اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی تاکید کرد

ضرورت تدوین استاندارد اجباری برای تولید کودهای شیمیایی/ صدور کود تقلبی

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی با اشاره به ضرورت تدوین استاندارد اجباری برای تولید کودهای شیمیایی بر لزوم صدور پروانه صنایع و کارخانجات بخش کشاورزی توسط این سازمان تاکید کرد.

ضرورت تدوین استاندارد اجباری برای تولید کودهای شیمیایی/ صدور کود تقلبی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، مسعود محمدیان صبح امروز در نخستین جلسه هیئت نظارت بر تولید، توزیع، مصرف و واردات کود در آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: با  عملی شدن آیین‌نامه اجرایی ورود، ساخت، فرمولاسیون و مصرف کودهای شیمیایی، زیستی، آلی و سموم دفع آفات نباتی صدور تولید کودهای تقلبی متوقف می‌شود.

وی گفت: به علت عدم نظارت بر صدور مجوزهای صنایع تبدیلی در برخی از حوزه‌ها نظیر تولید کودهای شیمیایی و سموم با مشکلات زیادی روبه‌رو بودیم و امیدوارم با اجرایی شدن این آیین‌نامه بتوانیم بیش از پیش بر روند تولید، توزیع و مصرف کودهای شیمیایی و سموم دفع آفات نباتی در سطح استان نظارت کامل داشته باشیم.

محمدیان با بیان اینکه رقابت‌های ناصحیح و نیمه‌تمام بین گروه بزرگی از تولیدکنندگان صنعتی و نیمه صنعتی باعث شده است تا کیفیت برخی از کالاها مورد توجه قرار نگیرد، افزود: این رقابت ناصحیح گاه باعث صدور تقلبی برخی محصولات همچون کود شده است.

وی با اشاره به ضرورت تدوین استاندارد اجباری برای تولید کودهای شیمیایی بر لزوم صدور پروانه صنایع و کارخانجات بخش کشاورزی توسط جهادکشاورزی تاکید کرد و افزود: امیدواریم ترتیبی اتخاذ شود تا تولید و ترکیب هرگونه کود شیمیایی و کود آلی منوط به اخذ مجوز از وزارت جهادکشاورزی باشد. 

محمدیان با اشاره به ضرورت تحقق افزایش مصرف کودهای آلی به میزان 35 درصد کودهای مصرفی تا پایان برنامه پنجم توسعه ادامه داد: مصرف بهینه کودهای شیمیایی و جایگزینی آنها با کودهای آلی و زیستی از رویکردهای مهم وزارت جهادکشاورزی بوده و تصویب آیین‌نامه اجرایی بند «ب» ماده 61 قانون برنامه چهارم توسعه که برنامه پنجم نیز بر آن تاکید دارد در زمینه ورود، ساخت، فرمولاسیون و مصرف کودهای شیمیایی، زیستی، آلی و سموم دفع آفات نباتی از دیگر کارها و اقدامات وزارت در این حوزه بوده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان ادامه داد: قوانین بستر مناسبی را برای ساماندهی تولید، واردات و مصرف کودهای کشاورزی فراهم ساخته است.

وی افزود: بر اساس بند «ز» ماده 143 قانون برنامه پنجم توسعه در این زمینه، افزایش میزان مصرف کودهای آلی و زیستی به میزان 35 درصد کل کودهای مصرفی تا پایان برنامه پنجم، بررسی روش‌های هدفمند کردن یارانه کود شیمیایی، تعیین میزان کودی کشور، توسعه آزمایشگاه‌های خاک‌شناسی و توصیه مصرف کود براساس آزمون خاک، حمایت و توسعه تولید کودهای آلی و زیستی و جایگزینی آن با کودهای شیمیایی، توسعه روش‌های ترویجی و آموزشی مصرف کودهای آلی و زیستی، ایجاد زمینه‌های لازم برای مشارکت بخش خصوصی و تشکل‌ها در این خصوص از جمله موضوعات مهمی است که مورد توجه قرار خواهد گرفت و برای رفع مشکلات این حوزه موثر خواهد بود.

انتهای پیام/ز10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول