اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارشی از وضعیت اهدای عضو در کرمان

داستان مرگی که زندگی می‌بخشد

خبرگزاری فارس: اهدا عضو از بیماران مرگ مغزی به بیماران نیازمند داستان مرگ زیبایی است که به چند انسان زندگی دوباره می‌بخشد.

داستان مرگی که زندگی می‌بخشد

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، اهدا عضو از بیماران مرگ مغزی به بیماران نیازمند دچار نقص عضو، یکی از فعالیت‌های خیرخواهانه‌ای به شمار می‌رود که در ایران در حال انجام است، پیوند عضو در استان کرمان با حضور متخصصان امر موجب شده این خطه به عنوان یکی از استان‌های سرآمد ایران در این زمینه اهدا عضو از بیماران مرگ مغزی و پیوند عضو معرفی شود.

بیمارستان شهید باهنر و مرکز آموزشی درمانی افضلی‌پور دو مرکز اصلی اهدا و پیوند عضو در کرمان به شمار می‌روند، مراقبت از بیمار مرگ مغزی، رضایت‌گیری و اهدا عضو در بیمارستان شهید باهنر کرمان به عنوان قطب ترومای جنوب شرق انجام می‌شود و اینجاست که باید گفت در این مرکز زمانی اندک برای بالاترین ایثار وجود دارد.

* اهدا عضو در کرمان به حد مطلوب نرسیده است

فوق تخصص ICU و بیهوشی بیمارستان شهید باهنر کرمان گفت: این بیمارستان به دلیل وجود بیماران ترومایی به عنوان مرکز اهدا  عضو به شمار می‌رود، مهدی احمدی‌نژاد افزود: با توجه به  موارد مرگ مغزی ناشی از بروز تصادفات، کار مراقبت از بیمار مرگ مغزی، رضایت‌گیری و اهدا عضو  در بیمارستان شهید باهنر کرمان انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه بیمارستان شهید باهنر و بخش ICU این بیمارستان به عنوان کانون توجه اهدا عضو از بیماران مرگ مغزی است، اظهار داشت: کار ما نیز تشخیص بیمار مرگ مغزی است.

احمدی‌نژاد عنوان کرد: انجام اقداماتی مانند نگهداری بیمار مرگ مغزی به نحوی که ارگان‌های قابل اهدا چون کبد، کلیه و قلب بیمار فعالیت خود را تا زمان پیوند عضو داشته باشد در بخش ICU صورت می‌گیرد.

وی بیان داشت: نگهداری بیمار ناشی از بیماری مرگ مغزی به مراتب سخت‌تر از بیماران دیگر است زیرا این گونه بیماران فرماندهی کل بدن یعنی مغز را از دست می‌دهند.

احمدی‌نژاد تصریح کرد: پس از مرگ مغزی تمام ارگان‌های بدن فرد رو به زوال می‌رود و کار فوق تخصص ICU و بیهوشی این است که با انجام مراقبت‌های لازم به جای مغز برای سایر اعضای بدن تصمیم‌گیری کند.

این فوق تخصص ICU و بیهوشی بیمارستان شهید باهنر کرمان گفت: با توجه به نوپا بودن اهدا و پیوند عضو در استان کرمان، فرهنگ‌سازی در این زمینه نیز ضروری است.

احمدی‌نژاد ابراز داشت: در این استان تعداد موارد مرگ مغزی زیاد است اما تعدادی که منجر به رضایت‌گیری و اهدا عضو می‌شود هنوز به حد مطلوب نرسیده است.

وی گفت: اگر بتوان از خانواده‌های 80 درصد از بیماران مرگ مغزی که منجر به این بیماری شده‌اند، رضایت گرفت، آن زمان به حد مطلوب در زمینه اهدا عضو رسیده‌ایم.

احمدی‌نژاد از مسوولان دانشگاه علوم پزشکی خواست برای فرهنگ‌سازی بیشتر این امر خیرخواهانه برنامه‌ریزی کنند.

* بیمار مرگ مغزی به زندگی برنمی‌گردد

رئیس بیمارستان شهید باهنر کرمان گفت: تیمی خارج از بیمارستان شامل متخصصان اعصاب، بیهوشی، ICU و پزشک قانونی بیمار مرگ مغزی را مورد بررسی قرار می‌دهند و مرگ مغزی فرد با انجام تست‌های مختلف اعلام می‌شود.

مهرداد نوروزی اظهار داشت: مردم مطمئن باشند زمانی که فردی از سوی تیم متخصص به عنوان مرگ مغزی اعلام می‌شود، راه برگشت و زنده ماندن برای او نیست و اگر حمایت‌های تنفسی و قلبی برداشته شود، بیمار سریع فوت می‌کند، اهدا عضو کاری انسانی است که موجب نجات جان فردی بیمار و نیازمند عضو می‌شود.

نوروزی با بیان اینکه نگهداری بیمار مرگ مغزی سخت و دارای هزینه‌های بالایی است، ابراز داشت: آنچه مردم باید بدانند برگشت‌ناپذیر بودن بیمار مرگ مغزی به زندگی است.

وی با اظهار خرسندی از اینکه میزان رضایت‌دهی خانواده‌های  بیماران دچار مرگ مغزی از نظر اهدا عضو عزیزان خود در استان کرمان افزایش یافته است، گفت: خدا را شکر می‌کنیم که فرهنگ انسان‌دوستانه اهداء عضو از بیمار مرگ مغزی با سهولت بیشتری صورت می‌گیرد.

* رضایت‌گیری مهمترین مرحله اهدا عضو

مدیر بیمارستان شهید باهنر کرمان نیز در این رابطه گفت: این بیمارستان مرکز ترومای جنوب شرق محسوب می‌شود و بر این اساس افرادی که دچار مرگ مغزی می‌شوند نیز در این بیمارستان پذیرفته و کار رضایت‌گیری اهدا عضو نیز انجام می‌شود.

مسعود مقدری با بیان اینکه رضایت‌گیری یکی از مراحل مهم اهدا عضو از بیماران مرگ مغزی است، اظهار داشت:  زمانی که مرگ مغزی فرد از سوی متخصصان اعلام شد، کار رضایت‌گیری نیز آغاز می‌شود.

وی همچنین کار متخصص ICU را در نگهداری بیمار مرگ مغزی تا زمان رضایت‌گیری و اهدا عضو مهم دانست و افزود: این کار در بیمارستان شهید باهنر کرمان توسط  فوق تخصص ICU و بیهوشی و تیم وی انجام می‌شود.

مقدری بیان کرد: رضایت‌گیری از خانواده بیمار مرگ مغزی بسیار سخت است زیرا در بعضی مواقع ممکن است با برخوردهای نامناسب همراهیان و خانواده بیمار به واسطه شوکی که به آنان وارد شده روبه‌رو شویم.

وی تصریح کرد: فرهنگ‌سازی در زمینه اهدا عضو مهم است که در این زمینه رسانه‌ها و نشریات نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

* فرهنگ‌سازی اهدا عضو با نقش‌آفرینی رسانه‌ها و روحانیت 

مدیر خدمات پرستاری بیمارستان شهید باهنر کرمان با اشاره به فعالیت و نقش پرستاران این بیمارستان در مراقبت از بیماران مرگ مغزی گفت: این پرستاران همچون مادر از بیمار مرگ مغزی مراقبت می‌کنند تا زمانی که اعضای این بیماران به بیماران نیازمند دریافت عضو پیوند زده شود.

زینب واعظی فرهنگ‌سازی اهدا عضو بیمار مرگ مغزی را در جامعه ضروری دانست و گفت: در این امر نقش رسانه به ویژه صدا و سیما بسیار مهم است، روحانیان و ائمه جمعه نیز می‌توانند در این فرهنگ‌سازی در کنار مسئولان نقش‌آفرینی کنند.

انتهای پیام/غ10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول