اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر علمی کنگره انجمن دندانپزشکی ایران شعبه فارس:

بازسازی بافت‌های از دست‌رفته دندان به کمک مولکول‌های زیست فعال

خبرگزاری فارس: دبیر علمی چهارمین کنگره انجمن دندانپزشکی ایران (شعبه فارس) از جایگزینی روش‌های بازسازی بافت‌های از دست‌رفته دندان به کمک مولکول‌های زیست فعال (بیوآکتیو) خبر داد.

بازسازی بافت‌های از دست‌رفته دندان به کمک مولکول‌های زیست فعال

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، مهرو وجدانی بعد از ظهر امروز در آستانه برپایی چهارمین کنگره کشوری انجمن دندانپزشکی ایران (شعبه فارس) که از فردا در شیراز آغاز به کار می‌کند، در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه آینده رشته دندانپزشکی به سمت درمان‌هایی با مکانیزم‌های بازسازی به جای شیوه‌های کنونی درمان‌های دندانپزشکی می‌رود، اظهار داشت: درمان‌های پالپ (ریشه) دندان با استفاده از مولکول‌های زیست فعال مانند کلاژن استخوان خشک شده منجمد، هیدروکسید کلسیم که منجر به ساخت عاج ترمیمی و بهبود پالپ تاجی یا ریشه‌ای می‌شود، از تکنیک‌های نوینی است که در آینده‌ای نه چندان دور، علم دندانپزشکی را متحول می‌سازد.

وی با اشاره به اینکه عملکرد مولکول‌های زیست فعال تا حد بسیاری مشابه کارکرد سلول‌های بنیادی است، خاطرنشان کرد: یافته‌های پژوهش‌های صورت‌گرفته نشان می‌دهد در برخی از سلول‌ها و مولکول‌های بدن پتانسیل ساخت سلول‌هایی وجود دارد که در بازسازی عاج، مینا و استخوان ریشه دندان، به کمک علم دندانپزشکی آمده است.

به گفته وجدانی با وجود اثبات قابلیت این سلول‌ها هنوز تحقیقات بسیاری نیاز است تا بتوان این تکنیک‌ها را به طور گسترده‌تر در علم دندانپزشکی به کار گرفت.

وی ادامه داد: در چهارمین کنگره کشوری انجمن دندانپزشکی ایران، که 10 تا 12 آبانماه جاری در شهر شیراز برپا می‌شود به روزترین دستاوردها در حوزه تکنولوژی و کاربرد سلول‌های بنیادی، فناوری نانو، زیست موادهای جدید و لیزر که هر یک باعث تحولات شگرفی در علم دندانپزشکی شده‌اند به چالش کشیده می‌شود.

دبیر علمی چهارمین کنگره کشوری انجمن دندانپزشکی ایران (شعبه فارس) تصریح کرد: ترمیم نواقص استخوانی با استفاده از هیدروکسی آپاتیت، داربست‌های پلیمری در بازسازی بافت استخوان، مهندسی بافت و درمان ریشه، استفاده از نانوماتریال‌ها در سفید کردن دندان‌ها و تثبیت رنگ ترمیم‌های کامیوزیتی با استفاده از ژل‌های سفیدکننده خانگی از جمله مفاهیم جدیدی هستند که در این کنگره مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: همچنین در مورد کاربرد گسترده لیزر با نیاز مبرم به مطالعات مبتنی بر شواهد در این کنگره بحث‌های چالش‌برانگیزی انجام می‌شود.

دبیر علمی چهارمین کنگره کشوری انجمن دندانپزشکی ایران (شعبه فارس) گفت: از آنجا که یکی از مشکلات مراجعان به کلینیک‌های دندانپزشکی، ترس از این قبیل درمان‌ها به دلیل درد است، درد و روش‌های کنترل آن در دندانپزشکی از مباحث مهم دیگر این کنگره سه روزه را تشکیل می‌دهد.

وجدانی اضافه کرد: با توجه به اینکه صدمه به ناحیه سر و صورت و گردن منجر به عوارضی در دهان و دندان مصدومان می‌شود، علل ایجاد صدمات به ناحیه سر و صورت و گردن، نحوه تشخیص این صدمات و راه‌کارهای لازم برای درمان‌های علمی و نیز درمان‌های اورژانسی در صورت مواجه‌شدن با این صدمات و نیز تازه‌های علمی جدید در مورد مفصل گیج‌گاهی فکی، علل ناهنجاری‌ها و اختلالات این مفصل و درمان‌های مختلف آن به طور مفصل در این کنگره مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اهمیت موضوع پیشگیری و سپس تشخیص در بحث کنترل عفونت اظهار داشت: تازه‌ترین اصول و دستورالعمل‌های کنترل عفونت و بیماری‌های خطرزا برای بیماران و دندانپزشکان از منظر تشخیص، درمان و پیشگیری از آنها در کنار پیشرفت‌های نوین در علم دندانی و مواد کاربردی در دندانپزشکی و نوین‌ترین تکنولوژی رادیوگرافی و پرتونگاری در این کنگره ارائه می‌شود.

دبیر علمی چهارمین کنگره کشوری انجمن دندانپزشکی ایران (شعبه فارس) افزود: با توجه به ارتباط علم دندانپزشکی با بیماری‌های عمومی و مشکلات پزشکی از قبیل بیماری‌های قلبی، بیماران با مشکلات غددی، نحوه برخورد دندانپزشکان با این بیماران در کنار توجه‌ها و ملاحظات ویژه در سالمندان در این کنگره مطرح می‌شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از ابهامات موجود مراجعان به کلینیک‌های دندانپزشکی، کشیدن یا حفظ دندان عقل است، خاطرنشان کرد: در چهارمین کنگره کشوری انجمن دندانپزشکی ایران (شعبه فارس) چرایی کشیدن یا حفظ این دندان و زمان مناسب برای کشیدن آن و پیامدهای آن در صورت نگهداری و نکشیدن این دندان میان متخصصان به بحث گذاشته می‌شود.

به گزارش فارس، چهارمین کنگره کشوری انجمن دندانپزشکی ایران (شعبه فارس) به همراه نمایشگاه جانبی لوازم و تجهیزات دندانپزشکی 10 تا 12 آبانماه جاری در هتل همای شیراز برپا می‌شود.

انتهای پیام/صا10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول