اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان یزد:

3 کتابخانه عمومی در استان یزد در دست احداث است

خبرگزاری فارس: مدیرکل نهاد کتابخانه‌های استان یزد گفت: در حال حاضر سه کتابخانه عمومی در استان یزد در دست احداث است که این کتابخانه‌ها در آینده‌ای نزدیک مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند.

3 کتابخانه عمومی در استان یزد در دست احداث است

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، محمدحسین پارساییان در نشستی خبری به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس در مورد کتابخانه‌های در دست احداث در استان یزد اظهار داشت: در حال حاضر سه کتابخانه در استان یزد در دست احداث است و در آینده‌ای نزدیک مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

این مسئول افزود: کتابخانه شهید مطهری در مهریز هم‌اکنون تکمیل شده و امیدوار بودیم در هفته کتاب قابل بهره‌برداری باشد، اما به دلیل برخی مشکلات، تا یک ماه آینده مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

پارساییان یادآور شد: البته این کتابخانه 10 سال است که مردم مهریز خدمات ارائه می‌دهد، اما از آنجا که فضای بسیار نامناسبی داشت، در فضای دیگری اقدام به احداث این کتابخانه شد.

وی کتابخانه مرکزی میبد را نیز دیگر کتابخانه در دست احداث در استان یزد اعلام کرد و افزود: این کتابخانه از مصوبات سفر پر خیر و برکت مقام معظم رهبری به استان یزد است و قرار است در 24 آبان‌ماه جاری به نهاد کتابخانه‌های عمومی استان یزد تحویل شود.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های استان یزد ادامه داد: کتابخانه خیرساز در روستای بهادران مهریز نیز از دیگر کتابخانه‌های در دست احداث که کار احداث آن به پایان رسیده و در هفته کتاب مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه به دنبال زدودن مظلومیت از چهره کتاب هستیم، ابراز داشت: کتابخوانی دغدغه مهم رهبر معظم انقلاب است، اما در رده‌ها و سطوح دیگر توجه شایسته‌ای به جایگاه کتاب و کتابخوانی نمی‌شود.

پارساییان خاطرنشان کرد: البته پیشرفت‌ها در زمینه کتاب و کتابخوانی بسیار خوب بوده، اما هنوز کافی نیست و لازم است کتابخوانی به عنوان یکی از دغدغه‌های مسئولان مطرح باشد.

این مسئول با اشاره به برنامه‌های هفته کتاب در استان یزد اضافه کرد: عضویت رایگان در کتابخانه‌ها، دیدار با امام جمعه، غبارروبی گلزار شهدا، بازدید دوره‌ای دانش‌آموزان از کتابخانه‌های سطح استان، برگزاری جلسات قصه‌گویی و نقد کتاب برای دانش‌آموزان، راه‌اندازی نمایشگاه کاریکاتور کتاب در شهرستان‌ها با محوریت فرمانداری‌ها، دیدار با خانواده‌های کتابداران بازنشسته، صبحگاه ویژه در یکی از مدارس و... از جمله برنامه‌های هفته کتاب و کتابخوانی در استان یزد است.

پارساییان از برگزاری جشن استانی کتاب در یزد خبر داد و گفت: این جشن 18 آبان در سالن تربیت معلم شهید پاکنژاد یزد برگزار می‌شود و از کتابداران، فرمانداران، کتابخوانان، شهرداران، اعضای برتر کتابخانه‌ها و فعالان عرصه کتاب تجلیل می‌شود.

وی از رونمایی از کارت جدید عضویت در کتابخانه‌های استان یزد خبر داد و اضافه کرد: کارت‌های جدید بر اساس فعالیت اعضا سطح‌بندی می‌شوند و دارندگان این کارت‌ها از مزایای بسیاری بهره‌مند خواهند بود.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان یزد، بهره‌مندی از تخفیف 50 درصدی سینماها، بهره‌مندی از تخفیف پنج تا 15 درصدی کتاب‌فروشی‌ها، تخفیف استفاده از اماکن فرهنگی و... را از مزایای این کارت‌ها برشمرد و یادآور شد: جزئیات دقیق مزایای کارت پس از انعقاد تفاهمنامه‌ها با ارگان‌های مختلف بعد از هفته کتاب اعلام می‌شود.

پارساییان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به راه‌اندازی نرم افزار پیام مشرق عنوان کرد: این نرم افزار تحت وب است و با مراجعه به سایت IPVLF.IR کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های استان یزد قابل جست‌وجو خواهد بود ضمن اینکه رزرو کتاب، عضویت اینترنتی و... از مزایای این نرم افزار است.

وی در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سئوال خبرنگاری در مورد خروجی طرح‌های اجرا شده در استان یزد اذعان داشت: بر اساس پیمایشی که در سال 88 توسط شورای فرهنگ عمومی انجام شد، یک گروه 400 نفری از مردم یزد انتخاب شدند و با دریافت اطلاعات آماری از آنها مشخص شد که سرانه مطالعه کتاب، روزنامه، قرآن، ادعیه و... به جز کتب درسی در استان یزد 74 دقیقه است.

پارساییان خاطرنشان کرد: بر این اساس استان یزد در زمینه مطالعه رتبه سی‌ام کشور و در مطالعه کتب غیردرسی رتبه 15 کشور را دارد.

وی اضافه کرد: در مجموع وضعیت مطالعه در استان یزد وضعیت خوبی نیست و تلاش شده با اجرای و طراحی برنامه‌های مختلف از جمله مسابقه‌ها و... وضعیت کتابخوانی در استان یزد را بهبود ببخشیم.

به گزارش فارس، هم‌اکنون در استان یزد 99 کتابخانه نهادی و 22 کتابخانه مشارکتی و در مجموع 121 کتابخانه مشغول فعالیت هستند که این کتابخانه‌ها با یک میلیون و 700 هزار نسخه کتاب، 91 هزار عضو دارند.

انتهای پیام/ن10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول