اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده مردم سنندج در مجلس خواستار شد

تسریع در اجرا و بهره‌برداری از پروژه سد ژاوه

خبرگزاری فارس: نماینده مردم شهرستان‌های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی در جریان بازدید از پروژه سد ژاوه خواستار تسریح در اجرا و بهره‌برداری از این پروژه شد.

تسریع در اجرا و بهره‌برداری از پروژه سد ژاوه

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، سیداحسن علوی در جریان روند بازدید از این پروژه با اشاره به اینکه محل ارتزاق اهالی روستاهای مشرف به سد ژاوه، از محصولات باغی تامین می‌شود، اظهار کرد: رفع مشکل کشاورزان با اجرا و بهره‌برداری از این سد محقق می‌شود از این رو تسریع در روند اجرا و بهره‌برداری از این پروژه امری ضروری است.

وی اجرای پروژه‌های عمرانی و به ویژه ایجاد زیرساخت‌ها در کردستان را یک ضرورت عنوان کرد و تحقق آنها را زمینه‌ای برای ارتقای سطح توانمندی اقتصادی مردم خواند.

علوی با اشاره به اقداماتی در این راستا، بیان داشت در صورتی که روند توسعه زیرساخت‌ها در استان شتاب بگیرد به یقین کردستان به استان‌های برخوردار نزدیک خواهد شد.

مشاور پروژه سد ژاوه نیز در این بازدید ضمن ارائه گزارشی از روند آماده‌سازی پروژه گفت: انتقال بخشی از آب این سد به دشت‌های شرقی استان به منظور تامین آب زمین‌های کشاورزی از مهم‌ترین اهداف اجرای این پروژه است.

مختارپوریان با بیان اینکه 83 درصد زمین‌های زراعی کردستان در شرق این استان واقع شده گفت: بهره‌برداری از این سد نقش مهمی در تامین آب این اراضی و نجات بخشی از دشت‌های ممنوعه این استان خواهد داشت.

وی میزان بهره‌برداری از سامانه را نیز طبق آخرین مصوبه وزارت نیرو 126 میلیون مترمکعب در سال عنوان و تصریح کرد: 109 میلیون مترمکعب از این مقدار به دشت‌ها اختصاص یافته است.

به گفته مشاور پروژه سد ژاوه، 17 میلیون مترمکعب آب آن نیز برای روستاهای مسیر انتقال در نظر گرفته شده است.

مختارپوریان همچنین از پیش‌بینی ایجاد نیروگاه 4 مگاواتی بر روی این سد خبر داد و افزود: با برنامه‌ریزی‌ها به عمل آمده عملیات اجرای این نیروگاه در ماه آینده توسط پیمانکار آغاز می‌شود.

وی از آمادگی پیمانکار برای آغاز آبگیری سد تا پایان امسال خبر داد و زمان بهره‌برداری از این پروژه را سال آینده اعلام کرد.

گفتنی است سد ژاوه با ارتفاع بدنه‌ای به طول 87.5  متر و با پیشرفت 66 درصدی در حال انجام است که برای اجرای این پروژه اعتباری بالغ بر 45 میلیارد هزینه می‌شود.

در ادامه این سفر، علوی از چندین روستای تابعه شهرستان کامیاران دیدن کرد و از نزدیک در جریان مشکلات اهالی آن قرار گرفت.

انتهای پیام/صا20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول