اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس ـ 2

هدف از اصلاح قانون انتخابات مسدود کردن راه‌های تخلف است

خبرگزاری فارس: رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس گفت: وجود هیئت مرکزی انتخابات از بروز تخلفات جلوگیری کرده و تلاش اعضای این کمیسیون نیز در راستای حذف مشکلات و مسدود کردن راه‌های تخلف است.

هدف از اصلاح قانون انتخابات مسدود کردن راه‌های تخلف است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم امیر خجسته یکشنبه شب در سلسله نشست‌های تحلیل سیاسی بسیج مدرسه علمیه معصومیه قم که با عنوان «نقد و بررسی قانون انتخابات» برگزار شد در پاسخ به سئوالی در مورد علت اصلاح قانون انتخابات و تأثیر فشارهای بیرونی در این زمینه اظهار کرد: اجازه هیچ‌گونه فشار از سوی هیچ گروهی داده نمی‌شود ضمن اینکه پیشنهادات در معرض نقد و بررسی قرار داده شده و این کار به نفع نظام اسلامی و انتخابات خواهد بود.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همه کسانی که در روزنامه‌ها و سایت‌ها در حال ابراز نظر هستند باید دلایل خود را بیان کرده و پیشنهاداتی در ارتباط با تصحیح موارد مورد نظر خود ارائه دهند.

سئوال دیگری که از رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی شد در خصوص ضرورت فعالیت نهادی زیر نظر رهبری برای اصلاح قانون انتخابات بود که وی در پاسخ بیان داشت: در این صورت حسن و قبح کار به مقام معظم رهبری نسبت داده می‌شود اما مجری انتخابات وزارت کشور بوده و این ترتیب در تمام کشورها پذیرفته شده است.

خجسته افزود: امکان استقلال قانون انتخابات وجود دارد اما اعتماد به دولت در کشور وجود داشته و در ضمن پشتوانه‌ای قوی نیز برای مجریان ایجاد می‌شود.

وی در پاسخ به سئوال دیگری در خصوص نقش وزارت اطلاعات در تایید صلاحیت مذهبی و سیاسی کاندیداها گفت: وزارت اطلاعات امین رهبر و مردم بوده و در این امر دخیل خواهد بود.

تعیین سن برای داوطلبان موضوع سئوال بعدی از خجسته بود که وی عنوان داشت: سن‌های تعیین شده برای ریاست جمهوری به صورت یک پیشنهاد در کمیسیون تصویب شده و در مشورت‌های بعدی ممکن است تغییر پیدا کند اما نکته اساسی این است که ما در حال اصلاح قوانین انتخاباتی بوده و دشمنان نیز به همین منظور جوسازی‌های خود را آغاز کرده‌اند.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در خصوص ساز و کار معتمدین در انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: وزیر کشور و تیم او 30 نفر را در هر حوزه انتخاب کرده و آن‌ها نیز هفت نفر را به عنوان هیئت رئیسه بر می‌گزینند که در ادامه چهار نفر دیگر شامل نمایندگان وزرای کشور و اطلاعات نیز به آن‌ها افزوده می‌شوند.

یکی از طلاب حاضر در خصوص شرط مدیر و مدبر بودن کاندیدای ریاست جمهوری سئوال خود را مطرح کرد و شائبه سیاسی بودن آن را مورد توجه قرار داد که خجسته در این زمینه گفت: داشتن هشت سال گواهی در موضوعات ماده 71 قانون خدمات کشوری دلیل مدیریت و تدبیر خواهد بود یا اینکه حداقل 100 نفر از نمایندگان فعلی یا ادوار مجلس جایگاه سیاسی او را تایید کنند که این مسئله تدبیر و مدیریت شخص را در حوزه عملکردی نشان می‌دهد.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی در خصوص دخیل بودن دادستانی در تایید افراد گفت: این‌گونه نیست که اگر فعالیت شخص در حوزه قضائی باشد، نمی‌تواند در امور سیاسی اظهار نظر کند هر چند برخی از قضات کشور از بسیاری از سیاسیون نیز سیاسی‌تر هستند.

وی ادامه داد: پس از بحث‌هایی که در کمیسیون صورت گرفت مقرر شد که از نمایندگان ولی فقیه و ائمه جمعه در این زمینه هزینه نشده و جایگاه آن‌ها حفظ شود ضمن اینکه خود این افراد نیز مایل به حضور در این عرصه نیستند.

شرط تأییدیه کاندیداهای ریاست جمهوری از خبرگان رهبری موضوع سئوال دیگری بود که از خجسته پرسیده شد و وی هم در پاسخ خاطر نشان کرد: پیشنهاد در زمینه واگذاری تایید صلاحیت به مجلس خبرگان قابل بررسی است.

یکی از طلاب حاضر در این جلسه به ایجاد شرط سنی ایراد وارد کرد و گفت افرادی هستند که کمتر از سن 45 سال و بیشتر از 75 سال هستند و در عین حال توان مدیریتی بالایی نیز دارند بنابراین شرط سنی می‌تواند حذف شود و روحانیون نیز در انتخابات حاضر باشند که خجسته در این ارتباط بیان داشت: در تمام مواردی که قانون وضع می‌شود مدارک معادل حوزوی نیز پیش‌بینی شده و در خصوص شرط سنی نیز این پیشنهاد بررسی خواهد شد.

اخذ تائیدیه از نمایندگان ادواری مجلس، دلیل ارسال طرح اصلاح قانون به مجمع تشخیص مصلحت توسط رهبری و پیش‌بینی درصد احتمال تصویب پیشنهادات کمیسیون توسط شورای نگهبان موضوع سئوالات بعدی از خجسته بود و او نیز گفت: در خصوص سئوال نخست، شورای نگهبان پس از ارائه تأییدیه‌ها کار نظارت را بر عهده دارد و در مورد دوم نیز مقام معظم رهبری تشخیص می‌دهند که قانون جامع انتخابات توسط مجمع تشخیص مصلحت تصویب شود، زیرا مجلس به عنوان قانون‌گذار می‌تواند برخی اشکالات را برطرف کند اما کار کارشناسی دقیق توسط مجمع صورت می‌گیرد تا قانون جامع انتخابات به تصویب برسد ضمن اینکه نشست‌هایی نیز با شورای نگهبان برگزار شده و نمایندگان این شورا در کمیسیون حضور داشته‌اند.

وی ادامه داد: وجود هیئت مرکزی انتخابات از بروز تخلفات جلوگیری کرده و تلاش اعضای کمیسیون در راستای حذف مشکلات و مسدود کردن راه‌های تخلف است زیرا راهکارهای اصلاح بسته نشده و به عنوان مثال اعضا بر روی تعیین سن اصراری ندارند بلکه می‌گویند اگر این کار تأثیرگذار است اجرا شود.

خجسته در مورد سئوال دیگری که در مورد محتوای دیدار اعضای کمیسیون با رئیس جمهور صورت گرفت اظهار کرد: سیاست کاری ما همراهی با ولایت است و نظرات مقام معظم رهبری ملاک عمل قرار دارد.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تحریم‌ها از سال‌های نخست انقلاب بوده و مقام معظم رهبری در این شرایط بر اصل بودن وحدت سران قوای سه‌گانه تاکید فرمودند.

خجسته تاکید کرد: مشکلات کشور با همدلی و وحدت قابل حل هستند زیرا ملت ایران بهترین امت‌ها بوده و به تعبیر امام راحل از امت رسول‌الله نیز بهتر هستند.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به حل مشکلات خوش‌بین هستیم گفت: امیدواریم خون شهدا را پاس داشته و بتوانیم پیام آن‌ها را در جامعه پیاده سازیم.

انتهای پیام/غ10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول