اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در سال زراعی 91 -90

متوسط بارندگی در چهارمحال‌ و بختیاری 22 درصد کاهش یافت

خبرگزاری فارس: مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری از کاهش 22 درصدی بارندگی‌ها در این استان در پایان سال زراعی 91-90 خبر داد.

متوسط بارندگی در چهارمحال‌ و بختیاری 22 درصد کاهش یافت

شاهرخ پارسا امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، اظهار داشت: استان چهارمحال و بختیاری پنج سال متوالی است که خشکسالی را با شدت و ضعف‌های مختلف تجربه کرده است.

وی افزود: تداوم کم بارشی موجب افزایش شدت خشکسالی آبشناسی شد که عوارض آن را به عینه در بسیاری از دشت‌های آبرفتی استان می‌توان مشاهده کرد.

پارسا خاطرنشان کرد: پس از سپری شدن خشکسالی بسیار شدید سال زراعی 87-86 که با کاهش 65 درصدی در بارش‌ها پایان یافت، بارش سال‌های زراعی 88-87، 89-88، 91-89 و 91-90 نیز نه تنها نتوانست کمبود بارش‌ها را جبران کند بلکه روند خشکسالی در برخی از مناطق مهم آبخیز استان از جمله کوهرنگ نیز ادامه یافت.

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری با اشاره به میزان کاهش بارش در این استان نسبت به میانگین بلندمدت آن در پنج سال اخیر، گفت: بر اساس آمار موجود در سال 87-86 بیش از 64 درصد کاهش بارش داشتیم، در سال زراعی 87-88 این کاهش‌ها به 18 درصد کاهش یافته و در سال زراعی 88-89 نیز با بارش‌های خوبی که در استان صورت گرفته این آمار به صفر درصد رسید.

وی ادامه داد: در ادامه در سال 89-90 با کاهش بارندگی‌های صورت گرفته در استان کاهش 34 درصدی بارندگی در استان را شاهد بودیم و در سال 90-91 نیز کاهش 22 درصدی را داشتیم.

پارسا با اشاره به میزان بارش‌های جوی در سال جاری، گفت: فروردین ماه 91 بارش‌ها در این استان در حد نرمال بود، لیکن این شرایط تداوم نیافت و فصل بهار 91 با کاهش بارش به طور متوسط حدود 18 میلی متری نسبت به میانگین بلندمدت پایان یافت.

وی ادامه داد: در تابستان امسال رگبارهای پراکنده در برخی از مناطق استان گزارش شد و مقادیری بیشتر از میانگین بلند مدت نیز ثبت شد، اما با توجه به نوع بارش‌های فصل تابستان و سهم بسیار جزئی این بارش در سرجمع سالانه، کاهش 22 درصدی بارش استان در پایان سال زراعی قطعی شد.

انتهای پیام/و20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول