این نشست نیز گفت: این یک تجربه نیست، بلکه انتقال یک واقعیت و حقیقت قدیمی است که مردم سوریه برای هزاران سال در این کشور با آن زندگی می‌کردند.

وی افزود: این نشست پیام همبستگی و اتحادی را به گوش جهانیان می‌رساند که مردم سوریه در آن به سر می‌برند و این امری عجیب و غریب نیست، چون این یکی از حقایق و واقعیت‌های دین ما و زندگی روزانه ماست.

شیخ الدیری گفت: سوریه محل تولد و مهد حضرت مسیح (ع) و عروج پیامبر (ص) است و بر این اساس عجیب نیست که چنین همبستگی و همکاری را بین فرزندان این کشور مشاهده کنیم و این واکنشی طبیعی به هر طرفی است که خواهان آسیب رساندن و بدی برای سوریه است و از خدا می‌خواهم که توطئه‌های دشمنان سوریه را به آنها بازگرداند و سرزمین شام و ساکنان آن را مبارک گرداند.

رفیق لطف: اردوغان از زبان ملت سوریه سخن نگوید

در پایان نشست همبستگی ملی سوریه «رفیق لطف»،‌ رئیس این نشست در سخنانی خطاب به تمام کسانی‌که برای سوریه توطئه‌چینی می‌کنند و خواهان آسیب رساندن به آن هستند، گفت: به رسانه‌های گمراه‌کننده می‌گویم که اینها فرزندان سوریه هستند، دروغ بس است، به نام مردم سوریه سخن می‌گویید و آنها را به قتل می‌رسانید و آنان را کشتار می‌کنید.

وی افزود: ارسال سلاح و تسلیحات نظامی کافی است، برخی از شیوخی که در خارج سوریه به سرمی‌برند، خود را وکیل و وصی ملت سوریه می‌دانند، در حالی‌که ما به آنها ‌می‌گوییم این شیوخی که در اینجا هستند، علما و روحانیون ما هستند و اطمینان داشته باشید که کشور و مردم سوریه هیچ‌گاه به شما نیاز پیدا نخواهند کرد.

وی در ادامه و خطاب به کشورهای همجوار سوریه گفت: برخی از کشورهای همجوار که در امور داخلی سوریه دخالت می‌کنند، ما به اردوغان می‌گوییم که به نام ملت سوریه و از طرف ملت سوریه سخن نگوید. مردم سوریه به خوبی می‌دانند که تو چه کسی هستی و چه هدفی داری. ما تو را قبول نداریم و نمی‌پذیریم و به ملت ترکیه می‌گوییم که بدانید این اردوغان است که مردم سوریه را می‌کشد و سلاح و تجهیزات نظامی به سوریه منتقل می‌کند و درصدد برافروختن آتش فتنه‌ای بزرگ در سوریه است، اما با تلاش و ایمان این مردم او هیچ‌گاه به هدفش نخواهد رسید. 

گفت‌وگوی فارس با شماری از شرکت‌کنندگان در نشست «همبستگی ملی» سوریه

انتهای پیام/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول