اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول دارالقرآن اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان قم:

امام باقر(ع) یکه‌تاز مبارزه با انحرافات دینی بود

خبرگزاری فارس: مسئول دارالقرآن اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان قم گفت: امام باقر(ع) در عرصه مبارزه علیه انحرافات علما، اندیشه‌های خوارج، فرقه‌های نوظهور و بدعت‌گذاری در دین در دوران حیات خود گام‌های بزرگی برداشت.

امام باقر(ع) یکه‌تاز مبارزه با انحرافات دینی بود

حجت‌الاسلام جواد عظیمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم ضمن تسلیت فرا رسیدن سالروز شهادت امام باقر(ع) اظهار داشت: در زمان امامت حضرت امام باقر(ع)، شیعیان بدترین و سخت‏ترین دوران را تجربه مى‏کردند و امکان زندگی طبیعی از آنان سلب شده بود.

وی ادامه داد: قطع کردن دست و پای شیعیان، زندان کردن آنها، ویران کردن خانه‌ها و غارت اموال از جمله جنایاتی بود که زندگی را برای شیعیان سخت می‌کرد.

مسئول دارالقرآن اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم با اشاره به تغییر قدرت در زمان امام باقر(ع) و متزلزل شدن پایه‌های حکومت بنی‌امیه خاطرنشان کرد: امام باقر از این شرایط عدم ثبات سیاسی به بهترین نحو برای تقویت اسلام ناب استفاده کرد و با روش خود مبارزه نرمی را علیه طاغوت آن زمان ادامه داد.

وی روشنگری علمی را شیوه مبارزه امام باقر(ع) در زمان حیات خود دانست و ابراز داشت: وی با تلاش بى‌وقفه، فقه شیعه را بنیان‌گذارى کرده و آن را استوار و در تمام ابواب فقهى بر اساس نظرات خود شاگردانی را تربیت کرد.

عظیمی گفت: در واقع این کشمکش‌های بین بنی‌امیه و بنی‌عباس شرایطی را به وجود آورد که امام باقر(ع) با استفاده از آن شرایط توانست شاگردان بسیاری را تربیت کرده و گام‌های بزرگی در راه مبارزه با جهل بردارد.

وی احادیث امام باقر(ع) را میراث ارزشمندی دانست که از این امام همام به جا مانده است و افزود: بسیاری از احکام فقهی امروز با استناد به احادیث این امام بزرگوار از سوی فقیهان صادر می‌شود.

مسئول دارالقرآن اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم اضافه کرد: اهمیت دادن به موضوع علم و دانش در احادیث امام باقر(ع) نیز خود را به خوبی نشان داده و اگر نگاهی به این احادیث بیندازیم متوجه می‌شویم فضیلت و کسب دانش بیشترین موضوعی است که در این احادیث به آن تاکید شده است.

وی ادامه داد: از تعالیم امام باقر(ع) این موضوع را دریافت می‌کنیم که تنها راه رسیدن به قله‌های کمال انسانی در خودشناسی و خداشناسی است که این موضوع جز با کوشش در جاده علم و دانش ممکن نخواهد بود.

عظیمی عنوان داشت: نکته دیگر این است که در آن زمان به دلیل رواج کشمکش‌های سیاسی، فرقه‌های انحرافی بسیار گسترش یافته بود و امام باقر(ع) در عرصه مبارزه با آنان نقش بی‌بدیلی ایفا کرد.

وی گفت: در واقع فرقه‌هایی مانند صوفی‌ها، قلندرها و فرقه‌های مختلف یهود در آن زمان از فرصت هرج و مرج موجود در جامعه استفاده کرده و تلاش می‌کردند تا عقاید باطل خود را بر مردم تحمیل کنند.

مسئول دارالقرآن اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم اظهار داشت: تاسیس جلسات درس و کرسی‌های پرسش و پاسخ از جمله فعالیت‌هایی بود که توسط امام باقر(ع) در این دوران انجام شد و توانست بسیاری از این خطرها را از جامعه دور کند.

*توجه به قرآن، وصیت جاوید امام باقر(ع)

وی با اشاره به اینکه وصیت امام صادق(ع) توجه ویژه به قرآن بود، خاطرنشان کرد: در واقع امام باقر به ما امر کرده که باید افکار، عقاید، اعمال، نیت‌ها و حالات خود را بر قرآن عرضه کنیم و هر چه قرآن ما را به آن هدایت می‌کند را سرلوحه زندگی خود قرار دهیم.

عظیمی افزود: اگر مردم به این وصیت امام باقر(ع) عمل کرده و همه چیز را در زندگی با معیار قرآن بسنجند، بسیاری از مشکلات اجتماعی و فرهنگی امروز جامعه از میان خواهد رفت.

وی با اشاره به اینکه قرآن کلید تمام قفل‌های زندگی است، خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که در این عرصه، مهم فهم قرآن است و برداشت‌های شخصی نمی‌تواند کمکی به این موضوع باشد.

مسئول دارالقرآن اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم ادامه داد: امروز در جامعه مشاهده می‌کنیم که تفاسیر و برداشت‌های شخصی به جای فهم درست قرآن در جامعه منشأ رفتارهای غلط عده‌ای از مردم شده است.

انتهای پیام/و10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول