اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر صنایع کشاورزی جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی:

افزایش مصرف کود شیمیایی تولید را مقطعی افزایش می‌دهد

خبرگزاری فارس: مدیر صنایع کشاورزی جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: یکی از روش‌های نادرست افزایش تولید، مصرف بی‌رویه کودهای شیمیایی بوده که تولید را در کوتاه‌مدت افزایش مقطعی می‌دهد.

افزایش مصرف کود شیمیایی تولید را مقطعی افزایش می‌دهد

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، ایاز برنو صبح امروز در نخستین جلسه هیئت نظارت بر تولید و توزیع کود، با اشاره به اینکه در این استان در حجم وسیعی کودهای آلی تهیه و تولید می‌شود، افزود: هم‌اکنون با همکاری سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی، تولید انواع کودهای ورمی کمپوست در چند منطقه همچون شهرستان بستان‌آباد، باسمنج، صوفیان، بخش گوگان، شهر جدید بناب مرند، شبستر، مراغه و بناب با ظرفیت تولید 830 تن در سال صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در شرایطی که جمعیت کشورمان هر ساله بیش از یک میلیون نفر در حال افزایش بوده و تقاضا برای مواد غذایی به دلیل مزبور و همچنین توزیع ناعادلانه موادغذایی و بهبود نسبی وضعیت اقتصادی که خود سبب افزایش مصرف سرانه می‌شود، رو به فزونی است، تصریح کرد: حفظ منابع تولیدکننده مواد غذایی از نظر کمی و کیفی به ویژه آب و خاک کشور وظیفه‌ای همگانی است.

برنو با بیان اینکه در بعضی مناطق و واحدهای تولیدی یکی از روش‌های نادرست افزایش تولید، مصرف بی‌رویه کودهای شیمیایی بوده که تولید را در کوتاه‌مدت افزایش مقطعی می‌دهد، افزود: با ادامه این روند نه تنها در میان‌مدت تولیدی اضافه نخواهد شد بلکه سبب اتلاف کودها، کاهش تولید و از بین بردن مواد آلی خاک می‌‌شود.

وی با بیان اینکه از طریق هیئت نظارت بر تولید و توزیع کود در استان تلاش خواهد شد ضمن تحقق کامل آیین‌نامه اجرایی ورود، ساخت، فرمولاسیون و مصرف کودهای شیمیایی، زیستی، آلی و سموم دفع آفات نباتی، از کوددهی بی‌رویه شیمیایی در راستای بهینه مصرف کردن کود و حفظ خاک‌های استان جلوگیری به عمل آید، افزود: در راستای برنامه پنجم توسعه اقتصادی مبنی بر افزایش مصرف کودهای بیولوژیک تا 30 درصد باید به تولید کودهای آلی بیولوژیک توجه خاصی کرد.

برنو، توسعه مصرف کود براساس آزمون خاک را یکی از ضروریات در این حوزه خواند و گفت: اگر براساس نیاز خاک، کود مصرف شود محصول سالم به دست آمده و زحمات تولیدکنندگان هدر نخواهد رفت.

وی افزود: تولید محصول سالم و مناسب و استفاده از کمترین آب مصرفی، کود شیمیایی و سموم یکی از سیاست‌های مهم سازمان جهادکشاورزی است.

این مسئول ادامه داد: برای عملیاتی شدن آیین‌نامه اجرایی ورود، ساخت، فرمولاسیون و مصرف کودهای شیمیایی، زیستی، آلی و سموم دفع آفات نباتی، دبیرخانه هیئت نظارت بر تولید، توزیع، مصرف و واردات کود استان در مدیریت صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی تشکیل شده است.

وی اضافه کرد: این هیئت برای تدوین سیاست‌های لازم در زمینه تولید، ورود و مصرف انواع کود و پیشنهاد به‌ مراجع ذی‌ربط برای تصویب، برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت در زمینه تولید، ورود و مصرف انواع کود، برنامه‌ریزی به منظور بهبود و توسعه صنعت تولید و ترویج مصرف کودهای آلی و زیستی، کمپوست و ورمی کمپوست، بررسی، بازنگری و تصویب ضوابط و دستورالعمل‌های تولید، ورود و مصرف در چارچوب موارد مندرج در این آیین‌نامه و نظارت بر حسن اجرای آنها موظف شده است.

وی ادامه داد: این هیئت همچنین درباره تأیید صلاحیت مسئول فنی، ثبت و احراز مشخصات فنی کودهای تولیدی قبل از عرضه و کودهای وارداتی قبل از ثبت سفارش، تصویب فهرست کودهای مجاز و مورد نیاز استان، تصویب مشخصات برچسب الصاقی بر انواع کودها و بررسی و تصمیم‌‌گیری در مورد مسائل، مشکلات و پیشنهادهای فنی ارجاعی از دستگاه‌های ذی‌ربط و در صورت لزوم ارجاع به مراجع ذی‌صلاح برای تصمیم‌گیری موظف شده است.

دبیر هیئت نظارت بر تولید، توزیع، مصرف و واردات کود استان گفت: طبق ماده 9 آیین‌نامه ابلاغی، در راستای توسعه تولید و مصرف کودهای آلی و زیستی و بهینه‌سازی مصرف کودهای شیمیایی، تمام ادارات و سازمان‌های مرتبط مکلفند با مسئولیت سازمان جهادکشاورزی سیاست‌گذاری لازم را به منظور توسعه مشارکت بخش غیردولتی در این خصوص به عمل آورند.

وی افزود: مسئولیت فنی و حقوقی هر گونه عواقب ناشی از غفلت یا بی‌احتیاطی و عدم تطابق ویژگی‌های نمونه کود با مشخصات اعلام شده و نیز رعایت نکردن ضوابط و معیارها بر عهده تولیدکننده، واردکننده و بسته‌بندی‌‌کننده مربوطه است. 

آیین‌نامه اجرایی ورود، ساخت، فرمولاسیون و مصرف کودهای شیمیایی، زیستی، آلی و سموم دفع آفات نباتی اخیراً از طرف هیئت وزیران و براساس اصل 138 قانون اساسی که به هیئت وزیران حق داده است برای انجام وظایف اداری، تأمین اجرای قوانین و تنظیم سازمان‌های اداری به وضع تصویب‏‌نامه و آیین‏‌نامه بپردازد وضع و پس از تأیید رئیس‌جمهور لازم‌‏الاجرا شده است.

انتهای پیام/ز10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول