اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت:

63 درصد خانواده‌ها هنوز به اهدای عضو رضایت نمی‌دهند

خبرگزاری فارس: رئیس اداره پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت با اشاره به اینکه رشد خوبی در زمینه جلب رضایت داشتیم، گفت:‌ میزان عدم رضایت خانواده‌ها در سطح کشور همچنان بالا است و 63 درصد هنوز رضایت به اهدای عضو نمی‌دهند.

63 درصد خانواده‌ها هنوز به اهدای عضو رضایت نمی‌دهند

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، محمد عقیقی بعدازظهر امروز در دوره آموزشی اهدای عضو ایران و اسپانیا در هتل سالار‌دره اظهار داشت: 47 دانشگاه فعال در زمینه اهدای عضو داریم.

وی با بیان اینکه در دانشگاه‌های کشور، گروه‌های تایید کننده مرگ مغزی کشور را داریم، یادآور شد:‌ کار اینها شناسایی و تایید افرادی است که کاندیدایی اهدای عضو می‌شوند.

رئیس اداره پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت، ادامه داد:‌ فعالیت پیوند قرنیه در کشور از سال‌های بسیار دور آغاز شده و پیوند کلیه در سال 1347، پیوند مغز استخوان حدود 20 سال قبل و کبد، قلب و ریه که نسبتا عمل‌های سخت‌تری است از قدمت زیادی برخوردار نیست و جزء برنامه‌های جوان وزارت بهداشت است.

وی گفت:‌ در سال 1376 نخستین استفتاء از مراجع عظام صورت گرفت و تقریبا تمامی مراجع رای به مجاز بودن برداشت عضو از فرد مرگ مغزی دادند.

عقیقی افزود:‌ استفتائات شرعی برای اینکه این کار به طور قانونی انجام شود کفایت نمی‌کرد و در مجلس هم در سال 79 برداشت عضو برای پیوند اعضا به صورت قانونی، تصویب شد.

این مسئول اظهار داشت:‌ در حال حاضر فعالیت‌های پیوند اعضا در سراسر کشور شامل اعضایی مثل کلیه، کبد، قلب، ریه، پانکراس و روده انجام می‌شود.

عقیقی ادامه داد: ‌محصولات استخوانی، نسوج و پوست جزء محصولاتی است که در دانشگاه‌های کشور آماده‌سازی شده و به دست نیازمندان می‌رسد.

وی متذکر شد:‌ در کشور شاهد فعالیت 15 واحد فرآوری اعضا هستیم، اما واحدهای پیوند اعضا در دانشگاه‌ها هنوز به آن توسعه یافتگی که در نظر داریم، نرسیده است.

عقیقی با اشاره به اینکه یک بانک نسوج در کشور فعالیت می‌کند، گفت‌:‌ در ایران بیش از 31 هزار پیوند کلیه صورت گرفته که جزء افتخارات در منطقه خاور میانه است و در زمینه پیوند کبد با سرعت کار پیش می‌رود.

این مسئول اضافه کرد:‌ پانکراس 110 مورد ریه 81 مورد، قرنیه 47 هزار مورد، مغز استخوان 4600 مورد است.

رئیس اداره پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت با اشاره به توسعه بخش‌های پیوند کلیه نسبت به سایر بخش‌ها، گفت: ‌30 واحد بخش پیوند کلیه، هشت واحد قلب، دو واحد ریه و شش واحد کبد داریم.

وی با اشاره به اینکه 55 بخش در پیوند قرنیه فعالیت می‌کنند، تصریح کرد:‌ به دنبال توسعه و ارتقای این خدمت برای بیماران نیازمند هستیم.

این مسئول یادآور شد:‌ بحث‌های اخلاق پزشکی در زمینه اهدای عضو بسیار مطرح است و بحث موضوع چالش برانگیز، اهدای عضو از افراد زنده است.

عقیقی با اشاره به اینکه از دلایلی که اصرار به اهدای عضو از بیمار مرگ مغزی داریم، خاطرنشان کرد:‌ کسانی که امیدی به برگشت به زندگی در آنها نیست اگر بتوانیم عضو بگیریم بهتر از افراد زنده‌ای است که بخواهیم عضو برداشت کنیم.

رئیس اداره پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت یادآور شد:‌ به جز کلیه و به صورت استثنا کبد، هر عضوی را نمی‌توانیم از افراد زنده برداشت داشته باشیم.

این مسئول بیان داشت:‌ روند تساعدی و روبه رشد را در بحث پیوند اعضا از بیماران مرگ مغزی داشتیم.

عقیقی عنوان کرد:‌ درباره اهدای کلیه در سه سال اخیر به آمار 180 درصدی رسیده‌ایم و نیاز به اهدای عضو قلب همچنان احساس می‌شود.

رئیس اداره پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت ادامه داد:‌ با وجود همه تلاش‌هایی که صورت می‌گیرد باز هم موانعی بر سر راه اهدا وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه رشد خوبی در زمینه جلب رضایت داشتیم، تصریح کرد:‌ درصد عدم رضایت خانواده‌ها در سطح کشور همچنان بالا است و 63 درصد هنوز رضایت به اهدای عضو نمی‌دهند.

این مسئول متذکر شد:‌ هرچه از بیمار مرگ مغزی عضو بیشتری بگیریم یعنی در زمان مناسبی ارگان را برداشت کردیم و باید به برداشت چند عضوی برسیم تا لیست در انتظار پیوند کاهش یابد.

عقیقی در پایان اذعان داشت:‌ هرچه تعداد پیوند صورت گرفته به نسبت حادث شده‌ها بیشتر باشد یعنی بهتر عمل کردیم.

انتهای پیام/ن10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول