اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک کارگردان تئاتر:

نتایج جشنواره تئاتر استانی از پیش تعیین شده بود

خبرگزاری فارس: یک کارگردان تئاتر با اشاره به اینکه از دیدگاه بسیاری از اهالی تئاتر نتایج جشنواره تئاتر استانی از پیش تعیین شده بود، گفت: با انتخاب این‌گونه تئاترهای نامناسب آینده تئاتر اصفهان را به خطر انداخته‌ایم.

نتایج جشنواره تئاتر استانی از پیش تعیین شده بود

رادمهر کشانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار کرد: بسیاری از هنرمندان تئاتر نتایج جشنواره تئاتر استانی را از پیش تعیین شده می‌دانند و به همین سبب نامه‌ اعتراض‌آمیزی نیز برای وزیر ارشاد نوشته‌ایم.

وی با بیان اینکه سالیان سال است باند بازی عرصه تئاتر کشور را درگیر کرده اما در اصفهان نمود بیشتری دارد، افزود: همان‌طور که هنرمندان با تلاش بسیار توانستند بلیط‌فروشی و خصوصی‌سازی تئاتر را به عنوان نیازها اساسی در تئاتر اصفهان ایجاد کنند این بار اعضای گروه پژوهش‌مهر مصمم هستند که باند بازی و لابی‌گری را از تئاتر اصفهان محو کنند.

این کارگردان تئاتر با اشاره به اینکه در ماه‌های اخیر در جشنواره تئاتر کمدی و استان شاهد باندبازی بودیم، تصریح کرد: بحث جایزه و برنده شدن در اینجا مطرح نیست بلکه این سئوال مطرح است که چرا نمایش‌هایی با آثار سوء برای جامعه باید برای تئاتر شهر الگو شوند و تئاتر اصفهان را به سمت انحطاط سوق دهند.

وی ادامه داد: در تهران نیز این موضوع مطرح است و تئاتر از حالت معنوی خود خارج شده و تنها تئاترهای تجاری با موضوع ترویج مسایل غیراخلاقی رواج یافته است.

کشانی با بیان اینکه دو نمایشی که به عنوان نماینده اصفهان به جشنواره تئاتر منطقه‌ای راه یافته است با فرهنگ و سنت اصفهان و ایران هیچ‌گونه همخوانی ندارد، تاکید کرد: در موقعیتی که صحبت از وحدت ملی در برابر بیگانگان است چرا یک هنرمند به جای اینکه مروج اتحاد میان مردم و قوم و قبیله‌های مختلف باشد باید تئاتری بسازد که بر اختلاف ادیان و اقوام دامن زند و این موضوعی است که در این تئاترها دیده شده است.

وی اضافه کرد: در حالی که داور این جشنواره مدام دم از این می‌زدند که وظیفه تئاتر آگاهی دادن است و باید بدون لودگی حرفی برای گفتن داشته و جذاب باشد در آرای آنها خلاف این موضوع را شاهد بودیم و دو تئاتر به عنوان الگوی تئاتر اصفهان به ایران معرفی شدند که سال‌ها هم‌زیستی احترام‌آمیز ادیان را به زیر سئوال برده‌اند.

این کارگردان تئاتر با اشاره به اینکه نمایشنامه‌نویسی در اصفهان معضل بزرگی است، تصریح کرد: از دیدگاه من نمایشنامه‌ا‌ی که عنوان برگزیده این جشنواره را دریافت کرد بسیار ضعیف بود و حرفی برای گفتن نداشت.

وی افزود: این نمایش داستان جانبازی بود که 23 بار می‌میرد و در سردخانه زنده می‌شود، چرا قداست و شجاعت جانبازان را با چنین متنی زیر سئوال می‌بریم و آنها را انسان‌های سطحی و بدون پشتوانه معرفی می‌کنیم.

کشانی با بیان اینکه چشمان بیشتر هنرمندان از نتایج ناعادلانه جشنواره گرد شده بود، تصریح کرد: چطور کارگردانی نمایشی که از میان سه بازیگر آن دو نفر به عنوان برتر شناخته شدند هیچ جایزه‌ای نمی‌گیرد، مگر کارگردانی غیر از هدایت بازیگران است.

وی اضافه کرد: از دیدگاه من تئاترهای راه ‌یافته به جشنواره منطقه‌ای از قبل تعیین شده بود چرا که نخستین شرط شرکت در جشنواره اجرای عمومی بود در صورتی که برخی نمایش‌ها این شرط را نداشتند.

این کارگردان تئاتر تاکید کرد: در اعتراض به این مسئله نیز مشخص شد که دبیرخانه پس از یک سال درست چند روز مانده به آغاز جشنواره تصمیم گرفته‌اند قانون جشنواره را تغییر داده و افرادی که هزینه و تلاش کرده و تئاتر خود را پیش از جشنواره به صحنه برده‌اند با بقیه در یک سطح قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه حرف‌های بسیاری درباره آرای ناعادلانه این جشنواره ناگفته می‌ماند، اظهار کرد: ما نگران آراء نیستیم بلکه نگرانی ما برای آینده تئاتر اصفهان است و اینکه با ارائه الگوهای نامناسب تئاتر، گروه‌های تئاتری را به سمت و سوی ساخت این نمایش‌ها سوق دهیم.

انتهای پیام/ح10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول