اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

آموزش علمی مهمترین رسالت طرح شهردار مدرسه است

خبرگزاری فارس: طرح شهردار مدرسه فرصت مغتنمی است که دانش‌آموزان می‌توانند طی آن پذیرش مسئولیت را تمرین کنند.

آموزش علمی مهمترین رسالت طرح شهردار مدرسه است

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، بعضی شغل‌ها هستند که خیلی از افراد دلشان می‌خواهد حتی برای مدت کوتاهی هم که شده آن را تجربه کنند. یکی از این شغل‌های پرطرفداری که در فهرست آرزوهای شهروندان به‌ویژه دانش‌آموزان قرار دارد این است که این فرصت در اختیارشان قرار بگیرد تا به‌عنوان «شهردار» انجام وظیفه کنند. شاید این خواسته در چند سال گذشته واقعا یک آرزو بود اما با تغییر رویکرد شهرداری تهران و نگاه مدیریتی و اجتماعی شهردار تهران به امور شهر باعث شد تا با اجرای طرح ناحیه محوری، مدیریت محله و شهرداران مدرسه و خانواده این آرزو برای بسیاری از اقشار جامعه، به‌ویژه دانش‌آموزان محقق شود. انتخاب شهردار مدرسه یکی از طرح‌های نوپایی است که چند سالی است در دستور کار اداره آموزش و پرورش و مشارکت‌های شهروندی مناطق قرار گرفته است.

اجرای این طرح فرصت مغتنمی را در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهد تا به‌عنوان شهردار مسئولیت رتق و فتق امور مدرسه محل تحصیل خود را برعهده بگیرند و برای سال‌های بعد تجربه‌اندوزی کنند. براساس فراخوان‌های انجام شده امروز، انتخابات شهردار مدرسه به‌طور همزمان در مدارس مقاطع راهنمایی شهر تهران برگزار می‌شود. اگر تاکنون از اجرای طرح شهردار مدرسه بی‌اطلاع بوده‌اید، آنچه در زیر می‌خوانید گفتگو با علی برزگر، مدیر اداره آموزش شهروندی منطقه 20 است.

 

فارس: اجرای طرح شهردار مدرسه با چه هدفی در دستور کار مدیران اجتماعی شهرداری قرار گرفته است؟

برزگر: براساس تدابیر مدیران شهرداری، این طرح برای ارائه آموزش علمی و عملی، آموزش مهارت‌های برقراری ارتباط موثر با جامعه به دانش‌آموزان به اجرا درآمده است.

در این طرح دانش‌آموزان این فرصت را به‌دست می‌آورند تا از دوران نوجوانی گام برداشتن در راستای رشد و توسعه شهر و پذیرش مسئولیت‌ها را تمرین و ممارست کنند و مفاهیم آموزش‌های شهروندی را به‌طور کاربردی فرا بگیرند.

 

فارس: انتخابات شهردار مدرسه با همکاری و مشارکت چه نهادهایی به اجرا در می‌آید؟

برزگر: تبلیغات رقابتی شهرداران مدارس از یک هفته به انتخابات آغاز شد و پس از آن انتخابات با حضور پرشور دانش‌آموزان برگزار شد.

طراح و مجری اصلی طرح شهردار مدارس، اداره آموزش و مشارکت‌های شهروندی است و از آنجا که مدارس میزبان اجرای این طرح بودند، مدیران مدرسه و مسئولان ادارات آموزش و پرورش نیز برای اجرای انتخابات شهردار مدارس همکاری داشتند.

 

 فارس: در این دوره چه تعداد از مدارس منطقه مجری طرح شهردار مدرسه بودند؟

 برزگر: براساس نظر کارشناسان اداره کل آموزش شهروندی برای هر منطقه سهمیه خاصی تعریف شده است و امسال طرح شهردار مدرسه به‌طور نمادین در 10 مدرسه راهنمایی شهرری به اجرا درآمد که شامل شش مدرسه دخترانه و چهار مدرسه پسرانه بود.

 

فارس: چه وظایفی برای شهرداران مدارس تعریف شده است؟

برزگر: مهم‌ترین وظیفه شهردار مدرسه، ایجاد هماهنگی و انسجام در میان دانش‌آموزان است و با توجه به اختیاراتی که به شهردار مدرسه محول می‌شود، این افراد پیگیری مطالبات و خواسته دانش‌آموزان را برای بهتر شدن اوضاع مدرسه برعهده دارند و از همه مهم‌تر اینکه به‌طور غیرمستقیم مفاهیم آموزش‌های شهروندی و نحوه مشارکت در امور اجتماعی مدرسه، محله و منطقه را در میان گروه همسالان خود ترویج می‌دهند تا با فرهنگ‌سازی‌های انجام شده از همین حالا دانش‌آموزان را برای حضور در فعالیت‌های اجتماعی کلانشهر تهران آماده کنند.

 

فارس: انجام وظیفه در پست و مقام شهردار مدرسه چه امتیازی را برای این گروه از دانش‌آموزان به‌ همراه دارد؟

برزگر: شهرداران مدارس به‌عنوان نمایندگان دانش‌آموزان به‌طور مستقیم و مستمر با مدیران شهرداری در ارتباط هستند که این موضوع از نظر جایگاه اجتماعی در تقویت روابط و ارتقای اعتماد به ‌نفس آنها تاثیر بسزایی دارد.

علاوه بر آن براساس توانمندی و پتانسیل شهرداران مدارس به‌عنوان اعضای ساختارهای اجتماعی منطقه در زمان اجرای بسیاری از برنامه‌های آموزشی و فرهنگی مانند برپایی ایستگاه‌های سیار شهروندی، شهر در دست بچه‌ها، برپایی جشن‌ها و ... از آنها دعوت به همکاری می‌شود.

 

فارس: در ارتباط با اجرای طرح شهر در دست بچه‌ها توضیح بیشتری بدهید.

برزگر: شهر در دست بچه‌ها فرصتی را برای بازدید و آشنایی دانش‌آموزان با مشاغل زیرمجموعه شهرداری تهران فراهم می‌کند.

شهرداران مدارس به‌عنوان اعضای این گروه ضمن بازدید از مراکز اداری شهرداری مانند سازمان‌هایی چون آتش‌نشانی، حمل و نقل و ترافیک، معاونت‌ها و ادارات از نزدیک با وظایف و موقعیت مدیران مجموعه شهرداری آشنا شده و این شانس را دارند تا به‌صورت نمادین این فرصت‌های شغلی را تجربه کنند.

 

فارس: آیا شهردار بودن و وظایفی که برای این گروه از دانش‌آموزان تعریف شده است، باعث بازماندن آنها از درس و تحصیل نمی‌شود؟

برزگر: بر اساس تدابیر کارشناسان اداره آموزش، وظایف شهرداران مدارس در راستای بهتر شدن اوضاع کمی و کیفی تحصیل دانش‌آموزان تعریف شده است و با توجه به مشارکت یک گروه 12 نفره به‌عنوان اکیپ شهردار مدرسه، وظایف شهردار خیلی سنگین نیست و بیشتر برنامه‌ها برای زمان فراغت آنها برنامه‌ریزی شده است که با اوقات تحصیل آنها تداخلی ندارد و با توجه به اینکه وضعیت تحصیلی و نمرات شهردار یکی از امتیازات او محسوب می‌شود نه تنها شهردار مدرسه از درس خود غفلت نمی‌کند بلکه برای بالا بردن این امتیاز، انگیزه بیشتری هم برای درس خواندن پیدا می‌کند.

 

فارس: چه میزان از نظرات و پیشنهادات شهرداران مدارس از سوی مدیران شهرداری منطقه مورد توجه و بررسی قرار می‌گیرد؟

برزگر: یکی از کاربردی‌ترین اهداف این طرح شناسایی نیازهای مدرسه توسط شهردار مدرسه است و بی‌شک تجربیات و نظرات شهرداران می‌تواند به‌عنوان یک شاخص کلی مورد توجه قرار بگیرد چرا که بسیاری از مواقع ممکن است موضوعی مهم نظر دانش‌آموزان را به خود جلب کند در حالی که مدیران از اهمیت آن غافلند به همین منظور در طول سال تحصیلی جلسات متعددی میان مدیران معاونت اجتماعی، شهرداران نواحی و شهرداران مدارس برگزار می‌شود که در این نشست‌های صمیمی شهرداران مدارس نقطه نظرات و خواسته‌های خود را اعلام می‌کنند و هر یک از مدیران نیز بر اساس وظایف و اختیاراتی که برعهده دارند، موظف هستند پیگیری و رسیدگی به موارد مطرح شده را در دستور کار خود قرار دهند.

انتهای پیام/خ10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول